Ska antagligen skaffa gorka. Vad tänka på?

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Martin_Gustafsson

Ska antagligen skaffa gorka. Vad tänka på?

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Som rubriken. Vill skaffa gorka. Vill gärna ha lite synpunkter från personer som använt eller använder gorka i fält! Lite pros and cons, tack :).

Har läst och sett på bilder att armar, ben, byxor med mera är försedda med elastiska band som håller tätt. Är detta så bekvämt som jag tror det är? Har även läst att huvan ska vara bekväm.

Sen är jag inte säker på om det finns gorka med olika kamouflagemönster. Vilka är dessa i så fall?
Det mönstret som jag är intresserad av är detta: http://fuskbugg.se/dl/aDYZF8/30707974.jpg(Denna bilden är tagen från någon som säljer den här på AS, hoppas det är ok att jag länkar den)

Vad ska jag annars tänka på innan jag köper min första rediga uniform?
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

instant

Re: Ska antagligen skaffa gorka. Vad tänka på?

Inlägg av instant »

Bilden du länkar till är en gorka e autumn. Gorka är en överdragsuniform, alltså avsedd att bäras ovanpå annan uniform som förstärkningsplagg.

ministry

Inlägg av ministry »

Gorka kommer från det ryska ordet för berg, och framtogs som överdragsdräkt för framförallt VDV och GRUs soldater i de afghanska bergen.
Det är således ingen uniform som sådan utan något du bär utanpå uniformen för skydd mot väder och vind.

Under modern tid har användningsområdena varierat kraftigt, men märk väl att det är en tjock dräkt som lämpqr sig väl för kallare väder framförallt. Dock är det inte fullgott skydd mot vatten eller vinterkyla. Vidare är det inget vanliga armésluskar fått använda utan är reserverat för diverse specialenheter, generellt. En generisk rysk soldat bär alltså inte detta plagg.

Om du skall skaffa en gorka bör du betänka det vanliga när det kommer till specialutrustning; det finns mycket i värdelös kvalitet. SSO/Sposns gorkor är generellt riktigt bra, likväl Blok-Post. Splav är ok, medan Viking och Bars håller en halvljummen kvalitet enligt mig. ANA gör en ok sovjetgorka (1979-versionen).
Som vanligt; hitta refbilder om du vill efterlikna något specifikt.

Det är inte i närheten ett all-aroundplagg, vilket följer den ryska mentaliteten och inställning till uniformer och kamoflage - välj efter behov. Det är att rekommendera en BDU, en Gorka och en s.k. sniper suit (Partizan, Sumrak, m. fl.) för att täcka de flesta behov och väderlekar!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Martin_Gustafsson

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Okej, tack för svaren.

Ja, ok. Det är ingen uniform. Men de borde ju inte vara nårra problem att ha ett underställ och nån t-shirt under så kan man ha det som en uniform. Grejen är att jag inte är nån milsimmare utan lirar mest for fun med kompisarna och tycker "gorkalooken" är cool. Nu låter jag som en fjortonåring som spelar i random skog men jag försäkrar er om att vi spelar lagligt.

Gärna mer respons angående dess komfort och användbarhet. Är där bra fickor och så?
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Danno

Inlägg av Danno »

Ibland spelar jag med enbart Gorka och när det sker så känns den väldigt pösig. Så har du tänkt att i första hand använda den som ensam plagg får du fundera på att ha en storlek mindre. Normalt har jag ryska storleken 54-6 som passar utmärkt till min Flora och övriga uniformer. Däremot hade gorka (som uniform) passat betydligt bättre som storlek 52-6 (dvs smalare, dock lika lång).

ministry

Inlägg av ministry »

Komfort är helt ok, men inte på varma sommardagar eller kalla vinternätter med bara gorkan... Om du förstår vad jag menar.

Fickor är generellt sett rätt si sådär. Vissa gorkor har öppningar istället för fickor ty du förväntas använda din uniform för det. Man kan räkna med kanske en armficka, någon på jackan i övrigt och två på låren ungefär. Vissa mer, vissa mindre.

5224

Inlägg av 5224 »

Gorka och jag har ett litet sånt där love-hate förhållande, men ja mina synpunkter:

* plagget är främst till för att skydda vadän för fint jonk du har på dig under, det är (på Sposns i vilket fall) tjockt canvastyg, tänk dig typ sånt här:
http://farm9.staticflickr.com/8474/8133 ... 15d7_h.jpg

...med lite piffig infärgning (som släpper rätt kvickt dock). Har du inte på dig nått under och det blir blött så har du skavsår i ljumskarna som ett brev på posten, vattentät är den alltså inte. På vintern är den rätt lustig att ta på sig efter en natts sömn i fält, eller iallafall för mig som svettas som en gris, frusen canvas kan vara nått av det bråkigaste man kan ha att göra med. :D

Så varför använda den då? Ja rent funktionsmässigt så har den en enorm fördel, för mig så försvinner alla spärrar vad det gäller att "det där bör jag inte göra för då går rycker den dyra jackan/motsvarande", man känner hur stryktålig den är, man vet att du kan dra den genom helvetet och tillbaka och den kommer bara bli finare, det förtroendet för materialen är guld värt
Det är ett skydds/överdragsplagg och som ett sådant gör det sitt jobb jävligt bra! ....sen ska vi ju inte glömma att de ser förbannat bra ut! ;)

PS. Torka den dock inte för när elden, förstärkningarna är gjorda i nylon på en del och canvasen blir "spröd", sen svart, sen hål. DS

PS.2 Har Sposn Gorka-E, Gorka-R, Ana Gorka, Bars 3K, Issue Flora Gorka och lite annat random, men bara som ren inflikning:
Gorka-R är den jag personligen gillar bäst av allihopa, finns massa små fiifiga fineser som de andra saknar och overall ett riktigt bra plagg, om man får promota en annan inriktning än Gorka-E. ^^ Det är alltså denna:

Bild
DS.2
Non Belior Solum Melior

ministry

Inlägg av ministry »

Vadskav, där satt den :) Det finns få mindre trevliga känslor än att trampa igenom ett kärr och sedan marschera vidare med en blöt, långsamt torkande gorka mot vaden/knävecket. Det är då man inser varför den är designad som överdragsuniform...

Nåväl, mer personliga erfarenheter med fabrikörer och modeller;

SSO Gorka S (kan ibland kallas C, då C är kyrilliska S:et) - anoraktyp, min personliga favorit. Bra kvalitet som alltid med SSO/Sposn, och jag gillar anoraken. Föredrar också okamouflerade gorkor (förutom Bars-gorkan i Sever/Flectar-D, som är riktigt het), men detta är ju en smaksak. Slits snyggt. Påminner starkt om Gorka R. Likt Gorka R är den ganska vitt använd och det finns rikligt med refbilder om detta nu intresserar.

SSO Gorka E - Gillar man SS-kamot är man hemma. Känns påtagligt mer överdrag än S & R då den har färre fickor. Väljer man SS Sommar kan man leka inrikesprinsessorna Vityaz hela dagen lång, höstversionen har jag dock aldrig sett användas. Sommarversionen får ganska stark kontrast mellan kamot och kanvasdelen när den solbleks, höstversionen lite mindre påtaglig kontrast. Huruvida man uppskattar det eller inte ligger i behållarens ögon!

ANA Soviet Gorka - Tunnare än de moderna, Inte förstärkt vid armbågar eller knän. Byxorna har ett schysst magparti med ficka där även hängslen sitter. Bär man dessa byxor med en sliten ulltröja över ser man ut som en spetsnazbonde. Rekommenderas om det är Tjetjenien/90-talsdepression (egentligen är Splavs sovjetgorka något mer korrekt) man eftersträvar. Rekommenderar starkt en uniform under, denna Gorka är som sagt tunn.

Bars Gorka 3 - Jag kan mycket väl ha fått en dåligt exemplar, men denna återhämtade sig inte riktigt efter en tur ner i ett kärr. Sömmar gick sönder lite här och var och den hamnade på tippen kvickt. Påminner om en SSO Gorka R, fast fulare. Versionen som heter 3K finns i diverse kamouflage, bland annat Sever/Flectar-D och Izlom.

Your mileage may vary, som man säger!

Skriv svar