http://www.nightoptics.com/no/product/N ... MCBMDnh8uV
Någon som har testat denna variant av NVG?
är den isf ok för att vara en Gen1+?
Night Optics D-2MV Gen 1+ Night Vision Goggle
Night Optics D-2MV Gen 1+ Night Vision Goggle
///SKRUF\\\
\\\SEA SHEPHERD///
\\\SEA SHEPHERD///
Re: Night Optics D-2MV Gen 1+ Night Vision Goggle
Var på jakt efter en nattkikare själv för ett tag sedan läste nog allt som gick att hitta om de olika alternativen tror jag!?
Vet inte varför men de flesta valde bort generatin 1, va massa saker dom tyckte va dåligt med de, dåligt ljus, svårt att få den att fokusera vid sakarpt ljus "ööö det är en nattkikare=gillar mörker" så massa olika tester och där provar dom bland annat spårljus div. raketer som flyger iväg, detta va mer militärt bruk, men jag skulle ha den för att bevaka ett område som är otroligt dåligt upplyst så gen 1 hade fungerat för min del, gen 2 & högre är givetvis bättre och skarpare bild, sikt på längre avstånd osv
Just denna modell vet jag inte för minns inte alla produkter som jag kollade på.
Men ger kanske en fingervisning om att ju senare generation det är på dom desto bättre bildkvalitet och mindre känsliga för skarpt ljus korta stunder. Spårljus, ljusgranater, reketer som drar iväg
Gissar på att du inte tänker på annat än att ha den till AS spel inte riktig krigföring, då tror jag säkert du kommer klara dig gott med en gen 1 kikare... Den jag tittade på som var gen 1 hade bra sikt upp till 35m med ir-lampan tänd och det var full gott gör mig, ligger jag tyst 20-30 meter ifrån dig i bäckmörker lär du ju inte se mig men jag ser dig och det är väl det som är tanken!?
Vet inte varför men de flesta valde bort generatin 1, va massa saker dom tyckte va dåligt med de, dåligt ljus, svårt att få den att fokusera vid sakarpt ljus "ööö det är en nattkikare=gillar mörker" så massa olika tester och där provar dom bland annat spårljus div. raketer som flyger iväg, detta va mer militärt bruk, men jag skulle ha den för att bevaka ett område som är otroligt dåligt upplyst så gen 1 hade fungerat för min del, gen 2 & högre är givetvis bättre och skarpare bild, sikt på längre avstånd osv
Just denna modell vet jag inte för minns inte alla produkter som jag kollade på.
Men ger kanske en fingervisning om att ju senare generation det är på dom desto bättre bildkvalitet och mindre känsliga för skarpt ljus korta stunder. Spårljus, ljusgranater, reketer som drar iväg

Gissar på att du inte tänker på annat än att ha den till AS spel inte riktig krigföring, då tror jag säkert du kommer klara dig gott med en gen 1 kikare... Den jag tittade på som var gen 1 hade bra sikt upp till 35m med ir-lampan tänd och det var full gott gör mig, ligger jag tyst 20-30 meter ifrån dig i bäckmörker lär du ju inte se mig men jag ser dig och det är väl det som är tanken!?
In-Hoc-Signo-Vinces
Who Am I
Who Am I
Har för mig att hela RI köpte sig modellen du länkade till, kanske värt att pm Mad John och kolla med honom hur dom är/var?
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.
Minns jag rätt så är den "on par" med Bushnells Tactical night vision monocular och Dipols D125 (samma modell, rebrand). Dvs den har ABC skyddet mot starkt ljus, liknande upplösning etc. Har för mig att Pulsar Edge GS ligger däromkring också.
Personligen föredrar jag monokulära iom. man behåller djupseende och naturlig "nattsyn" på det ena ögat
Personligen föredrar jag monokulära iom. man behåller djupseende och naturlig "nattsyn" på det ena ögat

DW-13 Polska Fiat kavalleriet
Dessa köpte vi, Night Owl, och den info vi hittade så var dessa de bästa gen1 just nu:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=490318
Dessa är helt klart ok och fyller sin funktion på de 2-4 storspel vi är på/år. Givetvis ligger de i län mot gen2, gen3, gen3+, Flir m.m. men då snackar vi helt andra pengar.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=490318
Dessa är helt klart ok och fyller sin funktion på de 2-4 storspel vi är på/år. Givetvis ligger de i län mot gen2, gen3, gen3+, Flir m.m. men då snackar vi helt andra pengar.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!
-
Det stora som skiljer mellan generationerna tycker jag vare sig är skärpa eller fokuslängd utan det viktigaste; förmågan att förstärka ljuset. Jag kan ställa mig i ett inslutet rum i mitten av min källare efter mörkrets inbrott, stänga dörren och fortfarande kunna se vad jag sysslar med genom mina PVS7 Gen 3. Försöker jag det med mina gamla ryska Zenit Gen 1 så ser jag inte ett piss utan IR-förstärkning. Sen är de visserligen Gen 1 och inte Gen 1+, så det är naturligtvis en viktig del i pusslet.
Vidare har PVS7 automatisk förstärkning, så man slipper bli bländad om man går in i ett upplyst rum, och behöver inte oroa sig för att de bränner sönder.
Så där vansinnigt mycket dyrare med Gen3 heller, har man tur kan man få ett par för runt 15.
Vidare har PVS7 automatisk förstärkning, så man slipper bli bländad om man går in i ett upplyst rum, och behöver inte oroa sig för att de bränner sönder.
Så där vansinnigt mycket dyrare med Gen3 heller, har man tur kan man få ett par för runt 15.
The Ammunition Magician
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Auu, det kan gå att få en Gen 3 för 15.000, men då ska man nog ha en vän i staterna som försöker snissla den förbi ITAR lagen 
Överlag brukar PVS-14 eller PVS-7 med gen3 tub ligga runt 2000-2500usd och uppåt. Åtminstone om man tittar på Ebay. Och då talar vi fortfarande ex frakt. Räknar inte ens in tull o moms.
Nu räknar jag inte de rariteter som t.ex. en MA-14 för 600pund iom de är lika frekventa att stöta på som drömvinster på lotto
Tittar man i Europa så är priserna automatiskt avesvärt högre och snarare upp mot 4000 EUR

Överlag brukar PVS-14 eller PVS-7 med gen3 tub ligga runt 2000-2500usd och uppåt. Åtminstone om man tittar på Ebay. Och då talar vi fortfarande ex frakt. Räknar inte ens in tull o moms.
Nu räknar jag inte de rariteter som t.ex. en MA-14 för 600pund iom de är lika frekventa att stöta på som drömvinster på lotto

Tittar man i Europa så är priserna automatiskt avesvärt högre och snarare upp mot 4000 EUR
DW-13 Polska Fiat kavalleriet