Lite att läsa:http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=821
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=829
Kortfattat nej, finns inget billigt och bra att köpa, speciellt inte för airsoft pga våra specifika krav.
Dock finns det undantag från alla regler även så denna, men det är inget alternativ för standard airsoftaren eller den som är ointresserad av att lära sig, tålamod att leta, viljan att bygga delvis själv samt förstå att utnyttja fördelar visst teknik ger och minska nackdelarna.
Men att det krävs gen3 eller 20k+ för att få något som fungerar fint stämmer dock inte. Har varit duktig på att äga fi spelare på natten med allting från utan NV med lampor, digitala eller bildförstärkare gen1 till gen3, köpta saker men i mitt fall mest byggt själv. Med tanke på många fi gått och lagt sig med ursäkter som "det är för mörkt för våra RS gen3or" när vi fortsatt spela med gen1 kaskader eller gen2or så vet i fasen hur bra många är på att utnyttja sin utrustning och den fördel den kan ge. Men visst många förväntar sig Hollywood NVGs och det kan bli väldigt jobbigt en natt utan måne eller med tjocka moln.
Night Vision
Re: Night Vision
This space intentionally left blank
Finns inga genvägar. Bara att skaffa Gen 3 om du vill ha något som är bra. Det är ju vad jag tycker. Annars kan man köra med Gen 2 men då måste man ha en massa IR Ljus vilket röjer en ganska rejält om någon annan har nods på sig.
Du har aldrig haft en vän som jag
Gen 1 och 2 existerar ju inte ens längre, även + på dessa två utvecklas och har tex gen1+ Cf tub som är skarpa ända ut i kanterna. Tidigare fick man på gen1 och gen1+ "fisheye" på nära 30% av hela bilden. Detta är borta på nya Gen1+ vilket ger en större vidvinkel, ljusupptagningen är helt okey, men när det svartnar ordentligt behöver du ytterligare ljusförstärkning som lätt upptäcks av andra med IR uppfångande enheter.
Gen1+ CF tube (gårdsbelysning utan IR förstärkare) Samma med inbyggd IR lampa i nästan totalt mörker. På nära håll och dåligt med ljus blir bilden suddigare. I totalmörker i skog skulle jag säga att dessa är effektiva upp till 50m med 100% detection. Efter 50-100m i totalmörker behöver du IR förstärkare för att ha 100% detection, men även utan kan du upptäcka saker din IR reflekterar på långt över 50m i totalmörker dvs ingen stjärna, måne eller elektrisk belysning.
Den du ser på bilderna är en monokel för 3200 plus frakt hos Svensk ÅF.
Gen1+ CF tube (gårdsbelysning utan IR förstärkare) Samma med inbyggd IR lampa i nästan totalt mörker. På nära håll och dåligt med ljus blir bilden suddigare. I totalmörker i skog skulle jag säga att dessa är effektiva upp till 50m med 100% detection. Efter 50-100m i totalmörker behöver du IR förstärkare för att ha 100% detection, men även utan kan du upptäcka saker din IR reflekterar på långt över 50m i totalmörker dvs ingen stjärna, måne eller elektrisk belysning.
Den du ser på bilderna är en monokel för 3200 plus frakt hos Svensk ÅF.
Senast redigerad av 3 Allan_g, redigerad totalt 0 gång.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
Men de flesta Gen1 enheter och vissa Gen2 har en "fisheye" effekt som gör det svårt att:
1. Röra sig med enheten. Det kommer vara svårt att avgöra avstånd till saker som ligger på marken framför en, och i.o.m. detta så kommer man dels gå saktare, och man kommer att fokusera på fel saker om dessa skall användas i strid.
2. Fisheye effekten kommer påverka hur du ser målet, allt kommer att vara krökt mot mitten och det kommer vara svårt att utgöra personer utan att titta rakt på dem och ha dom centrerade i mitten av optiken.
Att i skogen, med ett Gen1 system, kunna upptäcka mål och identifiera det som egen personal eller som FI är klart genomförbart.
Skall man efter 50m förstärka med en IR belysare så kommer man behöva något som är bra mycket starkare än den inbyggda (som är tänkt för ex. kartläsning).
Även om den inbyggda IR belysaren i bildförstärkaren är så pass "svag" att den inte påverkar längre än kanske 10m så syns den väldigt tydligt för en FI som har mörkerkapacitet, än mer om man har en starkare belysare i stil med vapenlampa + LIF/IR filter.
Mitt tips till den som är på jakt efter bra bildförstärkare är:
1. Buy once, Cry once
2. Ta tid att lära er att vara operativ med bildförstärkare. Det tar ca 100 timmar innan man är tillräckligt van för att kunna verka med dem som mitt på ljusa dagen.
3. Tänk igenom innan köp vad ni kommer använda den till i spel och hur mycket ni kommer använda den.
Att tillägga är att jag har ca +250 timmar med Gen2 och Gen3 tuber, och ca 100 timmar med Gen1.
1. Röra sig med enheten. Det kommer vara svårt att avgöra avstånd till saker som ligger på marken framför en, och i.o.m. detta så kommer man dels gå saktare, och man kommer att fokusera på fel saker om dessa skall användas i strid.
2. Fisheye effekten kommer påverka hur du ser målet, allt kommer att vara krökt mot mitten och det kommer vara svårt att utgöra personer utan att titta rakt på dem och ha dom centrerade i mitten av optiken.
Nu kan det vara så att jag är lite efter, men jag förstår inte riktigt vad du menar här.Allan_g skrev:I totalmörker i skog skulle jag säga att dessa är effektiva upp till 50m med 100% detection. Efter 50-100m i totalmörker behöver du IR förstärkare för att ha 100% detection, men även utan kan du upptäcka saker din IR reflekterar på långt över 50m i totalmörker dvs ingen stjärna, måne eller elektrisk belysning.
Att i skogen, med ett Gen1 system, kunna upptäcka mål och identifiera det som egen personal eller som FI är klart genomförbart.
Skall man efter 50m förstärka med en IR belysare så kommer man behöva något som är bra mycket starkare än den inbyggda (som är tänkt för ex. kartläsning).
Även om den inbyggda IR belysaren i bildförstärkaren är så pass "svag" att den inte påverkar längre än kanske 10m så syns den väldigt tydligt för en FI som har mörkerkapacitet, än mer om man har en starkare belysare i stil med vapenlampa + LIF/IR filter.
Mitt tips till den som är på jakt efter bra bildförstärkare är:
1. Buy once, Cry once
2. Ta tid att lära er att vara operativ med bildförstärkare. Det tar ca 100 timmar innan man är tillräckligt van för att kunna verka med dem som mitt på ljusa dagen.
3. Tänk igenom innan köp vad ni kommer använda den till i spel och hur mycket ni kommer använda den.
Att tillägga är att jag har ca +250 timmar med Gen2 och Gen3 tuber, och ca 100 timmar med Gen1.
Instagram: http://instagram.com/hatchet_artemis/
Facebook: https://www.facebook.com/tf.artemis
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCfQnNf ... m2UZcsgF9Q
Facebook: https://www.facebook.com/tf.artemis
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCfQnNf ... m2UZcsgF9Q
Försökte få bilden att spegla mera det man faktiskt ser i de nyga Gen1+ med CF tekniken, fick ta bilden med en lampa på i andra rummet eftersom iphone inte plockar upp det faktiska ljuset.
Bilden representerar innomhus med bara gatubelysning som kommer in via fönster, liknande de mörka utrymnen du finner på Tampongfabriken/Mejeriet mm.
Med CF försvinner "fish-eye", sedan är de bättre på hantera motljus men fortfarande starkt begränsad tex mot när någon kommer med en stark ficklampa som motljus.
Det här är det du skulle se i röret, varken sämmre eller bättre. Högre Gen, 2+ och 3+ skulle vara mera högupplöslig och mindre kännslig. En gammal Gen2 skulle antagligen vara mindre ljuskännslig men sämre bild.
Challanger 1x20 Gen1+ CF Challanger har en adaptor för nästan ingen peng där du använder den som "clip on" på ditt kikarsikte. Fungerar bra för spaning och till viss del strid. För att detta skall fungera behöver du ha ett riktigt kikarsikte, fördelaktikt skulle också vara om just denna har anpassad belysning. Antingen IR eller belysning för vakjakt (så låg att du inte ser belysningen på blotta dagen). Kopplar du på den på ett AS kikarsikte är min gissning att du inte kan använda den alls. Hjälm montering: (den fula MC luvan är bara tillfällig prep för FA Farmen).
Tillbaka till grundfrågan: Ja, det finns faktiskt billigare saker som dessutom fungerar. Svårt att använda? Ja! Men det är det oavsätt Generation 1-3 eller Thermal. Med en Gen1+ CF får du träna dubbelt så hårt och har alltid mera nackdel mot bättre Gen2+ och 3.
Bilden representerar innomhus med bara gatubelysning som kommer in via fönster, liknande de mörka utrymnen du finner på Tampongfabriken/Mejeriet mm.
Med CF försvinner "fish-eye", sedan är de bättre på hantera motljus men fortfarande starkt begränsad tex mot när någon kommer med en stark ficklampa som motljus.
Det här är det du skulle se i röret, varken sämmre eller bättre. Högre Gen, 2+ och 3+ skulle vara mera högupplöslig och mindre kännslig. En gammal Gen2 skulle antagligen vara mindre ljuskännslig men sämre bild.
Challanger 1x20 Gen1+ CF Challanger har en adaptor för nästan ingen peng där du använder den som "clip on" på ditt kikarsikte. Fungerar bra för spaning och till viss del strid. För att detta skall fungera behöver du ha ett riktigt kikarsikte, fördelaktikt skulle också vara om just denna har anpassad belysning. Antingen IR eller belysning för vakjakt (så låg att du inte ser belysningen på blotta dagen). Kopplar du på den på ett AS kikarsikte är min gissning att du inte kan använda den alls. Hjälm montering: (den fula MC luvan är bara tillfällig prep för FA Farmen).
Tillbaka till grundfrågan: Ja, det finns faktiskt billigare saker som dessutom fungerar. Svårt att använda? Ja! Men det är det oavsätt Generation 1-3 eller Thermal. Med en Gen1+ CF får du träna dubbelt så hårt och har alltid mera nackdel mot bättre Gen2+ och 3.
Allan_G