Dåligt med AEG i kyla?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Maercosh

Dåligt med AEG i kyla?

Inlägg av Maercosh »

Hejsan, jag undrar hur det funkar med en aeg i kyla, i min instruktionsbok jag fick med vapnet står det att det skadar på gearboxen men vet inte om det stämmer. Vad tycker ni? Spelar ni på vintern också eller endast vår-sommar-höst?

ohman

Re: Dåligt med AEG i kyla?

Inlägg av ohman »

Hårda fjädrar och kyla är ingen höjdarkombo. Men kör du rimligare fjädrar så går det fint att spela på vintern med.

Orsaken är att metallen i gearboxen blir skörare i kylan.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

Och så behöver du tänka på batteriet.

NiMH är icke lika "starkt" och uthålligt i kyla som LiPo är.
Om du normalt en dag kan spela en hel dag på ett NiMH-batteri kommer du märka att du kanske får ut 33-50% endast av batteriet, om ens det i vissa fall. Så antingen fler utbytesbatterier som du håller varma/kroppstempererade genom att bära dem på dig, eller byt till ett LiPo.

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

Så originalfjädern borde inte vara några problem?
Kan gearboxen gå sönder då?

Ska köpa LiPo så det är inga problem :D

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Mjuka gummin i hopup och ge f.. i att smörja gearbox med massa kladd (du får gissa varför när det är -10 eller lägre).

Plast är bättre än metall i kyla (JG MP5 t.ex. är en s.k "ZubZero" bössa som slår de flesta i -15 grader).

Väl ute se till att bössan rullar med jämna mellanrum, är ni vid spawn så torrskjut med ett par minuter i mellan så bössan inte fryser fast i de rörliga delar.

Det är mina bästa råd för vinterspel och jag spelar året runt och tycker vinter är den bästa säsongen för Airsoft.

GBB och GBBR = lämna hemma
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

Det finns ju små värmekuddar(i plast med flytande material i). Kan man knäcka en sån och linda runt plasten där batteriet sitter? Den är nog ungefär 25-35 grader, blir det för varmt?

Mjuka gummin, är det det lilla gummit som sitter runt inner-pipan? (Hopup-rubber?)

Thinker

Inlägg av Thinker »

Håller inte helt med Allan_G: Undvik ABS plast i kyla, det blir spött, spricker lätt och tål inte vad du är van vid, vissa vapenmodeller tål mindre pga designen/konstruktionen. Nylonfiber plast fungerar bra. Inte haft några problem med metall (alu, stål samt gjuten zink) och bra nylonfiber plast delar. Lägre trim är att föredra, håller bättre. Rätt smörjmedel i gearbox mm hjälper. Kör själv alltid litium fett, inte silikon (året runt).

Batteriet blir viktigt. Bäst fungerar stora och lågohms NiCd 9.6V+, går fint nere vid -15C eller lägre utan att tappat mycket i ROF jämnfört med sommaren. Lipo är näst bäst, tappar en hel del i respons och rof jämnfört med sommaren men fungerar hyggligt väl vid -5C, men kör 11.1V, 7.4V fungerar väl på sommaren, dåligt vid minus, inte ens säkert de cyklar vapnet. Glöm NiMH batterier vid lägre än +10C. Det går att hitta på kreativa lösningar med batteri innanför kläder och kabel ut, värmepåsar osv, men bra batterier räcker långt. Allt som har batteri blir generellt mer problem ju kallare det är. Låt batteri värmas upp innan ni laddar dem.

Undvik gasvapen. Måste du använda det som för pistol är NBB vapen utan blowback bäst men de tappar en hel del även de i m/s. Co2 fungerar bättre än vanlig Airsoftgas (propan).

Springer vapen fungerar fint.

Alla gummin blir lätt problem, men märks mest på Hopup som hårdnar mm. Mjukt gummi är att föredrar vintertid. Ställa in hopup kan bli problem om man spelar dygnet runt milsim på vinterhalvåret pga stora temp skillnader mellan dagtid och natt. Vill det sig illa så kommer gummi hårdna så mycket att det blir pipstopp.

Är det snö så undvik köra pipan ner i snön. Oftast klarar vapen utan problem skjuta väck lite snö, men mycket kan dels packa för hårt och dels frysa i pipan vilket inte är bra. Märker du massa snö i flamdämparen så ta väck det direkt.

Tips: Ska du åka på spel och vill veta hur vapen osv fungerar och ställa in hopup innan? Ställ ut vapnet under några timmar på natten och kolla hur det skjuter tidigt på morgonen. Allting fungerar när det nyss tagits ur en relativt varm bil mm, och det kan vara helt utan respons 1h senare när du väl stöter på fi.
This space intentionally left blank

Skriv svar