Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Inlägg av Thinker »

Det finns en vanlig typ av chrono av rörmodell som från början heter Big Dragon E9800 och som nu är vanlig från flera säljare under diverse rebranding som UFC, Evike, Swissarms mm. De ser alla likadana ut med tre knappar på vänster sidan (power/menu, up, down), display belyst från nerkanten (står troligen FF6.0 när den startar upp), och har röret man skjuter genom till höger. Inbyggt Lipo som laddas via litet runt uttag baktill med upp till 7.5V DC.

Bild Bild

Länkar till några men finns i fler modeller.
http://www.evike.com/products/38781/
http://www.airsoftguns.ie/chronographs/ ... black.html
http://sealairsoft.com/pro_details.php?product_id=3324
http://sealairsoft.com/pro_details.php?product_id=117

Oavsett vad de är märkta på utsidan eller hölje så ser de precis likadana ut invändigt, och har hittills varje gång haft "Big Dragon" på kretskorten...
Har öppnat flera stycken och lagat/twekat dem nu. En som har problem är ingen, men när det blir fler än så....

Kortfattat: Helt ok chrono, fungerar, men dålig design och dåligt sammasatta.

Om ni går efter batteriskalan så kommer ni rätt snabbt döda inbyggda Lipo för enheten stänger av sig först vid ca 2.5V, och den visar halvt batteri vid 3.0V (visar fullt batteri vid 3.7V). Vill ni ha livslängd i batteriet så ladda den när batteriskalan sjunkigt ett steg, och det är rätt patetiskt litet batteri i den, kan lätt få plats med en 1200-2000mAh cell om ni öppnar och byter ut, eller dra ut till en 3xAA batterihållare istället (men använd då ffs INTE inbyggd laddning). Ska ni byta batteri eller öppna så kolla så inte display belysningens kabel mm är mosad mellan kretskort vid sammanskruvning.

Störst problem för användning är att jag kan nästan garantera chronon kommer visa lågt, hur mycket är svårt att säga men räkna med hastigheten kan vara 5% eller mer låg mot verkligheten, och kör man då med tyngre kulor vilket ger lägre hastighet så kan energin ligga 10-15% högre redan i CQB hastigheter (hastigheten multipliceras med sig själv). Det går att öppna och förbättra detta dock, för det är helt enkelt generellt väldigt dåligt sammansatt enheter och de kan inte ha använt någon form av jigg eller liknande som hållit det rätt när de lödades, och heller ej använt alla lödöar som är tänkt stabilisera/låsa det rakt. Öppna ni en så lär ni se att de två utstående kretskorten inte är vinkelrätta, hittills varje gång petat åt sidorna i rätt bra vinkel och aldrig varit lödda helt parallella, samt dioder kan ha dåliga lödningar och peta i skumma vinklar vilket förvärrar problemet.

Men om ni har några referens chronometers ni kan lita på är mitt tips skjuta en kula genom flera chronos, vid ett par olika hastigheter, kolla hur mycket fel det ligger, är det mer än 2-3% och ni har utrustning för det samt kunskap så rekommenderar jag öppna och fixa detta och kolla lödningar, samt byta batteri i samma veva. Ni lär behöva avlödningsutrustning, åtminstone lödfläta och har ni aldrig lödat väck och gjort liknande innan: GÖR DET INTE! Finns gott om ytmonterade saker i närheten vilket ni lär lossa också. Bättre då leva med chronon som visar lågt, bara ni vet hur mycket. Gör sedan mätningar efteråt igen med referens chronos för att se det är rätt, och använd inte andra chronos av samma typ som referens... >_<

Skulle ni ha en av dessa så bli inte ledsen. Det finns de chronos som är fasen så mycket mer fel och problem med av kända märken.
This space intentionally left blank

mitte
Inlägg: 42
Blev medlem: mån apr 13, 2015 4:35 pm

Re: Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Inlägg av mitte »

Bra skrivet!
jo bygg kvaliteten är tvivelaktig som bäst.
så jävla många kall lödningar.
har en hemma med trasigskärm oxh lyckas fan inte hitta någon ersättningsskärm
Mtp och l85 är grejer det

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Inlägg av Wasp »

Borde de inte gå att modda så att man kan köra dem på CR123A istället?
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Inlägg av Thinker »

Du kan köra dem rakt av på ett CR123, men du får relativt begränsad livslängd då kronografen inte utnyttjar batteriet fullt, display kommer inte lysa och det finns chans att chronon kan mäta fel om du kör den på för lång spänning. Liten risk för jag gissar de har gjort smartare val i koden osv, men det finns en chans, och det är okänt vilka spänningar mikroprocessorn kräver för att fungera rätt osv, men kan säga den kommer bli mindre känslig för skott och kan störas enklare av omgivningsljus. Annars får ni testa helt enkelt.

Det är då mer lämpligt att köra på 3st AA batterier, speciellt laddningsbara, bara man inte använder inbyggda laddaren då den är gjord för Lipo laddning.
This space intentionally left blank

zedpentium
Inlägg: 1
Blev medlem: tor maj 08, 2014 10:13 am

Re: Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Inlägg av zedpentium »

Hej.
Ersättnings skärm till dessa är Nokia 5110 LCD 84x48

JAg har bytt 2 st åt polare på deras big dragon. ena gången glappa .. den andra så sköt han sönder glaset och skärmen.

Skärmen är en som satt i gamla nokia telefoner bla.

Jag själv köpte ett gäng på Ebay.
Så sök på ebay efter Nokia 5110 84x48 LCD.

Jag lossa på metall hållaren och flytta över lcd skärmen och dess gummi kontakt remsor (se till att dom inte lossnar från glaset.. löst klistrade/limmade)
Jag rengjorde även chornons PCB.. dess kontakt ytor för skärmen. Aceton. Innan ja placera dit nya LCD skärmen. Och ja använder nya metall ramen för att sätta dit och låsa fast. (man sticker ju igenom metall ramens fötter igenom kretskortet och vrider dom på baksidan för att dom skall hålla fast hela metall ramen)

Gör man de rätt så glappar inte skärmen och allt visas korrekt.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Pro-Chronograph, dåligt byggda (olika märken).

Inlägg av BlackGoat »

Använder en Xcortech x3200 som på Thinkers bild ovan.
Köpte det 2011 eller 2012 för 500kr från Ebairsoft och den har fungerat problemfritt.
Behöver byta batterier typ 1 gång per år och då mekar jag rätt mycket och testskjuter hemma.
Samt att den står som chrono på spel vi arrangerar under sommaren.

Vad jag sett så mäter den fortfarande rätt och konsekvent efter dessa år.
Andra chronografer, dyrare samt billigare, har i jämförelse visat fel resultat samt varit väldigt känsliga för vinkeln på pipan.

Grymt nöjd med min, sånär som på att jag saknar en räknare/average per skott som andra mer avancerade chronografer har.
Kan bli att degradera denna till spel-chrono :)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Skriv svar