Cyma M14 EBR - Upgrade tips

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
razta

Cyma M14 EBR - Upgrade tips

Inlägg av razta »

Hej.

Jag har köpt en M14 EBR.

Eftersom jag är hetsig och puckad insåg jag i efterhand att det kanske inte var den mest optimala bössan för att uppgradera. (Varken RS eller Striker ville röra den för den var svår att fixxa)

Så. Jag tänkte att teknik/mekanik nörd som man är så borde jag kunna fixa lite själv. Pajar det så pajar det, har en AK över som jag kan köra med om den exploderar eller nått.

Men nu sitter jag här med på tok för mycket info så jag har verkligen ingen aning om var jag ska börja när det kommer med att upgradera bössan.

Så det jag undrar över är väl vad ni erfarna Airsoft-meckare skulle välja för upgraderingar till en start?

Typ, vad fan ska jag köpa?

Tanken är väl att bössan ska panga lite hårdare (längre/rakare?) och byggas om till en semi sniper av något slag.

Alla tips uppskattas.

Tack!

Herr Nilsson

Re: Cyma M14 EBR - Upgrade tips

Inlägg av Herr Nilsson »

Så här skulle jag göra baserat på egna erfarenheter och andras.
Steg 1: Rör inte bössan.
Steg 2: Skaffa lipos och deans.
Steg 3: Spela med bössan.
Steg 4: Rör inte bössan.
Steg 5: Spela lite till med den.
Steg 6: Nytt hop-up gummi och pipa samt se till att täta gearbox. (Dock, m14 är special låda med egna lösningar på pipa, så se till att skaffa en m14 pipa. Alternativt polera original pipan invändigt.
Steg 6: Spela lite mer.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Majoren

Inlägg av Majoren »

Jag har en cyma m14 socom, visst, det är några speciallösningar men inget omöjligt att komma runt. Bara en gissning men striker och rs inte vill pilla på den är att om de inte får till det så har de ju "pajat" den. Lättare att byta ut grejer i V2 (AR) och V3 (AK) boxar.

Till saken då. Det som skiljer mellan din ebr och min socom internt är bara motorvaggan. Min är vinklad medans din ligger horisontellt.

Jag är rätt van mekare så hade inga stora problem med att meka med min och njöt lite av det faktiskt, både fördelen och nackdelen (beroende på hur man ser på det) med m14 och deras V7 GB är att allt förutom cylinderpaket, fjäder, kuggar och tappet plate sitter utanpå GB. Detta betyder att du har mycket pill innan du väl kommer in innanför gearboxskalet. Om man ska se det från den goda sidan så slipper du sladdar, switch kontakter, småfjädrar osv som du t.ex. har i en V2 Box. Du kan till och med ta ur tappet platens fjäder genom ett litet fönster innan du splittar gearboxen.

Mitt tips till dig är att kolla på massa youtube videos på OLIKA snubbar ta isär sina EBR, finns det inte så mycket EBR filmer så kolla på vanliga m14. Anledningen till att du ska kolla på många olika ägare är att du då kanske får en bättre koll på vad som är bra och vad som är mindre bra att göra. Alla har dina egna sätt att få isär sina grejer.

Det jag tycker du ska börja med din egna bössa är att sätta i en picoaab mosfet (finns på RS) köp 11.1v lipos och deans kontakter. Du behöver inte öppna gearboxen för att installera detta.

Steg två så tycker jag du ska sätta i ett bättre gummi och hopnub. Finns lite olika här beroende på hur mycket du vill göra. R-hop är bäst men kräver också mest arbete för att lära sig o bli bra på. Alternativt så är flat hop en bra lösning och inte allt för svårt att lära sig.

Steg tre;
Byt motor, t.ex. Till en SHS High Torque. I min m14 är det en kort axel, men kan vara en lång i din eftersom du har en annan motorvagga, kolla upp det innan du köper något.

Steg fyra;
Kullager spring guide
Valfri fjäder men Max 150 fjäder eftersom du kommer hamna nära semi gräns med bra tätning. Utgångshastigheten sjunker dock lite när du börjar lägga hop på dina kulor. Semi limita bössan när du byter fjäder också. Enklast gör du det genom att bara ta bort Fire selectorn.
Sätt i en pistong med metalltänder.
Pistonghuvud, gärna med dubbla oringar för bättre tätning. (En i vanlig storlek och en mindre o ring)
Cylinderhuvud med dubbla o ringar. OBS att v7 har ett cylinderhuvud där nozzle inte är centrerad!
Nozzle med dubbla oringar. <--- nozzeln är den del i GB där det läcker mest!!
Sätt i nya kuggar, orginal lär hålla länge men om man känner för det så. SHS gör v7 kuggar (också special) shimma o fetta in oavsett om du ska köra orginal eller SHS.

Pipa kan man ju byta om man känner för det. Tycker annars att om man håller pipan ren så duger orginalpipor gott.

I övrigt, ta det lugnt, får du inte ihop något första gången så ta en paus o kom tillbaka! No need to rush :)

Vad jag gjort med min m14:
Pipsystem;
Madbull BP VER2 pipa
Madbull rött gummi
Flat hop nub

Gearbox;
SHS high torque motor
PicoAAB mosfet
M140 fjäder
Kullager springguide
Metalltandad pistong
Alu pistonghuvud M. Dubbla oringar
Alu cylinderhuvud m. Dubbla oringar
Nozzle m. Dubbla oringar

Har säkert glömt något men förhoppningvis hjälpte min uppsats dig lite!
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

razta

Inlägg av razta »

Grymma tips. Tack!

Ska självklart spela med den lite mer innan jag börjar pilla, men har somsagt en till bössa samt en gbb picka så gör inte hela världen om den får ligga i bitar ett tag :)

Majoren:

Helt korrekt med RS och Striker. :)

Steg 1-3 känns ju då som mindre uppgraderingar som skulle kunna vara perfekta projekt för den nye airsoft meckaren om jag förstog det rätt?

Majoren

Inlägg av Majoren »

Ja absolut, som tur är så är det också några av de "bästa" eller iaf det man märker mest skillnad på. Så det borde du absolut fixa om du kollar på lite filmer :)
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

guadarian

Inlägg av guadarian »

Nyligen köpt en Cyma EBR jag med,som jag fixat till nu.Första gången jag mekat med en V7,och det var inte alls så jävligt som många sagt:) Den har absolut sina fördelar,när man lär sig är den nog tom lättare än v2

Skriv svar