Istället för att vara helt ego och sitta med hobbyprojekt helt ensam så tänkte jag dela med mig lite av något jag håller på med. Efter erfarenheter av spel under vinter och minusgrader så kan nog de flesta hålla med om att airsoftvapen tenderar att suga hårdare än normalt under vinterförhållanden.
Googlar man på ämnet så talas det först och främst om batterier och greengas som inte gillar kyla. Men tänker man på hur en AEG fungerar så är det inte bara där problemen ligger. I ett system med flera rörliga metalldelar, gummipackningar, hop-gummin etc. etc. så blir egentligen ALLT påverkat av kyla.
Metall blir sprött och kan knäckas, eller i fjädrars fall bli stelare. Metall krymper ju som bekant också när det blir kallare (vad händer då med precpipor som ska uppfylla väldigt exakta mått?). Gummi och silikon blir stelt. Fett och smörjmedel blir stelt och hårt. etc.
Om inte delar knäcks och går sönder helt (vilket oftare verkar ske under kalla spel, vilket inte bara jag har erfarit) så går prestandan ner på flera olika sett. Man kan tappa utgångshastighet, hop-up blir osammanhängande, eldhastighet. Jag gissar att en del som försökt spela på vintrarna vet vad jag talar om.
Men det är kul när det är kallt och snö, så jag jobbar just nu lite på något som ska motverka effekterna av minusgrader på en bössas interna delar.
Det jag har kommit fram till är en batteriuppvärmd och värmeisolerad "blöja" eller damask (i brist på bättre beskrivning) som ska sys i grönt bävernylon.
Prototypen jag jobbar på är utformad efter en Steyr AUG A3 från Jing Gong. Denna bössa har valts därför att det är en av få aeg:er med relativt frikostigt utrymme mellan gearbox och höljet. Ursprungsplanen var att försöka dra in batteriuppvärmda trådar inuti bössan som skulle löpa runt gearbox och hop-hus, men jag har övergivit idén av olika skäl i favör för den här mer externa lösningen.
Vapenvärmaren är tänkt att fungera enligt samma princip som batteriuppvärmda handskar (mina är inköpta på jula för 200 spänn). Man tar handskarna, sprättar upp sömmarna och plockar ut batteripacket och de eldrivna värmetrådarna som är inbakade i isoleringen.
Enligt produktbeskrivningen så ska dessa vantar hålla värmen på 42 grader i 4 timmar på tre stycken AA-batterier (jag testade dem lite innan jag sprättade upp dem och de är väldigt varma och mysiga när man fått fart på dem). Om man bara kan hålla hälften av den temperaturen i bössan så ska det räcka gott och väl för att motverka haveri och hålla prestandan normal, i teorin iallafall.
Tanken med det hela är att fodra det yttersta lagret av bävernylon med aluminiomfolie, och sen ha ett lager fårull eller vadd av något slag som också kapslar in värmen, och där värmeslingorna löper, och allt detta omsluter en Steyr AUG lite som en cheek-raiser som börjar några centimeter från kolvens bakstycke och slutar strax bakom där pistolgreppet börjar, men med ett hål genom hela för magasinbrunnen och magasinspärren. Jag har tänkt ha en generös yta med kardborreband för att hålla allt på plats, och en "ficka" som ligger innanför värmeslingorna och aluminiumlagret för batteripacket (på så sätt värmer batterierna även upp sig själva tillsamman med resten av bössans internals)
Potentiella problem som jag kan förutspå nu är att det uppstår isoleringsproblem p.g.a bössans konstruktion (det finns ju en hel del glipor på insidan), men jag hoppas kunna åtgärda det i och med att AUG-modellerna som sagt har ganska generöst med utrymme mellan gearbox och resten av bössan. Att täta med något isolerande på insidan för att bättra på effekten av värmaren borde inte vara omöjligt.
Jag har också haft tankar på att strunta i ett batteripack och löda nödvändig krets för att kunna ta ström från bössans batteri, men har tills vidare beslutat att man inte gärna vill stjäla "kräm" som ska gå till att skjuta bara för att hålla delarna varma (inte bra i hetsiga eldstrider när batteriet bara ger upp

Åsikter och tankar från airsoftcommunityn om idén so far?
Jag ska försöka posta lite bilder och sånt från tillverkningen lite längre fram.
//Coffe - LDT