Kompass problem

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Thinker

Re: Kompass problem

Inlägg av Thinker »

Elmotorer, framför allt de med "rare earth" magneter i motorn kan definitivt ställa till problem för kompasser och permanent. Även vissa modeller av elektriska kompasser kan skadas av kraftiga magnetfält under längre tid, delvis för något i höljet kan magnitiseras och ge mätfel. Det går att på vissa vapen sätta en kompass någonstans framtill, men måste verifiera att den inte visar fel pga vapnets metaller och motor samt att fungerar som den ska, men det är väldigt praktiskt att hela tiden ha framför sig.

Som andra sagt är det bra att hålla kompasser från kraftiga magnetfält och metallföremål som kan bli magnetiska som vissa metallmagasin, är du högerskytt så ha kompassen på vänster sida av kroppen, själv har jag oftast en kompass i fickan ovanför magdump längst till vänster på kroppen, ändå den handen jag tar fram den med då jag håller vapen i höger, jag har en mini kompass på klockarmbandet på vänster arm och även en Garmin eTrex Legend GPS utan inbyggd kompass, så fort man rör sig så visar den ändå riktning, och jag använder INTE roterande karta. Och jag verifierar alltid hur jag går med terräng, solens läge på dagen och många gånger hänt jag använder polstjärnan på natten för att få riktningar, slipper jag använda kompass hela tiden och kan ändå hålla riktning inne i en skog exempelvis (ha solen kl5, skuggan kl11, närmaste två timmarna.) Sedan är det ju en fråga hur nogrann rikningsmätning man behöver också, men att inte bara förlita sig på en sak är fördelaktigt.

Lite OT men orientera sig i skog är något många har svårt att göra på spel, ju större område, desto mer problem. Och inte alltid det blir bättre av att de har karta, kompass och GPS. Jag har fått hjälpa grupper med både spelkarta samt GPS med färgkarta att hitta vart de är och kunna ta en riktning/sträcka till punkten de skulle till. Då blir man lite rädd att skicka iväg dem för spana eller lokalisera saker och rapportera rätt positioner. >_<
This space intentionally left blank

Skriv svar