Får inte ut sista stiftet (AK5C)

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Cobra
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 30, 2016 7:21 am

Får inte ut sista stiftet (AK5C)

Inlägg av Cobra »

Tjenare,

Håller på att plocka isär min AK5C för att installera signalkabel till MOSFET. Nu är jag framme vid sista stiftet innan man kan lyfta ut gearboxen, men detta stift sitter som berget. Undrar därför om någon mekargud har tips på hur man kan få ut det. Jag har bankat och slagit i en halv evighet med diverse tillhyggen, nu vågar jag knappt fortsätta då jag ju inte vill att stiftet ska bli helt deformerat och ännu mer omöjligt att få ut. Tilläggas bör att det inte rört sig en tusendels millimeter... Vi pratar om stiftet som sitter närmast kolven på samma sida som mag release. Givetvis välkomnas generella förslag på hur man får loss stift :)

Tack på förhand!

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Får inte ut sista stiftet (AK5C)

Inlägg av Maercosh »

Med stift menar du en cylinderformad smal pinne va?
Isf brukar jag ta en insex som har samma diameter som stiftet, sätta den emot och slå på insexnyckeln. Det brukar vara ett visst håll som stiftet ska in och ut så om den inte rör på sig från ena hållet, testa från andra sidan :)
Obs, skrivet från mobil

Cobra
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 30, 2016 7:21 am

Re: Får inte ut sista stiftet (AK5C)

Inlägg av Cobra »

Tack för svar, japp menar "small pinne" :). Använde don och redig hammare, slog som en gnu men stiftet rörde sig inte en millimeter. Åkte till min närmaste airsoftbutik och bad om deras expertis. Givetvis gick stiftet ut på ett slag och jag såg ut som en idiot :oops: . Så nu är det löst i alla fall, men kommer ta många bra träffar på motståndarna innan den manliga självkänslan är tillbaka på sunda nivåer igen ;).

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Får inte ut sista stiftet (AK5C)

Inlägg av Maercosh »

Du behöver inte gråta blod ;) de har ju trots allt detta som arbete :D

Skriv svar