Mitt kommande hemmabygge

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
brorsan
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 16, 2016 7:37 pm

Mitt kommande hemmabygge

Inlägg av brorsan »

Hej på er! Vet inte om det är tillåtet att diskutera hemmabyggen här, men annars får mod ta bort tråden. Tanken är att denna bössa till det yttre ska se ut som en FN P90, men med ett kraftigare innanmäte som ger rejält med rekyl och hög eldhastighet. Här är en principskiss:

Bild
picture upload sites

Bild
upload gambar

Bild
img host

En liten förklaring:
Orange - Kugg
Mörkorange - Rör
Grå - Motorer
Mörkblå - Kullager
Ljusblå - Fjäder
Svart - Rekylplatta (Kolv)
Grön - Pipa
Gul - Cylinder

Materialen som kommer användas är rostfritt där styrkan behövs (som staget mellan luftcylindercylinder och fjäderstång), hjullager överallt, 4st Lonex titan motorer, drev i verktygsstål eller liknande.

Rekylabsorberaren (den svarta plattan) är till för ge rekyl i rätt riktning samt förhindra att kolven i luftcylindern bottnar och får ta smällen. Den svarta plattan är alltså kappan på kolven. Fjädern som kommer användas blir förmodligen ett par ventilfjädrar från en gammal B20-motor eller liknande då dessa är mycket hårda och hållbara. Tack vare hävarmen mellan kolven och nedre cylindern fås en utväxling på 1:2 vilket fördubblar hastigheten på kolven.

Kraftkällan kommer vara ett LiPo-pack till varje motor. Kulor kommer laddas i kolven istället för ovanpå, då den platsen är upptagen av ett dummymagasin med motorerna.

En ventil kommer reglera utgångshastigheten om det behövs, genom att ventilera ut en del av luften från cylindern.

Några idéer eller synpunkter? :)

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: Mitt kommande hemmabygge

Inlägg av perlenbacher »

Jag har en fråga.
Valde du P90:in pga dess 2tum4 liknande stomme så man bara kan trycka in delarna utan större bekymmer?

Ideer kommer och går. Blir denna lyckad så får du fan patenta och börja skissa på en AR-15 version. Plz?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Mitt kommande hemmabygge

Inlägg av 700mb »

4 stycken lonex motorer :shock: Behöver verkligen så många, batteriet för att dra dem måste ta en hel del plats.

Annars sjukt coolt bygge, hjälper gärna till då jag har lite erfarenhet att bygga om bössor ganska rejält :)

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Mitt kommande hemmabygge

Inlägg av JonathanRL »

Om du lyckas, kommer du ta beställningar? :D
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

brorsan
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 16, 2016 7:37 pm

Re: Mitt kommande hemmabygge

Inlägg av brorsan »

Jag är arbetslös för tillfället, så några större ekonomiska utsvävningar är inte på tapeten just nu. Detta kommer bli ett långtidsprojekt.. :)
700mb skrev:4 stycken lonex motorer :shock: Behöver verkligen så många, batteriet för att dra dem måste ta en hel del plats.

Annars sjukt coolt bygge, hjälper gärna till då jag har lite erfarenhet att bygga om bössor ganska rejält :)
Tack :) Fyra motorer kommer nog bli alldeles lagomt för att leverera hög FPS, många RPM och hård rekyl :) Batterierna kommer ta en del plats, så med största sannolikhet kommer jag bli tvungen att placera dom i ett extra dummymagasin, men jag får se hur mycket som kommer gå att klämma in i bössan först :)
perlenbacher skrev:Jag har en fråga.
Valde du P90:in pga dess 2tum4 liknande stomme så man bara kan trycka in delarna utan större bekymmer?

Ideer kommer och går. Blir denna lyckad så får du fan patenta och börja skissa på en AR-15 version. Plz?
Ett lyckligt sammaträffande :) Har alltid gillat p90, och de råkar dessutom passa alldeles utmärkt för ett sånt här bygge...

Har redan kikat lite på ett AR-15-bygge... ;)
JonathanRL skrev:Om du lyckas, kommer du ta beställningar? :D
Hehe nä, risken är att den kommer kunna leverera rätt så mycket över den tillåtna anslagsenergin (därav "dumpventilen"), och olaglig vapenförsäljning är inte något jag skulle vilja vara inblandad i ;) Dessutom skulle den bli rätt dyr (10.000+ kr).

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Mitt kommande hemmabygge

Inlägg av alexoyeah »

10k är väl inget nytt inom airsoftvärlden
not one step back

Skriv svar