Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Dennis_halmstad
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 04, 2019 10:45 am

Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av Dennis_halmstad »

Ni som ägt eller har mycket erfarenhet kan väl dela lite för och nackdelar för oss som funderar på om man ska köpa väst, plate carrier eller chestrigg!

I mitt fall är jag ute efter något som kan fungera för spel med sniper, automatkarbin eller cqb.

Sen kan vi även reda i pengafrågan... Man kan köpa en tom platecarrier för 2500kr och uppåt som man få måste utrusta med allt man behöver.. Samtidigt finns det kompletta västar eller jpc där man får med fickor och ibland även vätskesystem för 800-1500kr?
Tex. 101inc, Emerson osv.
Är prisskillnaden bara baserat på balla märken, att de är trogna utseende från riktiga förband eller skiljer kvalitén så mycket?
Känns som att dessa kompletta och billiga är ett bra förstaköp eller har jag fel?

Mvh. Dennis

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av Erebus »

Generellt så anser jag att man har inga direkta fördelar med en platecarrier när det gäller airsoft utan en chestrig är bättre.
Vissa har regler som ger fördel med platecarrier men annars medför dom mest att man blir varmare jämfört med en chestrig och tycker det verkar som många bär mer saker än dom behöver när dom har en platecarrier då dom tycks försöka fylla alla molle med fickor eller annan utrustning.
Vid vissa typer av spel kan en platecarriers möjlighet att bära mer på sig vara en fördel men inte så ofta vad jag sett.
En bra chestrig kan ofta bära alla saker man behöver vid spel, iaf när det gäller "söndagsspel" men även vid större spel.

Man får vad man betalar för, köper du en platecarrier för 2500kr och uppåt som inte har nånting är det ofta dom som är avsedda att användas av militär i riktiga konflikter, det gör att dom håller längre, har bättre kvalitet och är ofta (inte alltid) stridstestade av aktiva soldater.
Sedan har, iaf när det gäller mig, dom dyrare "riktiga" platecarriers och chestrigs bättre passform, har funnit att dom billigare inte sitter riktigt rätt på mig vilket medför obehag och problem, vet att det inte gäller alla men för mig är det så iaf.
Dom billigare har inte alltid rätt färger / mönster till 100% och dom har inte samma kvalitet, framförallt när det gäller sömmarna.
Med det sagt så klarar dom flesta sig med dom billigare västarna när det kommer till airsoft.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av Callahan »

Buy cheap buy twice!

Satsa på nånting med kvalitet det tjänar du på i längden.
Sen PC(platecarrier) eller Chestrig det är väl lite av en smaksak jag har 2 av varje.
Chestrig till skogsspelen och PC till CQB.
Om du köper en PC så ska du köpa plattor till den som är hårda och böjda som dom riktiga.
Då sitter den mycket bättre och sitter mer still upplever jag.
Sen är det ju som alltid en penga fråga också.
Chestrig är ju betydligt billigare i inköp.
Sen kan man ju även fästa vissa chestrigs på din PC.
Jag kör med en Haley Strategic D3 chestrig på min PC.
Min andra Chestrig är en Tasmanian Tiger Mk2
Ska du ha nått billigare så kolla in Condor och deras chestrigs dom är mycket prisvärda.

Sen är ju nästa grej ska du satsa på nån form av impression eller efterlikna nån specifik enhet tex då ska du ju kika på vad dom använder.

https://www.youtube.com/watch?v=f_Amz2PQWZI

https://www.youtube.com/watch?v=H1o1iN90nYQ

https://www.youtube.com/watch?v=CEUt9cS3eL0

https://www.youtube.com/watch?v=91aJDFEJHpY
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

buran
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 17, 2018 2:33 pm

Re: Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av buran »

Det finns många utföranden på både rig och (J)PC men som föregående har sagt så beror det på hur mycket du värderar stil/smak kontra funktionalitet. Själv har jag en JPC för jag tyckte den var fin och behöver i dagsläget inte mer än de tre magasinfickorna som var integrerade med den.

Dennis_halmstad
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 04, 2019 10:45 am

Re: Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av Dennis_halmstad »

Tusen tack för er input!
Jag tror jag blev mycket klokare :)

Mitt nuvarande resonemang är att taktisk väst, chestrigg & platecarriers aldrig kommer vara optimalt vid spel som sniper.
Då det kommer bli bökigt att ligga ner samt att man blir mer rörlig och har lättare att anpassa sig till sitt gömställe med mindre gear.

Tror jag kommer skaffa mig ett bälte med molle på och en harness till den och då ha alla fickor på sidorna eller bak mot ryggen.
Sen utöka den med ett vätskesystem på ryggen.

Då borde man ha en fungerande sniper setup och så får vi väl se om den även duger med automatkarbin eller om man behöver mer space för mag.
Om inte har man då redan ett vätskesystem och fickor nog för att isåfall skaffa sig en väst/pc/rigg och modulera runt med grejerna.

Vad tror ni om det?

buran
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 17, 2018 2:33 pm

Re: Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av buran »

Bälte kan absolut vara en grej. Finns också många minimala, modulära riggar där du själv kan välja hur mycket eller lite du vill hänga på (micro fight t ex)

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Väst, plate carrier & chestrigg funderingar...

Inlägg av Pettsson »

När jag spelar som sniper har jag sidearm, extra mag och radio. Allt sittandes vid bältet.

Skriv svar