Göra om en asg MKI Ruger 22

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
gunlis

Göra om en asg MKI Ruger 22

Inlägg av gunlis »

image.jpg
Hej!
Vet någon erfaren räv om d går att Moda en vanlig Ruger 22 MKI så att den ser ut som på bifogad bild?

Stort tack för hjälp 😀

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Göra om en asg MKI Ruger 22

Inlägg av Twist »

Självklart går det! :-)

Det verkar inte finnas några färdiga lösningar förutom Marushins "Sturm Ruger Maxi", som inte tillverkats på några år, men det bör inte vara speciellt svårt att köpa en lämplig ljuddämpare och helt enkelt trä den över pipan. Det lär kräva lite moddande för att bli bra men särskilt svårt borde det inte vara.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

gunlis

Inlägg av gunlis »

Stort tack för svar!

Ok, passande ljuddämpare 😀
Det struligaste måste väl vara att "få bort" siktet på pipan, mäta diametern på pipan och få den nya ljuddämparen att sitta ordentligt?

Är det typ allt?

Som sagt, stort tack för the assistance 😀

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Ja, förmodligen måste man ta bort iaf en del av kornet. Med lite tur är det inget fast korn utan ett som går att plocka av. En hel del mäta, fila och slipa får man nog räkna med också. Ljuddämparen kommer ju att vara rent kosmetisk så man behöver inte tänka mer över funktionen än att kulan ska kunna komma ut där fram, och det är ju en fördel. :-)

Knåd-epoxi brukar vara till god hjälp vid såna här prjekt, enligt min erfarenhet. :-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Thinker

Inlägg av Thinker »

Jag har byggt om min KJ Works MK1 några gånger på olika sätt, med köpt ljuddämpare som moddats dit med intern skumgummi samt gummi bafflar, och nu senast med 3D printad ljuddämpare, för jag ville se om en ljuddämpare med avancerad intern konstruktion utan skumgummi mm påverkade ljudet (jupp 5dB lägre). Men denna har varit ett pågående projekt under flera år där jag testar saker mm, så den har fått sänkt utgångshastighet, ny ventilerad pipa, custom 3D printad sido grepp med inbyggd IR laser mm.

https://www.dropbox.com/s/nebew1ojnrei1 ... 7.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/dg7q1o70l52ro ... 5.JPG?dl=0
This space intentionally left blank

gunlis

Inlägg av gunlis »

Ah, det är EXAKT så jag vill att den ska se ut!!!
Lite kortare pipa bara och jag funderar på att köra på en MKII eftersom att överdelen är i metall.

Men skulle du vilja skicka en lista på exakt vad du köpte så att jag kan copy rakt av 😃
Och även hur du gjorde 😉

Thinker

Inlägg av Thinker »

Beklagar, jag har en moddad/gjort del med text i mina loggar men inget som är hur jag gjort det, bara vad och när och vilka delar mm. Jag har lite bilder på det men kommer nog inte hjälpa helt pga allting är custom gjort mer eller mindre. Men första ljuddämparen var köpt med 5.56mm märkning för M4a som jag borrade om och fäste bakre delen linjerat upp med M3 mm som jag försänkte och borrade in, täcktes av yttre ljuddämparen när den skruvades på. Kan dock säga denna inte kommer att bli lika tyst som en TM Mk23 NBB är direkt ur förpackningen med ljuddämpare pga Mk1 har lite för högt gastryck (men fungerar fint även på vintern med vanlig greengas/propan gas), och mycket av ljudet kommer från slagmekanisen baktill. Mk23 har bättre konstruktion där för att dämpa ljudet runt mekanismen vid hammare osv...

Men utseendet är coolt. Och den är tystare och mer driftsäker än normal gaspistol.

Men det är lite kul att ha ljudupptagningar, spektrum kurvor osv och mätningar över hur ljudet förändrar sig, och det har varit en rätt billig leksak och "testbed" för diverse (som jag i princip aldrig spelar med, föredrar andra). :)
This space intentionally left blank

Skriv svar