Smith Enterprise har som ni kanske vet gjort en flashhider som heter Vortex, jag har snokat lite på deras sida, och jag ser att på AK modellen, kröker sej spåren åt andra hållet än vad de verkar göra på alla andra varianter.. Jag frågade företaget direkt om vad det har för betydelse, men Smith själv ville att jag skulle ringa dit, men det hade jag ingen lust till då det bara var en snabb fråga. Förklarade att jag bor i Sverige, och sen fick jag inga mer svar.
Så frågan är alltså, har hållet spåren kröker sej åt någon som hellst betydelse för en AK i "verkligheten"? Jag vill gärna ha en sådan på min bössa, en AIMS, som inte är "fel". Jag har funnit en direkt kopia av Smith's flashhider bla hos ehobbyshop, (http://shop.ehobbyasia.com/saa-m4-22-n- ... hider.html) men den kröker sej åt motsatt håll för AK-modellen.. Jag vet att AK'n drar sej lite åt ena hållet och därför skapade ryssarna den där sneda mynningsbromsen för att motverka det vid automateld. Jag undrar om det är därför Smith's AK model kröker åt andra hållet? Därför vore det ju "galet" att sätta fel på min AIMS?
Den som vet får gärna utveckla och svara om det har nån betydelse i bromsverkan?
Smith Enterprise Vortex flashhider AK-modellen
Re: Smith Enterprise Vortex flashhider AK-modellen
Du har inte fått så mycket svar, och jag tror kanske att det jag skriver inte direkt hjälper heller men hursom:
Anledningen till att en AK, och faktiskt alla andra bössor med jämförbar konstruktion, drar upp till höger är att pipan ligger över vapnets tyngdpunkt (så pipan dras uppåt) och att rekylen trycker bak på bara ena axeln (så pipan dras mot höger på en högerskytt).
Att en flamdämpare skulle vara snurrad tror jag inte beror på ett försök att minska draget, men det har kanske nåt med att kulan roterar?
Anledningen till att en AK, och faktiskt alla andra bössor med jämförbar konstruktion, drar upp till höger är att pipan ligger över vapnets tyngdpunkt (så pipan dras uppåt) och att rekylen trycker bak på bara ena axeln (så pipan dras mot höger på en högerskytt).
Att en flamdämpare skulle vara snurrad tror jag inte beror på ett försök att minska draget, men det har kanske nåt med att kulan roterar?