ELFA, inköpstips

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

ELFA, inköpstips

Inlägg av Skepparn »

ELFA (stor elektronikkedja med kontor i Sverige) har nyligen skaffat sig en billig postorderfunktion, 39kr till brevlådan/hämtställe inom 3 dagar med posten. Innan var det ganska så dyrt, och alla har ju inte turen att bo nära butiken. Så jag tänkte tipsa om lite inköp för airsoftare nu när det finns pengar att spara på att handla där.

(glöm inte att momsen kommer efteråt bara ;))

Kabel

RADOX® 125 1.50 mm² Röd
RADOX® 125 1.50 mm² Svart

Radox är riktigt bra och stryktåliga kablar, och jag rekommenderar dem framför både 1,5mm2 silikon och RKUB.

mPPE 1.38 mm² Röd
mPPE 1.38 mm² Svart

mPPE är precis som Radox mycket stryktålig, om inte ännu mer så, och dessutom är isoleringen mycket tunn, och ihop med lite mindre ledar-area, så är den lätt att använda när det är trångt, som i en V2-box.

PVC 0.25 mm² Röd
PVC 0.25 mm² Svart

Dessa funkar bra som signalkabel till och från MOSFET-switchar exempelvis, eller alla andra ställen där det går mycket lite ström (under 2A rekommenderat). Det går att balansera LiPo genom dem också.

PVC 0.50 mm² Röd
PVC 0.50 mm² Svart

0,5mm2 är lagom för eldrivna magasin, men inte för en AEG-motor.

Skruv och mutter

Ett rekommenderat set med skruv, mutter och brickor åt en hemma-airsoft-verkstad, plocka själv:

M2:
2st 4mm
2st 8mm
2st Mutter
2st Bricka

M3:
6st 6mm
6st 10mm
4st 6mm, försänkt
6st 10mm, försänkt
4st 12mm, försänkt
6st Mutter
6st Bricka

M4:
2st 6mm, brett huvud
2st 6mm
2st 10mm
2st 12mm
2st 6mm, försänkt
2st 10mm, försänkt
2st 12mm, försänkt
4st Mutter
4st Bricka

M5:
2st 8mm
2st Mutter
2st Bricka

M6:
2st 10mm
2st Mutter
2st Bricka


Krympslang

Krympslang Svart 4.8 mm

Perfekt för DEANs, motorkontakter, eller alla andra ställen där du löder en kabel med grovlek omrking 1,5mm2.

Säkringar

(hittar inga bra och billiga där just nu, tar det senare, eller handla på Kjell.com)

Kontakter

Flatstiftshylsa, oisolerad 2.8 x 0.8 mm

Samma som exempelvis AR-systemen använder.

MOSFETs

IRF1324PBF TO220, 24V, 353A

TVS-dioder för MOSFET-switchar

Enkelriktad TVS 18.8V 1500W

För skydd av MOSFET-switchar mot motorspiken. Koppla anod till DRAIN, och katod till SOURCE.

Enkelriktaad TVS (ytmonterad) 18V 600W

För skydd av MOSFET-switchar mot motorspiken. Koppla anod till DRAIN, och katod till SOURCE. (två stycken parallellt rekommenderat)

Dubbelriktad TVS (ytmonterad) 22V 400 W

Dessa funkar bra till att skydda exempelvis GATE på en MOSFET mot spänningsspikar. Koppla mellan GATE och jord.
Senast redigerad av 1 Skepparn, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbar på Röda Stjärnan

Packe
Inlägg: 289
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 am

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Packe »

Mycket bra tråd :)
Speciellt om man vill börja göra egna mosfets, som jag antar är lite av din ide.
Min Affärsredovisning



ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Skepparn »

Mja, att göra mosfetswitchar i mängd, då är det ebay som gäller. Men ska du göra EN, eller laga/uppgradera den du har så funkar ju elfa.

29 juli 2012, 14:43:

Edit: plockade ihop ett skruvsortiment jag rekommenderar för en airsoftare
Jobbar på Röda Stjärnan

Blackinsv
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:46 pm

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Blackinsv »

Mycket bra Skepparn,

Den här listan gillar jag.
Kanske kan var så att om det är något mer så kan man meddela dig så lägger du till det?!
ICS M4 USER

Blackinsv
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:46 pm

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Blackinsv »

Fråga.
Vad är det för typ av resistorer men egentligen ska ha om man ska bygga en enkel mosfet krets, något måste man ju sysselsätta sig med...
Ytmontering känns lite väl att ta i.. men är det Metalloxidskiktsmotstånd motstånd som man ska köpa om man handlar på elfa? 100 ohm och 2,2kohm?

tacksam för svar.
ICS M4 USER

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av harlekin »

"(glöm inte att momsen kommer efteråt bara )"

Förklara detta.... ;)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Blackinsv
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:46 pm

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Blackinsv »

Priserna som visas på hemsidan är plus moms.
Först när man kommer till kassan får man totalsumman.
ICS M4 USER

Evilswede
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:46 am

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Evilswede »

Byggde en egen mosfet idag, gick sönder efter runt 30-50 skott med lipo 11.1 och 150m fjäder..
Varför jag vet att den gick sönder är för att bössan börja skjuta full auto så fort batteriet kopplades in..
Så mosfeten TO-220 N 24V är inte att rekommendera https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19199

Har byggt ytterligare 1 till med TO-220 N 40V och se hur den fungerar, återkommer med resultat.

Hammar
Inlägg: 9
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:05 am

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Hammar »

kan du utveckla lite? vilka komponenter användes, TVS skydd? AB eller icke AB?

all info är bra info =)

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: ELFA, inköpstips

Inlägg av Skepparn »

TO-220 N 24V är inte namnet på MOSFETen. TO-220 är kapseln, N står för N-kanal, och 24V är spänningen den tål över Drain-Source.
Den heter IRF1324PBF och är samma som bland annat extreme-fire använder i sina kretsar. Jag använder den till kretsar som är till för 11,1V. Det är inget fel på mosfeten kan jag garantera, så visa gärna hur du byggt (:

TO-220 N 40V är inte heller namnet på en mosfet, men det finns tre mosfetar på elfa med den beskrivningen: 1404Z, 3034 och 3004.
3034 och 1324S är de mosfetar som används mest idag (i airsoft), 1404Z borträknade eftersom 3034 och 1324S är bättre.

Det finns lite info här om nån behöver:
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=111
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar