Gammal fjäder, hur dålig/bra?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Lingon88
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:18 pm

Gammal fjäder, hur dålig/bra?

Inlägg av Lingon88 »

Hej allihopa

Spelade en hel del airsoft för ca 10-8 år sen och har 4 gevär som ligger på en vind. Jag har börjat fundera på att spela igen men kom att tänka på att fjädrarna i vapnen har legat spända i alla dess år. Är det någon som har någon kunskap om hur mycket de "slits" av att ligga spända en längre period? Jag kan tänka mig att utgångshastigheten har sänkts en del, det kan man testa ganska enkelt. Men hur är konditionen i övrigt? Säg att de har droppat 10 m/s (rent spekulativt), kommer de fortsätta så eller kommer de att bli ännu sämre ganska snabbt. Kan det t.o.m. vara så att det blir ett brott på fjädern och att den helt enkelt går av?

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Gammal fjäder, hur dålig/bra?

Inlägg av Gwlyddyn »

Så länge fjädrarna ligger inom arbetsområdet bör dom inte mattas nämnvärt.

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Gammal fjäder, hur dålig/bra?

Inlägg av G-Enis »

Det är större risk att hopup gummin och batterier till dina bössor har blivigt dåliga med tiden.

Lingon88
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:18 pm

Re: Gammal fjäder, hur dålig/bra?

Inlägg av Lingon88 »

Tack för svar, jag får väl helt enkelt testa fjädrarna då. Batterierna hade jag tänkt på men inte hop up-gummit. Misstänker att det lär bli både nya gummin och något nytt batteri om man ska liva upp hobbyn igen.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Gammal fjäder, hur dålig/bra?

Inlägg av Twist »

En AEG som ligger på hyllan länge kan torka ut i boxen. Jag köpte ett skyltex av en TM-bössa som bara legat i tre år. Den gick inte många varv förrän ett kugg blev Hyland. När vi öppnade den och kollade så var den helt snustorr i boxen. Hopupgummit var dessutom bara att slänga. Det var också snustorrt och trasades sönder ungefär samtidigt som boxen rasade.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar