TIPS! - Sprucket/Trasigt Rödpunktssikte

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Indeeptrouble

TIPS! - Sprucket/Trasigt Rödpunktssikte

Inlägg av Indeeptrouble »

Hade väldans otur att få glaset på mitt rödpunktsikte sprucket inte mer än 10 minuter in på mitt förra spel. Visade mitt sikte för en mer "rutinerad" spelare och frågade hur jag skulle lösa detta. Hans svar på detta var att köpa ett nytt eller strunta i sprickorna i glaset och skaffa skydd till nästa gång. Då jag varken vill ha nått "fult" skydd framför mitt sikte eller behöva köpa ett nytt så kollade jag om det fanns möjlighet att laga det istället.

Mitt sikte är av denna typen:
DSC_0065 copy.jpg
Siktet består till synes av ett glas fram och ett glas bak, men till min förvåning stämde detta inte då det fanns 2 glas där framme (ett inre och ett yttre varav det yttre var det som var trasigt).
Vad jag gjorde var att jag tog plasten från en gammal ipod touch förpackning och mätte upp så att storleken blev densamma som ytterkanten på siktet, men mindre än skyddslocket.
DSC_0066 copy.jpg
Därefter sågade jag ut med hjälp av ett multiverktyg och slipade till kanterna.(tog väl 20-30 minuter) på så vis kunde jag föra in plastskivan jag sågat ut.
DSC_0067 copy.jpg
Resultatet blev att jag nu har ett fullt fungerande sikte, utan sprickor och som håller för plastkulor.

Hoppas detta hjälpte!