Gängpaj i gearbox v3 *Löst!

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
nisse
Inlägg: 256
Blev medlem: mån aug 13, 2012 12:43 am

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av nisse »

Testat gängtejp på skruven?(håller väl kanske 10min?)
"Ninjas came with lions"

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av Bennybira »

borra upp. Tappa om. Ny skruv i rätt storlek.
Locktite blå / gul.

Kör tills det rasar -> Ny gearbox från TWgun för 400:- :)

Nuckel82
Inlägg: 82
Blev medlem: mån aug 19, 2013 7:34 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av Nuckel82 »

Ja alltså skruven sitter kvar nu då jag använde en bricka tidigare för armen skruvade ur skruven när man förde den fram och tillbaka, tog bort brickan och kunde skruva ner skruven längre där det fanns friska gängor kvar. Men en m3 helicoil borde kunna fungera ett tag iaf, om godset håller för det dvs....
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av Xelley »

Testa en självgängande insatsgänga isf. Den vidgar man ut i godset på ett annat sätt och sitter enligt mig bättre än helicoil.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

björnä
Inlägg: 34
Blev medlem: tis maj 08, 2012 2:45 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av björnä »

Ta en skruv med grövre gängor.
Vålda i skruven, kör tills det rasar och köp sen en ny box.

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av Xelley »

Precis som redan sagt så används en insatsgänga som är aningen "koniskt" formad tillsammans med en skruv för att bygga gäng i befintligt gods. Det kräver dock att man har några millimeter tjockt samt att det är möjligt att borra upp hålet en dimension då insatsen kräver ett borrhål fritt från gamla gäng, (eller kräver och kräver, det sitter bäst så). Dessa går att hitta lite varstans, jag köper dom på jobbet (Würth).
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3

Inlägg av Rufs »

En snabb och simpel lösning om du har bråttom och inte vill skaffa rätt
insatsgängor/helicoilsatser etc är denna.

Där säkringen sitter brukar godset vara ett par-tre mm tjockt, så:

- Ta ur alla interna delar och avfetta åtminstonde skalhalvan du tänker arbeta på.

- Hitta en lämplig mutter för säkringshållarskruven, och mät maxdiametern på den,
dvs det största avståndet hörn-hörn. Ju mindre mutter desto bättre.

- Hitta en borr, föredragsvis med föreslagsvis en eller två tiondelar mindre diameter
än din mutters maxmått, och borra inifrån skalet, förslagsvis med en pelarborr
med djupanhåll, men jag antar att även en handjagare och försiktighet duger, ett
hål, lika djupt som mutterns tjocklek. Tänk på att hålets kona inte räknas med.
se till att inte borra igenom godset. är muttern för tjock får du slipa ner den.

- Knacka in muttern i ditt nyborrande hål, skitgodset formar sig lätt runt spetsarna,
och fixera den sen med en liten gnutta av valfritt epoxylim.

- Grattis! Nu kan du leka med dom andra operatörerna igen.

Nuckel82
Inlägg: 82
Blev medlem: mån aug 19, 2013 7:34 pm

Re: Gängpaj i gearbox v3 *löst!

Inlägg av Nuckel82 »

Oj att fräsa / borra ner en mutter och ha sig är nog inte applicebart på en v3 då skruvhålet ligger i direkt anslutning till "rundningen" för pistongens glidspår och man har ca 3-4mm gods att jobba med.
LCT-RPK-Gearbox-Exploded-MEME-1.jpg
Men nu är det löst iaf, köpte en sådan självgängande insatsgänga på wurth i storlek m4 Bild och hade tänkt att jag skulle ha dokumenterat hela förloppet men det blev inte så. Men det var enkelt borra upp hålet med den angivna borrstorleken, i det här fallet 6mm. Skruva ner en m4 skruv med en mutter på i insatsgängan, lås fast insatsgängan med muttern så den inte kan röra sig. ha på skruvlåsning på insatsgängan och skruva ner den genom att använda en fast nyckel och vrid på mutten Jag försökte skruva ner gängan med själva skruven men den bara roterade så var myket enklare att vrida med muttern. Blev en heldel utstick på andra sidan när den var på plats, men det var inget som inte lite tålamod, ca 20min av ens liv och en dremmel inte löste :) Nu sitter allt ihop igen och allt är frid och fröjd. Tackar samtliga för visat intresse och all hjälp jag fått.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Skriv svar