Karbiner och SMGs är så pass lika till funktion och vikt inom airsoft (piplängd etc inräknat) att det inte känns lönt att göra listan mer komplicerad.
Om man spär ut allt för mycket så blir det svårt att sätta i praktiken och än svårare att arbeta runt för arrangörer som använder informationen.
Bara faktumet att man kommer se fler SMGs ute på planen/skogsspelen gör mig lite pilsk! Längesen jag såg en rofmonster p90

Angående ROF.
Jag anser inte att en rofbegränsning ger så mycket.
Tycker det är upp till var och en att få sin bössa att gå som de själva vill spela den inom trimgränserna / klassningarna.
ROF monster laddar om oftare!
Om du får för många träffar efter du har tagit träff är det kanske lönt att ta ett snack med skytten

Att eftersträva de oskrivna reglerna inom airsoft borde vara lika viktigt som de skrivna!
Angåenda ammobegränsningar (@SkauneJohan)
Det har redan snackats lite fram och tillbaka angående ammobegränsningar.
Det är helt och hållet upp till arrangören.
Det är en skriven och oskriven regel att man inte spelar med hicaps, så då begränsas ammunition i magasin av magasinen och bärsystemet.
Även om en spelare bär 150skotts "midcaps" så blir det klumpigt när man rullar över 10 magasin. Och där tappar man mobilitet.
Laddade magasin i en väska kommer man inte åt ändå.. och en väska är även den klumpig.
Men som sagt. Upp till ARR med semiskott / ammobegränsningar. (enligt mig / tills jag får riktigt bra argument mot)
Jag eftersträvar en lista som ger MER individualitet till de olika spelstilar som passar olika bössor!
Det ska gynna ALLA att spela som man spelar bäst inom airsoft!
Och det ska vara lättare att anpassa sin utrustning efter sin spelstil utan att det drar med sig en himla massa nackdelar!