AEG ojämn FPS. för hög fps ibland.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
danielolsson90

AEG ojämn FPS. för hög fps ibland.

Inlägg av danielolsson90 »

En kompis kuggar gick sönder i hans ak och hjälpte han byta kuggar + pistong och o-ringen på pistong huvudet, inget annat bytt. Allt shimmat rätt och funkar bra i gearboxen i sig.
Men den skjuter ojämnt och gjort det innan med till en viss del men värre nu. 50% av skotten skjuter runt 16-50 MS och 40% 103-106 MS (som den ska ligga på) och jag har läst och kommit fram till att det är förmodligen nozzle/tappet platen som är nått knas med. Så ska kolla up det och födmodligen kunna fixa det själv.
MEN!! Ett problem som jag inte fattar är att dom andra 10% av skotten skjuter den på 155-160ms (det är original fjäder i som förmodligen är 100-110 max) och jag hittar inget på nätet om detta och fattar verkligen inte hur den kan skjuta så högt ibland...
Någon som har någon aning om hur?

Tacksam för alla svar och teorier.

Oerlikon

Re: AEG ojämn FPS. för hög fps ibland.

Inlägg av Oerlikon »

Har du kollat så att det inte har hamnat metallflisor i cylindern som repar den invändigt, min bössa råkade ut nåt liknande när grader från cylinderporten repade sönder cylindern, väldigt ojämn/låg hastighet. De extremt höga hastigheterna kanske är felmätningar eller nåt annat som följer med ut ur bössan och stör mätningarna, fett, skräp eller nåt.

danielolsson90

flisor som repar tror jag inte det är. var ganska noga med att rengöra och smörja om allt i gearboxen. Ganska säker på att det är något galet med tappet platen som gör att den inte går fram och bak som den ska. därför den skjuter lågt. men ska öppna och kolla för säkerhets skull :)
Och kan mycket väl vara skräp när den chrona högt. tänkte jag inte ens på. ska öppna och rengöra igen och provskjuta mer. tack för tipsen :)

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

Kollade du airseal innan du monterade ihop det?

danielolsson90

ja det gjorde jag och den vart mycket bra. :) mycket bättre än med gamla o ringen. :)

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Diffar det mellan 15 och 150ms så låter det nästan som att det är chrono-sidan det strular på.
Är vinkeln mellan pipa och chrono-röret för stor så kan man få väldigt lustiga resultat.

Det är inte rimligt att en 100-fjäder ger 150ms oavsett hur tät bössan är.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

danielolsson90

det var som Oerlikon sa. antagligen så var det smuts. då jag testade 3 vapen samtidigt och bara den som skjöt helt galet. efter jag skutit 100 skott till så slutade den skjuta högt. då var det mellan 15-106 och att den skjuter lågt är till 95% tappet platen. då den ibland bara mata varannat skott ibland och verka inte bete sig som den ska. tack för hjälpen allihopa :*

Skriv svar