Tjorv med Ares PPSh41 (SMG-003)

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Ebbe lille

Tjorv med Ares PPSh41 (SMG-003)

Inlägg av Ebbe lille »

Hej! Jag är ny till forumet och hobbyn överlag.

Nu undrar jag om det är någon här som har skruvat i en Ares PPSh41 någon gång och som kan vara mig behjälplig i att begripa lite av dess innanmäte.

Jag har gjort min hemläxa, och finkammat internet efter information som kan hjälpa mig. Där finns inte mycket! Kanske för att bössan verkar vara ganska ovanlig. Här på forumet verkar det finnas folk som har PPSh41-or, men de verkar främst vara av andra fabrikat (Hexagon och S&T verkar det handla om). Men kanske jag har tur och det finns här någon som kan hjälpa mig?

Problemet jag har med vapnet yttrar sig sålunda: ibland verkar det som att någonting i mekanismen hakar upp sig efter en nyligen avlossad salva. Vapnet hakar aldrig upp sig mitt i en salva, utan det är alltid när jag skall trycka på avtryckaren ånyo som jag hör ett patetiskt ljud, som av en motor som inte orkar dra runt mekanismen. Felet kan alltid lätt åtgärdas genom att dra hårt i "slutstyckshandtaget". Då hörs ett läte inifrån bössan som av någonting som snurrar till, ungefär, och en kula trillar ut ur pipan.

Jag har misstankar om att felet har att göra med den elektriska blowbacken som bössan är utrustad med, eftersom blowbacken alltid också hakar upp sig i samband med detta "eldavbrott". Det är endast genom att rycka till ganska hårt som man kan dra handtaget och på så sätt frigöra "slutstycket", eller den aluminiumplatta som låtsas vara slutstycka i denna konstruktion.

Jag har redan bytt hopup (och det var inte jätteenkelt), så det har nog inget med det att göra. Felet har också uppträtt under hela tiden som jag ägt vapnet (vilket iofs inte är länge).

Att öppna gearboxen och pilla runt däri är ingenting jag känner att jag vågar göra utan att veta exakt vad det är jag letar efter och hur jag åtgärdar det. Jag har ingen vana alls av att skruva i gearboxar, så att gå in i blindo skulle nog bara orsaka mer problem än det löser. Jag har hört talas om att detta problem kan uppstå när batteriet är trött, och kanske börjar mitt batteri bli lite trött. Jag har bara ett enda Nimh-batteri, på 9,6 volt, och det har jag spelat med en hel säsong och knappast tagit hand om det som man skall (laddat upp det lite nu och då, och aldrig riktigt tömt det), så kanske är det där problemet ligger? Borde jag testa med ett Li-Po-batteri på 7,4v och relativt högt sånt där C-värde innan jag gör några andra åtgärder?

Här finns sprängskissen på vapnet i alla fall: http://www.aresairsoft.com/for%20web%20 ... e_plan.jpg

Kanske någon kunnig också skulle kunna upplysa mig om hur (om möjligt) man "stänger av" blowbacken på detta vapen? Visst är det fräsigt, men det verkar ju mest vara problem med det i alla fall, på alla vapen som jag sett som haft det (inklusive mitt).

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Ebbe lille, redigerad totalt 0 gånger.

themetalpope

Re: Sv: Tjorv med Ares PPSh41 (SMG-003)

Inlägg av themetalpope »

Jag skulle nog börja med att byta batteri.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

Skriv svar