Underställ till Berget.

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av Protnev »

Finns en väldigt enkel oldschool lösning på det hela. Men ni kommer inte tycka om den :D Nätbrynja aka wife-beatern. Så fel, men ack så värd att testa. Hittade min på dressman för under en hundring. Dock så söps den bort.

Ett tyg som är vad som nämns tidigare som "funktions t-shirt" är Coolmax. Det är ett väldigt trevligt tyg när det är varmt som verkligen transporterar bort vätska från huden. Dock så är det syntetmaterial vilket gör att de kommer lukta redan efter en dag. Det känns som de tar upp lukten och sover man brevid någon i ett tält så är det uppenbart att man söver breivd en "man". Men ex är att jag förra våren sprang runt i en skog med +29 grader på dagen med en sån här coolmax tröjaoch en brittisk smock. Varmt var det. mest tack vore smocken, svettig som ini på armarna, bena och pannan. Men icke på överkroppen, där var det torrt och fint, pga tröjan. Den värmer dock inte för fem öre. På Berget kommer det inte bli så farligt varmt och har du en smock på dig så klarar du både dagen, tack vore en coolmax, och natten tack vore smocken. Bäst vore om du för natten tog emd dig ett...

Underställ i merinoull. De är stabila klimatkontrollerare. De håller dig jämn värma även om du står stilla eller rör på dig. Ull har den stora fördelen att de även håller varmt när du är blöt. Inget som vi airsoftare som tissar runt vattenpölar men jag klafsar igenom bäckar/åar/myrar och detta material är mums då. För en sommardag är den tunnaste varianten att föredra, 150g/m tjockleken. Men jag märker av den övervärmade effekten när jag är ute och joggar vid +15 och lite till. Ska du gå runt på berget och bara anfalla 4-5 ggr på dagen så kan det vara värt att ha detta plagg. Ska du konstant vara i rörelse och göra 50-10 hela dagen så är coolmax ett bättre alternativ om nu tempen är +20.

Bomull. Nä, det finns så mycekt bättre alternativ. De är mest till för att fånga upp fukt så att inte resten blir blöt och behövs bytas. De agerar som en buffert. De har sitt syfte men just här finns det bättre alternativ. T.ex. pike-skjortor. De är också gjorda för att svalka och gör det riktigt bra. Finns mode pike som oftast är lite tjockare och så finns de tunna sport pike som används i tennis.

Så varför nätbrynja? För att den svalkar som en coolmax (sämre förvisso) när det är varmt och fungerar i synergy med merinoull när det är kallt. 250g/m merino med en nätbrynja samt soft shell har klarat mig igenom många stilla sittande airsoftspel i -10/15ish i Uppland. Det är vid dessa temperaturer du helst tar på dig värmejacka 90 (som är 400g/m ull) för att inte bli obekväm med kylan. Vill man ha en packning där man har plagg med flera funktioner så är nätbrynja ett bortglömt plagg. Kostar inget, väger inget.

Hoppas att denna miniguide hjälper dig lite i väljandet av plagg :)
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av Lazt »

jag kan ju tillägga att man har vaknat upp med frost på tälten under nått bergetspel för några år sen. Ibland blir det jävligt kallt, men det är sällan det blir så illa. på kvällen har jag en jacka och shemag vid behov. men sällan det behövs, då är det desto viktigare att ha kläder som klarar regnet, för det slipper man aldrig undan på berget.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Hypokondrikern
Inlägg: 20
Blev medlem: fre maj 25, 2012 8:35 am

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av Hypokondrikern »

Tummen upp Protnev! Bra materialöversikt. Jag har alltid haft för mig att folk skrider runt i high-tech-underställ men nu får man det förklarat för sig att farfars linne är stigen att gå. Tack för svar alla!

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av Rufs »

Det låter ju som en riktig airsoftar-klyscha, men 5.11 gör ett par riktigt jävla fantastiska kalsonger.

Jag har två par, och använder dem troget på längre övningar - de är det i särklass bästa airsoft-relaterade
jag nångonsin skaffat. De kostade för ett par år sen 350 spänn styck, men det var jävligt väl investerade
pengar.

Jag tänker inte gå in på detaljer, men ska du skaffa dig något så är det ett par såna.

MarLin
Inlägg: 89
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:23 pm

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av MarLin »

Merino ull is tha shit!

Fördelar, Bra både vid kyla och värme, luktar inte skunk efter flera dagars användande, torkar snabbt.
Nackdelar: Oftast rätt dyra.

Värda sitt pris.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Mr Freeman
Inlägg: 75
Blev medlem: tis maj 08, 2012 6:00 pm

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av Mr Freeman »

Är man känslig kliar merinoull. Jag vet att de hävdar att det är klifritt, men det är inte helt sant.

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: Underställ till Berget.

Inlägg av Nicolai »

Har aldrig upplevt att merinoull kliar, däremot att syntet luktar urk efter nåra dagar... dock är tunn merino inte alls slitstarkt.

Skriv svar