Ett något ovanligt trimproblem.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
MannenMyten
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jul 11, 2012 7:22 pm

Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av MannenMyten »

Hej!

Jag har ett ganska ovanligt trim-problem: Jag satt flera timmar här om kvällen och försökte trimma ner min bössa men den går bara snabbare och snabbare!
Nä, men skämt åtsido, jag har en ganska nyköpt G&P M4 Sentry AEG, i den här har jag bara bytt till en DeepFire 6.02 pipa, Madbulls blå hopgummi, ASCU V2 MosFET och jag kör med ett 11.1LiPo. Resten är stock.

Problemet, som jag ser det, är att bössan gränsar på utgångshastighet för semi-sniper och man vill ju inte skada någon med en burst eller auto-skur. Den chronade 130-131 m/s med 0.20 och hade en RoF på 1460 RPM. Jag gissade därför (ganska felaktigt) att det satt en 130-fjäder i den original och köpte Madbulls M120 och satte i den. Vid chrono efter den nybytta fjädern, observera att vi använde två olika chronos och flera olika kulor från olika tillverkare, så gick fanskapet upp i 143-145 m/s och ÖKADE RoF till ~1670 RPM. Hur är detta möjligt?
Efter dessa timmars mekande så tröttnade jag och satte i en gammal och sliten fjäder av okänd kraft och ursprung (M90 eller M100) som gnisslar och låter som fan när man skjuter, men nu chronar den iallafall ~117 m/s.
Vad jag skulle vilja ha tips på är vilken fjäder man ska pröva för att komma upp i kanske 120-125 m/s så man inte måste semispärra, jag tänker att om en M120 sprutar iväg kulorna med 140 m/s @1600 RPM så kommer en M100 att göra shishkebab av kuggen i pistongen eftersom RoF borde öka ganska rejält. Ska man testa med en portad cylinder eller några andra delar, t.ex. gå ner till 7.4 v LiPo för att minska RoF och en M100, eller köpa en über-pistong som klarar av att bli misshandlad? Har någon en teori på hur den kunde öka både utgångshastighet och RoF med Madbulls M120 med så mycket som den gjorde?

Obs, jag har inget alls emot skithög RoF, bara pistong och gearbox klarar av att få stryk ett tag, dessutom kör jag nästan bara semi eller 3-skott burst med hjälp av ASCU:n. Det jag vill få ner är utgångshastigheten så den hamnar på en säkrare och vettigare nivå, under 130 m/s.

Tacksam för svar, hoppas ni airsoftmagiker där ute har några tips ;)

// Mannen-Myten

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av Lazt »

Om det inte vore så att du tappade rof (konstigt? kanske en sjukt utmattad 130 i den eller nått) så skulle jag säga klipp av ett varv eller två på din orginalfjäder så hoppar den från 131 till 125 eller så snabbt och enkelt.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Blackinsv
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:46 pm

Re: Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av Blackinsv »

Testa hur ROFen blir om du kör med ett 7,4 batteri samt att du klipper nått/några varv av fjädern så lär du få en ganska human bössa.
ICS M4 USER

Hälge
Inlägg: 234
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:15 pm
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av Hälge »

Pröva 110 fjäder? Det sitter i min ak5, cronar 129 konstant. prövade med 120 fjäder först men då cronade bössan som din, 140+
Även där, madbull fjädrar

MannenMyten
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jul 11, 2012 7:22 pm

Re: Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av MannenMyten »

Tack för svaren och tipsen.
Lazt skrev:Om det inte vore så att du tappade rof (konstigt? kanske en sjukt utmattad 130 i den eller nått) så skulle jag säga klipp av ett varv eller två på din orginalfjäder så hoppar den från 131 till 125 eller så snabbt och enkelt.
Nej, tror inte det var en utmattad M130 eftersom bössan är nästan ny, tror däremot att originalfjädern från G&P är en M120 som inte är lika top notch som Madbulls grejer.
Blackinsv skrev:Testa hur ROFen blir om du kör med ett 7,4 batteri samt att du klipper nått/några varv av fjädern så lär du få en ganska human bössa.
Ja, jag får göra det, alternativt köra 11.1 v och kanske klippa fjädern till att börja med, så jag behåller RoF men får ner utgångshastigheten en smula, som Lazt föreslog
Hälge skrev:Pröva 110 fjäder? Det sitter i min ak5, cronar 129 konstant. prövade med 120 fjäder först men då cronade bössan som din, 140+
Även där, madbull fjädrar
.

Ja, det är en tanke jag har också, köpa en vekare fjäder. Min bror kör en Madbull M100 i sin Sentry, men han har ju ~1750 RPM. Jag tror det sliter ganska hårt på pistång och kugg då det sitter en G&P M120 High speed-motor i hans och mina Sentrys. Vad får du för RoF med en 110-fjäder i AK5:an och vad har du för motor?

bobeson
Inlägg: 85
Blev medlem: mån jun 18, 2012 11:04 am

Re: Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av bobeson »

Helt normalt att du får högre rof med 120 fjäder då den är irregulär och pressas samman lättare än orginalfjädern.
Jag önskar att jag hade en bössa som skjuter hårdare med svagare fjäder :D men det tyder på att din bössa är grymt tät.
Din pistong borde hålla en tre skotts burst då det blir så kort och svag påfrestning under 0,2 sekunder med 100 fjäder.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Ett något ovanligt trimproblem.

Inlägg av frange »

Kan ju vara så att du fick bättre tätning efter att du bytte till M120, pga grejerna inte satt helt 110% perfekt och tjyvläckte lite, det är inget ovanligt att bössor som är bra tätade ligger på 15-30 m/s över "M-värdet".
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Skriv svar