HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
TompiQ
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 01, 2016 11:18 pm

HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av TompiQ »

Hallå!

Efter att nyss ha bestämt mig för att ge mig in i hobbyn med eventuellt milsim i sikte, så är jag nyfiken på om ASS stött på Huel - Human Fuel (http://www.huel.com) förut? Det är något jag tänkte skulle passa utmärkt som proviant under flerdygnsevent.

Kortfattat är Huel ett helt naturligt pulver av malda frön, växter, bönor m.m. som är tänkt att blandas med vatten och drickas som shake. En halvliter vatten blandas med 125g Huel och innehåller 500 kalorier, och fyra sådana shakes täcker alltså in för basbehovet på 2000 kalorier om dagen. Det speciella är dock att utöver kaloriintaget så fyller fyra sådana shakes 100% av människans näringsbehov. Det täcker in för varenda mineral, vitamin och fettsort vi behöver, och är alltså ett komplett kostsystem. Proteinmässigt innehåller dessutom fyra sådana shakes 150g protein, tre gånger mer än människans basbehov, så det funkar utmärkt att äta även om man tränar.

Jag har själv prövat Huel som kostersättning, och även om det inte är det roligaste att leva på enbart (det går dock, prövade en vecka för utmaningens skull) så fungerar det utmärkt om man under stressiga dagar t.ex. känner för en otroligt lättlagad lunch. Bäst av allt är priset - i dyraste utförandet (rabatt ges ju större beställning du gör) kostar en shake ca 17 kronor, och även om man behöver få i sig 3000 kalorier per dag så är det 100 spänn för sex shakes.

I airsoftsyfte är väl min poäng att Huel är otroligt näringsintensivt och lättransporterat. Man kan dessutom dra ner på vattenmängden (2dl istället för 5 ger en godtycklig grötkonsistens) om det skulle vara en bristvara, även om vätska är viktigt att ha riklig tillgång på för att undvika uttorkning. Allt man behöver bära med sig är vatten, en shaker (eller skål och sked) samt 500-750g pulver per dygn man ska stanna i fält. Komplettera med något litet tilltugg för att blidka smaklökarna och du har vad jag känner kan vara en ultimat campingmatsäck för ett mycket rimligt pris.

Vore kul att höra om ni finner det intressant och kanske t.o.m. vill pröva. Ville i alla fall skriva av mig lite då det kändes som en så lämplig grej att nämna här!

deadrabbit
Inlägg: 113
Blev medlem: fre jun 01, 2012 4:12 pm

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av deadrabbit »

Ett spännande alternativ helt klart. Sett klipp på Youtube/TV och läst lite om detta eller liknande produkt(Soylent) men aldrig provat själv. Inte sett detta på spel ännu men kanske kommer i framtiden. Fortfarande en del MRE/24H Meals/Real Turmat med ganska låg vikt och allt inklusive på spel tillsammans med allt godis, energidrycker och övrigt produkter i fält.
Senast redigerad av 1 deadrabbit, redigerad totalt 0 gånger.
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av Marcules »

Nu ska jag vara den som är den. 2000kcal är beräknat för en normalaktiv kvinna. Min gissning är att de flesta som åker på milsim anstränger sig mer än så. Jag skulle nog räkna på minst det dubbla för ett milsim där man knallar runt i skogen hela dagen (och natten).

Med det sagt så verkar det ändå vara ett väldigt enkelt sätt att bära runt på de kalorier man behöver, så jag bashar inte produkten på något sätt. Tänkte bara att folk nog bör räkna på en lite mer realistisk siffra på hur mycket kcal man gör av med.
-:Skogsfrisk:-

deadrabbit
Inlägg: 113
Blev medlem: fre jun 01, 2012 4:12 pm

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av deadrabbit »

Hittade någon gammal tabell som kan påvisa ovan inlägg, står ofta en liknande gällande förbrukning vid matsalen på FömedC.

Sömn 280 kJ/timme (70 kcal)
Marsch (4 km/timme slät mark) 1 020 kJ/timme (240 kcal)
Marsch med packning (lätt terräng 4 km/timme,
27 kg) 2 280 kJ/timme (545 kcal)
Hård marsch, tungt arbete 2 900 kJ/timme (700 kcal)
Lätt arbete 10 500 kJ/dygn (2 500 kcal)
Normal militär verksamhet i fält 18 350 kJ/dygn (4400 kcal)
Stationär överlevnadssituation, dag 1 18 765 kJ/dygn (4 500 kcal)
dag 2 12 510 kJ/dygn (3 000 kcal)
7-dagars överlevnadsövning i 30-40° kyla 25 000 kJ/dygn (6 000 kcal)
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av MiqaFox »

Låter likt Soylent. Samma koncept iaf. Dessa finns även färdigblandade om man känner för det. Varit sugen på att pröva men inte tagit steget dit.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av Vaksai »

Beställde smakprovet, får se om det är något att ha, men som mjölkproteinallergiker är det svårt som fan att hitta torrfoder att ta med i fält.

Edit: Var på fjällvandring denna sommar, 12kg mat, med Huel skulle jag kunna få ner det till 6kg... Hoppas att det är drickbart...

TompiQ
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 01, 2016 11:18 pm

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av TompiQ »

Jag är helt med på att näringsbehovet i fält vida överstiger de 2000 kalorier ett basintag av Huel innebär, vilket också är varför jag lite längre ner i posten börjar prata om större doser även om jag inte utvecklar det nämnvärt. Min poäng är mera den att dels understryka hur lätt det är att ta med sig en helt näringsriktig föda i form av Huel som verkligen täcker in varenda näringsämne vi behöver (tvivlar på att särskilt många fältransoner gör det), och det faktum att även om man behöver konsumera mer Huel så är proportionerna mellan vikt och näringsinnehåll rätt oslagbara.

För att ta det extrema överlevnadsexemplet på 7 dagar i minus 30-40°c: 6000 kalorier om dagen innebär 1.5kg Huel om dagen, eller 10.5kg på hela veckan. Om vi utgår från att vatten finns tillgänglig i form av snö som kan kokas/vattenkällor som kan renas vilket känns rätt rimligt i sådant klimat, så kan man alltså hävda att hela veckans proviant enbart utgör en 10.5kg belastning för ett totalpris på 1500kr. Det känns fortfarande som ett rätt lämpligt alternativ.
Vaksai skrev:Beställde smakprovet, får se om det är något att ha, men som mjölkproteinallergiker är det svårt som fan att hitta torrfoder att ta med i fält.

Edit: Var på fjällvandring denna sommar, 12kg mat, med Huel skulle jag kunna få ner det till 6kg... Hoppas att det är drickbart...
Drickbart är det definitivt! ...men det är ganska kartongaktigt i smaken. De har lite smaksättningspulver som de säljer och som jag prövat några sorter av, de smakar lätt ganska artificiellt men förbättrar upplevelsen. I hemmet har jag gått över till smaksättning genom att mixa ner div. frysta bär och dylikt, men det är lite knepigt i fält. Kakao (eller oboypulver för den sötsugna) är dock en förbaskat bra smaksättare som dessutom gör sig bra i en fältpackning, och jag kan tänka mig att man kan smaksätta med rätt många andra torrvaror också. Ett hett tips är att du prövar lite av smakprovet naturellt och sen prövar att smaksätta för att få en korrekt upplevelse.

På deras hemsida finns också ett forum där folk fullkomligt öser ur sig tips på smaksättning och annat.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av Twist »

Mycket intressant. Jag har sneglat på Soylent en tid och det här är ju liknande idé, "astronautmat" mer eller mindre. Vikt och näringsinnehåll är definitivt fördelar men jag ser en möjlig nackdel (för mig) i att maten på lite sikt kan bli själadödande tråkig om jag inte äter annat. Det skulle kunna påverka min spelupplevelse negativt, tror jag. Det finns ju ett psykologiskt syfte bakom att t.ex. MRE innehåller en massa roliga smågrejer, godis, kakor, pålägg, drycker med tokig färg osv. Å andra sidan skulle det vara rätt skönt att inte alltid behöva "tänka för att tanka" i fält och det vore ju utmärkt att kunna "laga middag" på några minuter, utan spis eller eld. En påse pulver får ju plats i vilken stridsväst som helst dessutom.

Jag ska vid tillfälle testa att byta ut ett mål eller två per dag mot pulvergegga och köra bröd+tubost, hemgjord turmat och köpt turmat i övrigt. Det är nog lagom balans för mig.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

andersbe
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jul 15, 2013 6:22 am

Re: HUEL - Den ultimata fältprovianten?

Inlägg av andersbe »

Hej,
Jag tycker varm mat är väldigt trevligt när vi är ute i skogen. Jag brukar använda mjuk konserver med värmepåse, enkelt och snabbt. Men detta kan vara ett intressant komplement.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Skriv svar