Batteri serie/parallellkoppling?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Mickepicke

Batteri serie/parallellkoppling?

Inlägg av Mickepicke »

Hej har en china-eotech som endast tar LR44/A76 batterier. Pga batteriernas dyra pris och att de inte är laddningsbara har jag bestämt mig för att göra ett litet mod. Hade tänkt borra upp batterihållaren och sätta i längre batterier.
Har kollat på CR123(3V) men vet inte om jag ska ha ett eller två.
Mina Energizer LR44 är på 1,5V och de ligger alla 4 i serie. Betyder det då att mitt sikte går på 6V? (1,5V*4=6?)
Så här är det kopplat just nu:
batteri.png
Ska jag då göra så här om jag använder CR123(3v)?:
nytt batteri-mod.png
Btw. Hur mycket längre håller ett CR123 matteri än LR44/A76

ADMIN: Byt gärna plats på denna tråd och lägg den i elektronik, glömde bort att läsa möjliga underrubriker... :oops:

Glader

Re: Batteri serie/parallellkoppling?

Inlägg av Glader »

Lite sent svar, och det ser ut som att ingen annan vill röra den här tråden med en pinne; men du har rätt i att 4 seriekopplade 1.5v batterier ger en spänning på 6v. Två seriekopplade 3v batterier ger på samma sätt 6v.
Angående hur länge dom håller så borde vi få en hyfsad uppfattning genom att kika lite på wikipedia. Där kan vi se att ett CR123A brukar ha en kapacitet på 1500mAh. LR44 hade en egen artikel där det står kapaciteten för lite olika varianter. Vad jag har kunnat läsa mig till ska dom faktiskt vara alkaliska batterier för att få heta LR44 och dom har då en kapacitet på 150mAh. Däremot kanske du hittar ett SR44 batteri med en kapacitet på 200mAh på hyllan i butiken, som heter SR44/LR44 eller liknande för att kund-stackaren ska kunna se att dom faktiskt är av LR44-storleken. Att dom är gjorda med andra material är lite skitsamma för Olof 47 som bara behöver nåt som passar.

Seriekoppling -> summera spänningen, mAh förblir densamma (parallell funkar tvärtom), så att byta från 4x LR44 till 2x CR123A borde ge dig en kapacitet på 1500mAh istället för ynka 150 (eller vad det nu råkar vara för "LR44" batterier). :)
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Mickepicke

Re: Batteri serie/parallellkoppling?

Inlägg av Mickepicke »

Tack så hemsk mycket Glader, har inte vågat testa eftersom jag var rädd att bränna lampan i siktet med för hög spänning :roll:
Då vet jag hur jag ska gå till väga med min modifikation, tack åter igen!

Skriv svar