Har funderat ett bra tag på att köpa en ny bössa (som jag i framtiden även tänker konvertera om till HPA), och eftersom jag spelar som tysk i grund och botten så fundera jag på en HK416 eller HK417.
Den jag HELST vill ha är 417, tycker den ser mycket bättre ut, men om jag har förstått rätt så är det färre externa delar man kan byta på den? Eftersom buffertuben är lite grövre så borde det rimligtvis inte gå att sätta dit vilken annan kolv som helst eller är jag helt fel ute? Om man vill byta ut RIS/RAS på den, är det samma storlek som vanliga M4 varianterna eller är det en annan storlek då med?
Om det nu är krångligt med byte på externt så kanske det faller mer på 416 istället, där fördelarna är att det finns fler val på externt (antar jag, buffertuben är väl normal storlek t.ex?), fler val på magasin (antar jag igen, kollat igenom massor av videos och trådar på andra forum där det pratas om hur vissa magasin passar och andra inte) och med tanke på att det är M4 magasin så finns det ett helt hav av magasinfickor till dom. Nackdelen är att den ser mer ut som en vanlig M4. Inte världens undergång att den gör det, men skulle kännas lite tråkigt bara.
Och sist, om det visar sig att det är specialgrejer till 416 också, så kanske jag skulle överväga att köra M4 helt ut. Inte vad jag vill göra men om man tänker konvertera till HPA så verkar det lättare att göra med M4 platform.
Jag bryr mig inte lika mycket om det interna eftersom jag planerar på att konvertera till HPA som sagt, viktigare att det externa ser och känns bra. Om det blir en 416 eller 417 så ligger VFC/Umarex högst på listan, men har sett att det finns lite olika varianter på olika sidor. Är det någon skillnad på dom? (Inte olika längd på bössan som HK417D utan att en hette typ HK416 "Version 2" och var 20€ billigare men såg likadan ut som en som inte hette "Version 2")
Dela gärna med av era erfarenheter med HK416 och HK417 så jag vet vad man ger sig in på. Eftersom jag har en AK och en G36 så är jag helt borta på V2 gearboxar och M4 varianter överhuvudtaget.
Frågor kring HK416, HK417 och M4
-
Re: Frågor kring HK416, HK417 och M4
Jag har VFCs HK 416C. Jag har i princip inget negativt alls att säga om den. Det är en av de trevligaste airsoftvapen jag äger.
Om jag var du skulle jag köra på 417 som Tysk, de har precis köpts in som Battle Rifles åt Bundeswehr i en kompletterande roll och således inte enbart för skarp och prickskyttar.
Om något heter Version 2 så brukar det främst röra sig om interna ändringar som ökar stabiliteten och bör köpas om de finns tillgängliga.
Om jag var du skulle jag köra på 417 som Tysk, de har precis köpts in som Battle Rifles åt Bundeswehr i en kompletterande roll och således inte enbart för skarp och prickskyttar.
Om något heter Version 2 så brukar det främst röra sig om interna ändringar som ökar stabiliteten och bör köpas om de finns tillgängliga.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)
Kan bara instämma med föregående talare, det finns inget substitut för VFC när det gäller H&K 416/417.
/u
/u
Angående att byta externals på 417 lär bli svårt, det är väldigt olika dimensioner från standard M4 typer av vapen, finns inte mycket som passar i form av R.I.S., kolv osv, tror jag har hittad en kolv ever.
Finns inte vansinnigt mycket i form av rails till 416 heller iofs, men de som finns e jävligt nice.
Finns inte vansinnigt mycket i form av rails till 416 heller iofs, men de som finns e jävligt nice.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614
-
Tack för alla svar!
Igår kväll svängde jag förbi wizeguy i Uppsala för att kika på HK417 och slutade med att jag köpte den. Riktigt fin bössa!
Försökt att googla fram externa delar till den men verkar vara helt tomt på sånt. Det enda jag kan hitta är RIS+ytterpipa som förlänger till sniper varianten.
Igår kväll svängde jag förbi wizeguy i Uppsala för att kika på HK417 och slutade med att jag köpte den. Riktigt fin bössa!
Försökt att googla fram externa delar till den men verkar vara helt tomt på sånt. Det enda jag kan hitta är RIS+ytterpipa som förlänger till sniper varianten.
-
Bra val - både av bössa och ÅF
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)