Finns det vettig NVG/scope för under 5k?

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Myt4z

Finns det vettig NVG/scope för under 5k?

Inlägg av Myt4z »

Titeln säger det mesta.

"Vettig" är såklart relativ. Jag har aldrig spelat med NVG och har inget att jämföra med. Tanken är att ha den i CQB.
Vet inte riktigt vad mer jag kan delge för info då jag inte har någon kunskap inom området förutom att ha läst några trådar här på forumet och lite löst på nätet.

Spelar iaf ingen roll om det är tub för ena ögat eller för båda. Vill gärna ha det kompatibelt med ett fäste som funkar till nvg fäste för ops core hjälmar. Om det finns något kul sikte så är det även ett alternativ. Men det vet ni bättre än mig om det är något som är kul att spela med.

Ös på med frågor jag kan besvara som gör det lättare för er att hjälpa mig :)

Tack på förhand!

Gwlyddyn

Re: Finns det vettig NVG/scope för under 5k?

Inlägg av Gwlyddyn »

Finns en tråd om lite billigare NVG's någonstans på forumet men vi kan väl säga så här: Nej.

Visst kommer du se mer än utan men bildkvalitén i en Gen1, som är det du knappt får för 5000, är ärligt talat hemskt. Förvisso gick jag från en Gen 3 PVS-14 till att testa en Gen1 men ändå.

Jag skulle spara pengarna istället.

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Läste i den tråden Alan G hade lagt upp, som du skrivit i. Tror det är den du syftar på?

Misstänkte att svaret var nej. Men vill höra mig för iaf :)

Då vi båda var på plats i helgen så kan jag ju fråga dig. Med random Gen1 tub, kan jag stå i bortre änden av den lokal där ert sista uppdrag var, och se folk stå i andra änden i det mörka området? Dvs, därifrån ni kom in i byggnaden.

Hänger du med på hur jag menar?

edit; sett lite Gen1+ för 5k. Är det stor skillnad på 1 och 1+? Läste på 1+ att det inte ska vara lika mkt fisheye?

p33krN

Inlägg av p33krN »

Lägg pengarna på något annat.

Gen 1 funkar med väldigt stark IR-belysning.

Dock så är synfältet i Gen 1 jobbigt att använda på grund av fisheye.

Det är redan jobbigt att navigera med en PVS-14 eftersom man inte har djupseende. Så det blir ju knappt enklare med en gen 1.

Om du verkligen vill skaffa en så borde du satsa på en Spark CORE och en bra IR-lampa. Den har inte samma fish eye-effekt som vanlig gen 1. Dock så kommer du bli löjligt sårbar mot folk som har vettiga nattkikare.

Jag har verkligen testat att använda gen 1 på ett milsim, det funkar knappt.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Jag skulle nog säga nej på den frågan också faktiskt. Möjligt att du skulle kunna skymta något som rör sig men att se klart? Nope. Gen 1 är mer eller mindre oduglig utan IR-lampa.

Här är en rätt bra jämförelse men jag antar att du sett liknande: http://youtu.be/280XuStrJ80

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Visst fick jag pröva en NVG som du hade när vi lirade i Nyköping för ngn månad sedan? Vad var det för något?

Målet är inte direkt att ha en fördel mot folk som har NVGs, utan snarare enbart ha fördel mot de som inte har det.

Tack för synpunkterna hittills!

Om man kombinerar en gen1 med en kraftig irlampa monterad på bössan, gör det ngn skillnad?
Senast redigerad av 1 Myt4z, redigerad totalt 0 gånger.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Vet inte ens om det finns Auto Gate'ade Gen 1:or. Har du inte det kommer tuben brinna upp direkt när någon tänder en lampa mot dig.

p33krN

Inlägg av p33krN »

Myt4z, det va nog Thors Gen 3 dubbeltuber (en på varje öga) du testade.

Finns inga autogatade gen 1. Däremot så har flera BSP (bright source protection) som stänger av helt ifall det blir för ljust.

Tänk också på att folk kommer kunna se din IR-lampa. Inte själva ljuset som den sätter på väggar, men dem kommer se en röd prick från lampan när du lyser i deras riktning.

Erka

Inlägg av Erka »

Av dessa svar så är det alltså minst gen 2 som är användbart?

Är också väldigt intresserad då vi nu går mot mörkare tider.

Thinker

Inlägg av Thinker »

Kort svar: Nej.

För just CQB är vanliga bildförstärkare mindre användbara när man får räkna med tända ficklampor i ansiktet, mörkare inomhus än utomhus och bildförstärkare kräver ljus, korta avstånd och därmed mer synlighet för låg IR från ficklampor och huvudmonterade IR belysare osv. Visst går det, speciellt med autogate, men dyrt.

Bäst rent praktiskt för ren CQB är igentligen en bra digital. Varför? De klarar gå från dagsljus till total mörker, och kan använda högre IR som 940nm+ betydligt bättre än alla bildförstärkare och så högt upp i IR området får man inte den där svaga röda signaturen om man får IR riktat mot sig, och är det 980nm laserbelysare kommer Gen1+ inte ens se belysaren är igång riktade rakt mot sig, men precis som Gen1 kräver de digitala i princip alltid IR igång, men det påverkar mindre då man ändå ofta behöver använda IR inomhus. I CQB går det också enklare "studsa" IR ljus mot tak och andra ytor så man inte behöver rikta IR ljus direkt mot målet även om man måste använda lägre IR våglängd. Inte för jag kollat men tror inte det finns några bra Digitala att köpa för den summan som nämns.

Ute i skog på milsim är dock både Gen1or och Digitala en nackdel då det är gott om Gen2 och Gen3 som inte behöver använda IR lika ofta eller lika mycket. Fortfarande dock fördel mot de utan bildförstärkare, eller om det är totalt tokmörk natt med regnmoln osv.

... och mer att läsa:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=821
This space intentionally left blank

Skriv svar