Bössan slutar funka efter ett par skott

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Evilswede
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:46 am

Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av Evilswede »

Hej! :)

Sen jag trimma min bössa till 150m/s har jag naturligtvis fått ett litet underligt problem, kan skjuta ca 5-8 skott sen tvär dör den.
Så behöver lite hjälp med att reflektera över vad som kan ha gått snett i mitt lilla byte av fjäder.

I bössan sitter det:
Torque gear 32:1 som är helt perfekt shimmade.
mosfet.
Guarder Durable Standard motor.
Firefox 11.1V 1200mAh lipo.

Som sagt behöver hjälp att reflektera över vad som vara felet, har funderat över motorn samt batteriet men är inte riktigt säker.
Skulle vara väldigt uppskattat med lite hjälp innan jag går och köper massa onödiga grejer.

Tack!

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av BlackGoat »

Har du trimmat bössan med m150 fjäder, eller chronar den 150m/s ?

Tippar på att det är en för klen motor och eventuellt ett lite för klent batteri för att det ska fungera i längden iaf.

Du vill ha en hi-torque motor. Oavsett vad du har för fjäder så får du en rappare bössa med en sådan.
Testa med det först, batterier finns det även billiga på Hobbyking.com.

Jag kör m120 som mest i mina bössor så jag vill inte uttala mig om vilken motor som e bäst för ditt lite högre trim..
Överlåter det till andra med erfarenhet på området!

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av nox_umbra »

Evilswede skrev: kan skjuta ca 5-8 skott sen tvär dör den.
tänkte bara fråga hur du menar? är det på auto den skjuter 5-8 skott eller är det singel? eller lyckades du skjuta 5-8 skott efter att du trimmat den och sen slutade den funka? dvs går inte alls nu.
om inte, vad gör du för att få den att skjuta igen om du förstår vad jag menar. nytt batteri eller skakar du om bössan och så skjuter den igen?

tänkte att det skulle vara bra att klargöra det.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av fet_apa »

Tvärdör som i helt död eller rycker motorn till när du trycker på avtryckare?

Har mosfeten någon självåterställande säkring? Kan vara den som slår till om du kan skjuta ett par skott och sen måste vänta tills feten resetat/svalnat.
<insert 'cool' one-liner here>

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av frange »

Har du testat med något annat batteri? Kan ju vara det som börjar ge sig och inte krämar som det ska..
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Evilswede
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:46 am

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av Evilswede »

Oj Tack för så mycket bra reflektioner!
Börjar uppe från och ner med frågorna som ni har ställt..
BlackGoat
Jag har satt i en 150m fjäder med anpassade gear.
Det blir nog en High torque motor för att minska belastning på dvs. el system i bössan..
Har även testat med ett 6000mAh batteri och det funkar helt perfekt, men tänkte jag skulle
kunna komma ner i storlek så det kunde få plats i min crane stock.. men blir nog att tänka över det beslutet..
nox_umbra
Det är singel skott jag kör för jag vill inte slita på grejerna för mycket, Lipo batterierna är helt full laddade när jag gör detta..
Så det enda jag kan tänka mig är att batteriet är alldeles för klent med en kombination av för svag motor :/
fet_apa
När jag har skjutit mina 5-8 skott så tvärdör den och batteriet blir varmt så fort jag trycker på avtryckan för ett per ytterligare försök i hopp om en fungerande bössa.
frange
Har testat accar på 6000mAh och då funkar bössan prima men även det batteriet blir varmt efter ett par skott, så det är rena rama urladdningen när man skjuter.. Så blir väl att ha en ryggsäck med ett batteri pack på ryggen :P
1 augusti 2012, 00:35:

Testade precis ett lipo batteri på 2400mAh 30C och det funkar hur bra som helst, provade att skjuta av runt 20 skott utan någon större värme utveckling på batteriet.. så blir till att byta batterier igen och kosta på sig en starkare motor ändå! :)

mikaelkarlsson
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jul 31, 2012 4:36 pm

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av mikaelkarlsson »

jag har samma problem.
Fast jag bytte tillbaka till orginal fjäder
Så jag tror nog mer på att nått meckaniskt som hammnar i fel läge efter dina 5 skott...


over and out...

Evilswede
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:46 am

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av Evilswede »

I mitt fall var det en kombination mellan för svagt batteri samt motor, kan tyvärr ej säga om det är samma sak för din del.

Hammar
Inlägg: 9
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:05 am

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av Hammar »

Se till att börja i rätt ände, oavsett vad du har för motor/batteri så måste dreven vara shimmade ordentligt
så dom rullar fritt fast utan glapp. en trög gearbox är ofta källan till hög strömförbrukning.

Löd på Deans om du inte redan gjort det! Tamyia-skräpet är som en skabb-infektion i bössan!

Om du kommit så långt och problemet kvarstår så är det som sagt kanske värt att se över motor och batteri-val ;)

Jag kör med en No-name Kinamotor och M150 med standard-utväxling på dreven och jag kan springa runt
och singla en hel dag med min M150bössa med ett litet 11.1V 1100mah 20C

Gött att det verkar funka med nya batteriet dock, skulle fortfarande dubbelkolla dom andra grejorna =)

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Bössan slutar funka efter ett par skott

Inlägg av Skepparn »

Timingfelet där cutoffen är lyft för lite och därmed knuffar bort SA varje avtryck. Det röstar jag på iaf :3
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar