Garmin tactix™

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
warnerfjord
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jul 11, 2012 7:17 am

Garmin tactix™

Inlägg av warnerfjord »

Pratade med garmin säljaren i dag och tydligen byter dom ut Foretrex® 401 mot tactix™
så jävla snygg klocka, har funderat på Suunton Core all black, men denna slår den lätt. dock dubbla priset typ :P

https://static.garmincdn.com/en/product ... /ad-01.jpg
https://static.garmincdn.com/en_GB/prod ... tactix.jpg
Någon som har testat eller sett den i verkligheten?

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Garmin tactix™

Inlägg av Bay Cat »

Beror väl lite på vad man skall ha den till.
Gäller det träning rekommenderar jag starkt Suuntos klockor.
Grässnitten som du har där i Garmins version var faktiskt riktigt dåligt i jämförelse - trodde det var bättre. Är glad att jag inte köpte en Garmin så här i efterhand :)

Däremot har Fortrex/Forunner varit trevliga manicker men de känns inte så moderna för just träning utan mer traditionell navigering vilket den förstnämnda också används av till militära enheter. Använder inte min Suunto klocka för navigering även om den har möjligheterna med kompass etc utan har då istället en Garmin GPSmap 62st som jag är jäkligt nöjd med.

Tog lite skärmdumpar på hur Suuntos motsvarighet som heter Moves Count.

Översiktsbild på aktiviteten
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.24.21.png
Summering på senaste aktiviteter
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.24.32.png
Summering av aktivitet med massa fördjupning
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.29.08.png
Karta och grafer, går att plocka fram massor av olika data och följa hur löpningen var i detalj, meter för meter.
Drar man muspekaren över graferna så visas det var på kartan man är och den data man har valt att plocka fram är även då synlig på kartan på den punkten.
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.29.35.png
Olika typer av jämförelser. Dock går det inte att på ett bra sätt jämföra två olika aktiviteter med varandra vilket är lite synd.
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.29.51.png

Så nu vet alla hur dålig kondis jag har, haha! :)

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: Garmin tactix™

Inlägg av Jesus »

Suuntos kompass är dessutom stundtals väldigt klyddig då den kalibrerar om sig själv när man t.ex. åker tåg etc (har något med magnetism och göra - förstår inte hur det funkar, skulle lika gärna kunna vara magi), man måste alltså nolla den varje gång man ska ut i fält, samma gäller med den inbyggda höjdmätaren, men i övrigt är den fantastisk, har använt min nästan varje dag sen jag skaffade den :)
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

RescueTeam
Inlägg: 92
Blev medlem: lör jun 16, 2012 6:54 pm

Re: Garmin tactix™

Inlägg av RescueTeam »

Fråga:Ni som har Garmin 401, går det att lägga in egna koordinater i den? Dvs om jag får en koordinat från någon kan jag då lägga in den i en 401 och navigera till den punkten.....

//Rescue
*Two commandment, same Commandment : Your´s - Don't survive your principal, Their´s - First takeout the bodyguard!!
*Certified Medic and Tactical Instructor - BG Security Mobile Training Team
*Certified CPR Instructor (Child, Hospital, AED)

roosenquist
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jun 10, 2013 9:41 pm

Re: Garmin tactix™

Inlägg av roosenquist »

Går helt utmärkt, du kan även projicera ut en waypoint från en annan. Tex "Jag står här, ska gå 5km i riktning 125 grader." Då får du en waypoint för slutdestinationen :)

Skriv svar