Handskar diskussionstråd

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Handskar diskussionstråd

Inlägg av Metalman_666i »

Hej alla glada airsofters.

Jag tänkte skapa denna tråd där man kan diskutera allt som rör handskar. Här kan man prata om modeller som är bra eller rent kassa. Man kan ställa frågor om olika typer av handskar och så vidare. Jag tänkte mig en ganska öppen tråd om handskar. Jag själv äger typ 12 par taktiska handskar och är en stor handskfanatiker. Jag använder vissa även privat då vissa modeller är oerhört sköna.

Inom just airsoften så har jag kört med Hatch S.O.G Operator de senaste 12-13 åren. Men jag har lite Blackhawk, Oakley kinakloner också. Inget par har sett något spel än.

Min fråga till er som spelar är varför just ni bär handskar och vilken typ av handskar kör ni med?
Jag har sett att vissa kör billiga Clas Olson handskar, vissa kör med arbetshandskar, inget fel alls med detta. Men det gör mig nyfiken då vissa handskar inte ger något skydd eller liknande alls. Detta med handskar är också en stor personlig preferens såklart. Alla tycker olika och vi har olika typer av händer.

Jag kör personligen med handskar för att de jag har är snygga, men skyddar också lite mot träffar på ovansidan handen. Även om mina inte har knogskydd. Handskarna är ju mer skydd mot skit och smuts från dörrar, väggar eller diverse skog och lera där jag spelat.

En annan sak jag undrar över är Mechanix hysterin. Jag vet att många gillar dem och att flera elitförband använder dem. Men av de jag Mechanix handskar jag provat så har jag inte hittat ett enda par som jag gillat eller som har varit bekväma för just mig. Ni som Mechanix-användare får gärna beskriva varför ni anser att de är så bra eftersom jag själv inte kan se storheten i dem. Nu hoppas jag att jag inte trampat på någras tår (eller fingrar heller för den delen tihi). Jag är väldigt nyfiken på att höra era åsikter :D
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av BlackGoat »

Använder mechanix M-Pact och FastFit i olika färger beroende på kit.
Funkar för mig och sitter skönt. Använder främst handskar mot kylan såhär års, samt mot smuts/Skräp/vassa kanter i övrigt.

Ser rätt naket ut utan handskar om man i övrigt är fullkittad kan jag också tycka ;)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Erka »

Jag har oakley handskar sedan många år tillbaka. Har en tanke om att prova något från outdoor research när de går sönder.
På vintern använder jag Outdoor research micro fleece liners men de håller oftast en vinter.
Sliter ganska hårt på vanten som inte är avtryckarhand.

Har en fastnat direkt för mechanix men har lagkamrater som prisar dem :)

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Metalman_666i »

Jag håller med dig BlackGoat att det ser naket ut utan handskar. Jag har mött vissa som kört lite 30-40-tals gangsters på spelplan med kostym, hatt och hela köret. De körde utan handskar vad jag minns. Men det passade deras stil. Till en som kör uniform eller vill kopiera ett elitförband och köra mer RS så är ju handskar en viktig del. Gällande kyla som du nämner så spelar jag på tok för sällan och ogärna på vintern. De gånger jag spelat på vintern har jag kört mina Hatch-handskar även om de inte är gjorda för kalla förhållanden alls. Men till min egen fördel är jag rätt varm av mig och tunna handskar bruka funka på vintern, tack och lov :D.

Du Erka nämnde Oakley. En polare till mig kör äkta Oakley, den populära modellen med knogskydd i kolfiber (lite mc-style). De är fruktansvärt sköna. Jag köpte som jag skrev tidigare en kinaklon på dessa för ett skamligt lågt pris. Mina kina oakleys är väldigt välgjorda och ser bra ut, dock så ser kolfibern lite annorlunda ut jämfört med originalet. Jag har inte hunnit testa dem i fält än. Jag är så försiktig med mina handskar på spel, även om jag inte riktigt är så rädd om dem egentligen. Därav har mina Hatch hållit i ca 13 år :D. Min tanke har varit att ett par handskar som kostat nästan 600kr back in the days måste jag ha länge. Detta bevisar bara att Hatch har bra kvalité på sina handskar. Gällande Mechanix så är det väl två läger misstänker jag som med allt. Aningen hatar man dem eller så älskar man dem.

Ett par andra handskar jag alltid varit intresserad av är de klassiska amerikanska Aviator/Pilot handskarna som man ofta ser i filmer osv. Jag har äntligen införskaffat kinakloner på dem och de är fenomenalt sköna. Dock hade jag velat ha ett par äkta Blackhawk men de kostar ju skjortan. Har ni där ute koll om det finns några andra märken som gör dessa handskar än just Blackhawk? Om någon skulle vara intresserad kan jag slänga upp några bilder på mina Aviator-kopior, de är faktiskt kopior på Blackhawk.
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Metalman_666i »

Handskar.jpg
Mina handskar :D

Från vänster till höger övre raden:
1: Oakley SI Lightweight Glove (https://www.terrang.se/se/klader/handsk ... ight-glove)
2: MP-SEC (vet inte så mycket mer än så tyvärr. Tunna handskar med ventilerad handrygg.)
3: Oakley kinaklon. Köpta från Aliexpress.
4: Seglar handskar från Biltema, har halv tumme och pekfinger men tyg som täcker hela fingret på resterande fingrar. Den modellen finns inte kvar på deras hemsida.
5: MP-SEC (samma som 2:an fast gröna)

Nedre Raden:
1: Blackhawk S.O.L.A.G kinaklon. Köpta från Aliexpress.
2: Hatch S.O.G Operator CQB (hittar ingen bra länk.)
3: Hatck S.O.G Operator Tactical Gaunlet med knogskydd (https://www.safariland.com/products/hol ... 18174.html)
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Twist »

Bra initiativ. Klistrar!

Jag tycker att det både känns och ser naket ut utan handskar. Jag som har en tendens att få fransiga nagelband och småsår upplever att även tunna handskar skyddar en del och man blir ju inte lika kall om fingrarna heller, men mest är det utseende och känsla det handlar om.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Callahan »

Kör uteslutande med Mechanix handskar numera.
Se dock upp med kopiorna för dom är inte lika bra sydda dock håller dom nog lika bra.
Föredrar fastfit varianten dock.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Metalman_666i »

Kan du Callahan berätta vad som du anser gör Mechanix så bra. Jag tror som jag sagt tidigare att jag har provat alla modeller de har i de flesta butiker jag sett dem i. Än så länge så är de jag prövat obekväma. Passformen är kass, de är för tjocka, får inte till den "rätta känslan". Eller så är det kort och gott att Mechanix inte är skapta för mina händer :D

Mina personliga favoritmärken av de handskar jag testat i både butik och använder är i oberoende ordning: Hatch, Blackhawk, Camelback (Terräng hade ett par Camelback Vent Gloves som var supergoa för några år sedan) och Oakley.

Vilka märken tycker ni är de absolut bästa? Nämn gärna flera. Jag hoppas att denna tråd kan öppna upp ögonen för folk som fortfarande letar handskar och inte riktigt hittat de rätta. Ju mer tips och diskussioner som dyker upp om modeller och tillverkare tror jag kan vara till hjälp för vissa.

Jag älskar som sagt att testa mig fram och pröva nya handskar för att se om jag hittar några som kan vara värda att spela med. Lite off topic nu kanske men... Jag är trummis också. Det är lite samma sak där, man testar olika trumstockar och storlekar, samt pedaler till bastrummorna osv. Fast som vanligt så är det ju alltid att det ska passa just mig/dig som person oavsett vad andra tycker. Fast tycker många om en och samma produkt skapar det ju popularitet för den produkten. Även om någon kändis eller personliga förebilder (i många airsofters fall, elitförband/militärstyrkor).
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Twist »

@Metalman_666i

Jag har exakt samma uppfattning som du av äkta Mechanix. Däremot har jag haft några par kopior som har suttit jättebra,varit precis lagom tunna och haft helt rätt känsla. Jag har små händer, om det är till någon ledning.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Handskar diskussionstråd

Inlägg av Metalman_666i »

@Twist

Okej, jag förstår ditt problem. Jag anser mig själv ha rätt stora händer, men det är ju också beroende på vem man frågar :D
När det kommer till just handskar kan jag ha storlek L på vissa och storlek S på andra. Beroende på tillverkare och modell. Mitt problem med många handskar är ju tummarna. Jag har i förhållande till många handskar korta tummar. Om du har kikat på bilden jag lade upp med mina handskar så är de grönbruna Blackhawk kopiorna de som har bäst passform på tummen. De är oerhört sköna men lite tjocka. Men för att ha kostat under 50kr så är jag nöjd med dem.

Så Twist, du som har små händer. Vad för handskar skulle du rekommendera för andra som också har små händer och febrilt letar efter den perfekta handsken? :D
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Skriv svar