Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
mLofving
Inlägg: 13
Blev medlem: tor maj 18, 2017 7:16 am

Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av mLofving »

Har hittat en begagnad http://www.frysenairsoft.se/shop/5768 som verkar intressant.

Jag är ju lite av en nybörjare (vilket visar sig i både mina tidigare forum posts men även mina idiotiska frågor :D )

Är EBB något att ha?
Hur skulle en sådan bössa göra sig utomhus och inte bara i CQB? 233mm inner barrel.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av Twist »

Pipans längd spelar inte alls samma roll i airsoftvapen som i riktiga kulvapen. Airsoftvapen är i princip luftdrivna musköter som skjuter en rund kula genom en slätborrad pipa, men vi har även backspinn på kulan för att ge den lyft. Det är alltså ett helt annat djur och spelar inte enligt samma regler. Längre pipa ger huvudsakligen högre utgångshastighet/-energi. Precision och räckvidd bestäms i princip helt och hållet av hopupens och pipans kvalitet. Väldigt långa pipor kan faktiskt vara en nackdel.

Så, ja. Den där har samma potential som alla andra bössor i samma energiklass att fungera ute. Självklart kan man inte förvänta sig att den ska gå lika långt som rena utebössor men rena utebössor får du inte använda inne heller.

G&G gör bra saker och brukar gå bra direkt ur lådan. EBB är en kul grej som de flesta kopplar ur ganska omgående. Den ger ingen rekyl så den gör inte själva skjutandet roligare precis.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

mLofving
Inlägg: 13
Blev medlem: tor maj 18, 2017 7:16 am

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av mLofving »

Tack för svaret Twist!

Ja jag har en G&G CM16 Raider redan som känns riktigt bra men har alltid gillat MP5:ans utseende.
MP5:an begagnad med 3 mags, laddare, (dåligt batteri), ASG rödpunktssikte, skyddsglas till siktet, ett forwardgrip och en ASG hardcover väska för 2500 känns på något vis rätt ok i pris. Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av Twist »

Tittade på samma annons tidigare idag. Det är nog ett rätt ok pris. Inte bästa fyndet i lådan men definitivt inte dyrt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

mLofving
Inlägg: 13
Blev medlem: tor maj 18, 2017 7:16 am

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av mLofving »

Varför kopplas EBB ur? Påverkar det bössan på något vis mer än kosmetiskt? Jag har läst något om minimal rekyl men annars?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av Twist »

Det är pistongen som driver "blowbacken" (egentligen bara en lucka som går fram och tillbaka) och det är lite riskabelt att man kan påverka pistongen utifrån. Så har jag fattat det iaf. Det kan vara att det faktiskt påverkar ROF märkbart också, det är jag osäker på.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Blomman94
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 22, 2013 9:03 pm

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av Blomman94 »

Den har inte ebb utan en pistong driven blowback som ovan säger ^-^ den tar inte lika mycket som en ebb då den inte lägger lika mycket stress pp kuggarna

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Någon med erfarenhet av en G&G MP5 TGM A5?

Inlägg av G-Enis »

Som båda ovan säger :)

Såhär funkar den blowbacken:
https://youtu.be/zJRZ3Quwv-c
Och den kallas väl pneumatisk blowback om jag minns rätt.

Skriv svar