Grundläggande mekanism?
Grundläggande mekanism?
Jag och min bror har vasin bössa och har grunnat på vad som påverkar prestandan. Jag har en G&P Aeg o brorsan en Kriss Vector GBB.. Läste någonstans en disussion hurvida ljuddämpare piplängd påverkar prestanda. Någon sade att kort pipa ger sämre presicion och att sedan längre pipa upp till 45 cm ger bättre.
- Precisionspipa = smalare?
- Motor eller gas spänner mekanismen?
- Är det gas eller anslag som skjuter iväg kulan?
- Hur mycket kan man röra hopup-reglaget?
På min G&P endast 1/4 varv.. tycker inte det gör mycket skillnad..
Är det någon som har en manual i någon form till en G&P magpul cqb eller liknande internals?
/Fabian
- Precisionspipa = smalare?
- Motor eller gas spänner mekanismen?
- Är det gas eller anslag som skjuter iväg kulan?
- Hur mycket kan man röra hopup-reglaget?
På min G&P endast 1/4 varv.. tycker inte det gör mycket skillnad..
Är det någon som har en manual i någon form till en G&P magpul cqb eller liknande internals?
/Fabian
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Re: Grundläggande mekanism?
- Precisionspipor är jämnare, ibland smalare men inte ett krav. Finns precisionspipor som har diameter mellan 6.01-6.08 vad jag vet.
- På AEG är det motorn som driver en växellåda som i sin tur drar tillbaka en fjäderbelastad pistong, denna i sin tur skapar lufttrycket som skjuter iväg bollen. På GBB är det gasen som driver hela mekanismen (ingen växellåda), någon mer insatt får förklara exakt.
- Gas/Luft
- Tills det tar stopp?
Du kan också variera mängden hop up med olika spacers och gummin, du kan också ha olika hårdhet på gummin, mjukare gummin rekommenderas för lägre utgångshastigheter (<120) hårdare för högre utgångshastigheter (>130) ett mjukare hop up-gummi ger bättre effekt, men slits snabbare.
Om du tittar på konstruktionen så tror jag du har tre olika kuggjhul, ett stort som du justerar på, två mindre som ändrar position när du vrider på det stora. Om du kikar på kugghjulet som är längst bort från det stora hjulet så kan du se hur mycket det är tänkt att det ska gå att vrida på det. Om du inte märker någon större effekt så kan det vara ide att byta hop up-gummi och kanske sätta i en ny spacer.
Guarders silikongummi är bra och billigt, Madbulls blå och röda gummin är bra och lite dyrare.
När det gäller manualer, youtube är din vän. Där finns det miljarder videos på hur du skruvar isär/ihop olika bössor.
Här t ex: http://www.youtube.com/results?search_q ... wbEkf6_ORA
- På AEG är det motorn som driver en växellåda som i sin tur drar tillbaka en fjäderbelastad pistong, denna i sin tur skapar lufttrycket som skjuter iväg bollen. På GBB är det gasen som driver hela mekanismen (ingen växellåda), någon mer insatt får förklara exakt.
- Gas/Luft
- Tills det tar stopp?

Om du tittar på konstruktionen så tror jag du har tre olika kuggjhul, ett stort som du justerar på, två mindre som ändrar position när du vrider på det stora. Om du kikar på kugghjulet som är längst bort från det stora hjulet så kan du se hur mycket det är tänkt att det ska gå att vrida på det. Om du inte märker någon större effekt så kan det vara ide att byta hop up-gummi och kanske sätta i en ny spacer.
Guarders silikongummi är bra och billigt, Madbulls blå och röda gummin är bra och lite dyrare.
När det gäller manualer, youtube är din vän. Där finns det miljarder videos på hur du skruvar isär/ihop olika bössor.
Här t ex: http://www.youtube.com/results?search_q ... wbEkf6_ORA
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
tack för svaret.. trodde bara man kunde ställa hopuppe mer än 1/4:s varv
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Det är nog inte mycket mer, men du borde märka skillnad på millimeter när du närmar dig bra hop.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Finns precisionspipor med diameter 6.23 också...
Det har man jämnhet att göra. Hur slät pipan är i verkligheten och inte bara på papper.
Om du upplever att hopupen tar dåligt kan det vara så att du behöver byta hopgummi och spacer.
Luften från pistongen är det som driver kulan. Anslag är kraften man räknar med vid träff.
Det har man jämnhet att göra. Hur slät pipan är i verkligheten och inte bara på papper.
Om du upplever att hopupen tar dåligt kan det vara så att du behöver byta hopgummi och spacer.
Luften från pistongen är det som driver kulan. Anslag är kraften man räknar med vid träff.
så svagt batteri eller gas påverkar inte hur hårt vapnet skjuter?
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
batteri nej. Gas ja. Kör du gasvapen så finns en uppsjö olika gaser med olika tryck.
Och gasvapen påverkas mer av innerpipans diameter.
Och gasvapen påverkas mer av innerpipans diameter.
aha.. min bror har en kriss vector o läste att man kunde byta pipa/öka hastigheten..
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Det är sant både för GBB och AEG, en tightare pipa ger en ökad utgångshastighet då mindre luft slipper ut på sidan om kulan.
Denna tråd kan vara av intresse om ni funderar på att byta pipa: viewtopic.php?f=20&t=8408&p=56557
Denna tråd kan vara av intresse om ni funderar på att byta pipa: viewtopic.php?f=20&t=8408&p=56557