SG-551

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Eddan

SG-551

Inlägg av Eddan »

Hejsan!!

Då jag har bestämt mig för att återta hobbyn ska jag nu införskaffa mig en hygglig bössa och behöver därför råd. Har kikat länge bland rekommendationer men hittar inte just det jag söker. Har kollat på denna http://malmoairsoft.se/produkt/SG-551-SWAT och undrar om den är av bra kvalitet? Finns det annars någon i liknande prisklass eller snäppet högre? Vad för märken ska man inrikta sig på?

Mvh

Paxz

Re: SG-551

Inlägg av Paxz »

Är det enbart SIG modeller som är intressant?

Den du länkade till är en ICS. ICS gör bra saker och har bra kvalité på det mesta. Finns inget direkt negativt om den du länkade till mer än att den kan vara lite bökig att meka med. Men när det gäller just SIG så är ICS och G&G de enda som tillverkar bössor i metall.

Metallkropp, helt okej motor, stålkuggar och M120 fjäder. På med ett LiPo batteri och kanske en precisionspipa så har du en finfin bössa. Om du vill gå all in så kan du skaffa dig en mosfet också, men det är inget måste.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Eddan

Inlägg av Eddan »

Glömde att nämna att jag kan tänka mig andra modeller också (m4/m16/osv) så om du har något tips får du gärna länka! Tack för svaret, låter bra.

29 januari 2014, 12:15:

Jag har kollat på ics:s m16a3 också och den verkar trevlig, den har även delad gearbox så jag undrar om det är svårt att byta till en M120 fjäder istället för att köpa en upper gearbox direkt?

Paxz

Inlägg av Paxz »

Det finns mängder av bra M4'or. Jag gillar nog Dboys eller P&J bäst då de är billiga och bra. Annars så gör G&G, CA, G&P mf.l. bra M4or.

ICS M4'or är kanon på allt utan passform med andra tillverkare. Att byta fjäder på en ICS upp gearbox är enkelt så det borde du inte ha några problem med.

Eddan

Inlägg av Eddan »

Ja okej, är sugen på ics m16 då malmö airsoft har har bra pris på den. Kan det bli ett problem med passformen, finns det mycket reservdelar om något skulle hända?

Tack så mycket för svaren!

Paxz

Inlägg av Paxz »

Om det skulle hända bössan något så brukar det vara smidigast att köpa ICS egna prylar att byta med. Ska man t.ex. skaffa ett nytt hopup hus till en ICS så brukar man alltid behöva modda innan det passar och funkar som det ska. ICS är ett vanligt märke så att hitta reservdelar till deras M4'or är inte så svårt. Sen gäller det förstås inte allt. Olika cylindrar, fjädrar, kuggar och pistonger brukar funka rakt av utan några konstigheter.

Eddan

Inlägg av Eddan »

Jag okej, men då får det nog bli köp :D Den bör klara M120 fjäder utan problem? Inget mer man behöver göra om man sätter i en sådan?

Paxz

Inlägg av Paxz »

Nej M120 bör inte vara några problem. Skippar du bara att köra med 11.1V batteri så kommer den förhoppningsvis rulla länge. Testa med 7.4V först och se om det är tillräckligt för dig att bli nöjd.

Men det där varierar alltid, vissa har turen att kunna spela med sin bössa i månader om inte år innan något rasar. Andra har oturen att råka ut för ett pistongras efter bara ett fåtal spel. Men byter du sen pistongen för en hundring så lär det dröja innan något annat rasar.

ICS är good to go med en M120 direkt från lådan annars. Skulle något ge upp som är det som sagt oftast pistongen om man har otur. Kör på den som sitter i tills den rasar och byt sen till t.ex. Dream armys med ståltänder istället så blir det kanon ska du se. Kan alltid vara kul att se hur många spel den klarar med en M120 om resten är original. Jag tippar på minst en säsong. Skulle du sen ha oturen att få pistongras efter ett fåtal spel så får du väl skicka PM till mig och klaga så lovar jag att ersätta dig med en ny pistong. ;)

Jag har två ICS M4or själv. Ena har kört med M120 och mosfet och 7.4V batteri i snart två år utan några problem. Har bara behövt byta hopup gummi och öppna upp den en gång för att täta cylindern och rensa gearboxen på metallflis från kuggarna (+ shimmat den). Nya kuggar brukar alltid spotta ur sig metallflisor innan de blir "inkörda".

Eddan

Inlägg av Eddan »

Jaha okej, låter ju väldigt lovande. Men jag får tacka för all info, två sista frågor: Var köper du reservdelar till ICS? M16 är ju drygt 1000mm kan det bli för långt? Har pistol om det skulle bli närstrid men ändå, kanske klumpigt?

Paxz

Inlägg av Paxz »

Att täta cylindern är en baggis. Har du tur så är den tät från början. Detta kontrollerar du genom att täcka för hålet i cylindern med fingret samtidigt som du skjuter in pistongen hela vägen. Tar det stopp så är det tätt, går den skjuta in med enkelhet så läcker den luft.

Pistongen har en liten o-ring runt sitt huvud. Det är denna som man kan behöva böka med om man vill få det tätt. Det vanligaste och smidigaste sättet att göra detta på är att försiktigt ta bort o-ringen från huvudet och trä den runt utsidan av cylindern. Sen värmer du bara mässingen/metallen försiktigt med en tändare (inte direkt på o-ringen) så gummit får dra ihop sig runt ytterdiametern. Sen låter du den bara stelna där någon timme innan du tar av den och sätter på den på huvudet igen. Efter detta borden den vara tät, sen smörjer du bara med någon silikonfett and you're good to go.

Kolla du om det läcker något medans du byter fjädern. Skulle det göra det så vet du nu hur man gör för. ;)

Vill du ha det extra tätt så kan du kolla om hopupen också läcker. I detta fallet så får du täcka för pipan och hopupen (där kulorna kommer upp) samtidigt som du blåser i huset där nozzlen åker in. Skulle det läcka en massa så brukar det räcka med att ta ut pipan och dra något varv teflon/gängtejp runt gummit innan man sprutar lite silikonspray på det och för in det igen.

Skriv svar