Quick spring change ICS M4

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
MartinN
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 04, 2013 2:27 pm

Quick spring change ICS M4

Inlägg av MartinN »

Som topicen lyder funderar jag på om man kan modifiera upper gearboxen på en ICS M4 så man kan byta fjäder utan att mecka för mycket.
Jag vet att några kommer tycka: Vadå, det är ju redan quck change på dem, det är ju bara att ta ur och byta hela upper gearboxen. Jo det må vara så men jag tycker ändå att det hade varit smidigt att kunna byta mellan fjädrar, inte minst då jag vet att många precis som jag har en påse med osorterade fjädrar liggande hemma som man inte vet hur kraftiga de är, om man då kan byta fjäder i samma gearbox kan man se vilken skillnad de olika fjädrarna gör för utgångshastigheten då resterande delar som hur tät cylindern är osv inte spelar någon roll för förändringen. Kollade lite och såg att det var någon som gjort det med en V3 gearbox till en G36a.http://www.floridaairsoft.com/forums/me ... ange%20mod Det borde gå även med uppern i en delad V2 gearbox. Det jag funderar över är om det gör någon skillnad var jag kapar övre delen av huset.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/741 ... G_1263.JPG

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Quick spring change ICS M4

Inlägg av Fearless »

Den där lösningen att kapa av ena sidan och sen bara låta ena halvan hålla emot fjädern är väl inte så värst genomtänkt och när man börjar belasta en halva med dubbla kraften mot vad den var tänkt för så kommer nog sprickbildningen som ett brev på posten?
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Quick spring change ICS M4

Inlägg av ADAM »

Bättre att du tar en billig randombössa och moddar den på samma sätt som Cpt gjorde. Så kommer din fina ICS att leva ett bra tag till. En billig randombössa kan du säkert få tag på beggad via valfri köp/sälj.

Eller så gör du en uppskattning av värdet på fjädrarna i påsen. Säg att du har 20 stycken. De kanske är värda 500kr? Är det värt att lägga ned en massa arbete för att få ut valuta för den femhundringen?
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

MartinN
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 04, 2013 2:27 pm

Re: Quick spring change ICS M4

Inlägg av MartinN »

Har två ICS M4or och en extra upper och lower gearbox, så någon kostnadsmässig katastrof är det ju inte om en går åt pipsvängen. Det tar i runda slängar 20sekunder att byta en upper gearbox och modifikationen kanske tar 20min så det är ju inte en massa arbete heller...
Den stora frågan handlade snarare om ifall var man la snittet i gearboxen påverkar hållfastheten. Om det är bättre att lägga det nära skruvarna eller längre fram.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Quick spring change ICS M4

Inlägg av Stygge »

Kolla runt i närheten efter någon med en A&K M249, låna den och en chrono i 30min och du kan kolla upp din påse med fjädrar.
Problemet med att kapa boxen som länkat är att spricker den där bak så kommer kugghaveri som ett brev på posten när pistongen halkar snett.

Skulle personligen inte ta risken med en sådan mod på annat än en riktig slit och släng bössa men Om jag skulle göra det skulle jag försöka fördela kraften över så många skruvar som möjligt.

Skriv svar