Två frågor angående min tanaka kar98k;
Som ni ser på bilden så har jag ringat in en bit av geväret och jag undrar hur jag kan byta färg på den "silvriga" delen till en mer mörkare färg grå/svart, vad behöver jag använda. Jag har läst om att materialet är zink/aluminium eller zamak som en del kallar. Vad behöver jag och hur ska det gå till? Annan fråga, eftersom vapnet är ny så vill jag få den att se äldre ut, mer vintage, weathered effect, som i bilden tagen från google av en äkta kar98k. Vad kan jag använda på metallen för att få en mer metall färg än den befintliga mer mörka färgen jag har just nu? Vore tacksam för en detaljerad förklaring eller någon länk som kan hjälpa mig på vägen. Tack!
Hur gör jag med min Tanaka Kar98k?
-
Re: Hur gör jag med min Tanaka Kar98k?
Tjenare! Om du vill ha en mer använd look så är svaret att du måste ge dig på att skapa slitage. Stål ull fungerar bra för att ta bort lite shine, se till att slipa mer på utstickande delar då de tar mer stryk. Angånde stocken: kolla efter äkta mauser stockar på nätet, om inte så finns det en guide nånstans här om hur man patinerar. Din bolt är nog svårare att göra nått åt tyvärr då den rör sig så vill inte färg fastna..
lycka till!
lycka till!
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!
Tack för hjälpen, jag har dock lite realistiska markings graverade på vapnet, finns det en risk att de suddas ut om jag använder stålull på metallen där markings finns ingraverade?
-
Jag har PPS K98 som är en Tanaka klon, så borde vara samma i stort sett.
För slutstycket så sandade jag på det med väldigt finkornigt sandpapper och sedan vapenblånering så får man en mattare och mörkare ton.
Även resten av metalldelarna sandade jag ner och blånerade om. Gör otroligt stor skillnad.
Satte även på RS kolv från WWII med nazi markings. Stor skilnad även där då den är mer balanserad och ligger bättre in handen. Men frammförallt ser tusen gånger bättre ut.
Tar en dag av slip och borr invändigt innan det passar, men ingen rocket sience, bara kopiera det som är urfräst i airsoft kolven.
Saxar mitt inlägg från Arnies:

För slutstycket så sandade jag på det med väldigt finkornigt sandpapper och sedan vapenblånering så får man en mattare och mörkare ton.
Även resten av metalldelarna sandade jag ner och blånerade om. Gör otroligt stor skillnad.
Satte även på RS kolv från WWII med nazi markings. Stor skilnad även där då den är mer balanserad och ligger bättre in handen. Men frammförallt ser tusen gånger bättre ut.
Tar en dag av slip och borr invändigt innan det passar, men ingen rocket sience, bara kopiera det som är urfräst i airsoft kolven.
Saxar mitt inlägg från Arnies:
Kod: Markera allt
[b]Airsoft:[/b]
- PPS K98 (Tanaka clone)
[b]Real WWII German parts:[/b]
- Stock with nazi markings
- Upper handguard
- Bayo Holder
- Upper ring
- Lower ring
- Sight hood.
I also sanded down that horrible black paint and gave it a custom blueing finnish.
Took me about two afternoons of drilling and dremling to get it to fit. Was a fun little project to add to my collection :)
I will also engrave more and correct markings in the future.