ESS Crosshair vs Crossbow

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Sane

ESS Crosshair vs Crossbow

Inlägg av Sane »

Jag är sugen på ett par nya skyddsglasögon och tänkte be er om lite hjälp. Det finns två saker som jag prioriterar högt när det gäller skyddsglasögon:
  1. Skydd
  2. Dom ska inte imma
Immiga brillor kan förstöra spel något otroligt, så där vill jag inte snåla. Jag har kollat runt lite och jag har fastnat för ESS Crossbow och Crosshair. Ett stort plus är att man kan köpa till inserts så att man kan ha slipade glas i (vilket jag kommer behöva göra inom en snar framtid).

På hemsidan skriver ESS;
This fully cross-compatible eyeshield platform includes three products: the entry-level Crosshair™ with core performance, the elite Crossbow® with premium anti-fog / anti-scratch lenses, and the adaptable Suppressor™ for use with hearing protection.
Min fråga är; är det här bara reklamsnack? Jag köper gärna Crosshair eftersom dom är hälften så dyra som Crossbow, men om det innebär att brillorna riskerar att imma igen så är det inte värt det för mig. Är det någon här som äger dessa brillor och är ni nöjda med dem? Berätta gärna om era egna erfarenheter! Borde jag istället köpa ett par billigare brillor som till exempel Guarder G-C6 som jag också har sneglat på?

En vän till mig köpte ett par ESS ICE för några år sen, men i manualen stod det att brillorna inte är lämpade för att spela airsoft. Är det så fortfarande?
AUK

Nicolai

Re: ESS Crosshair vs Crossbow

Inlägg av Nicolai »

Det står även i crossbowmanualen och antagligen Crosshair att dem inte är lämpade för airsoft, det beror på att det inte är full seal, så tekniskt sätt kan en BB komma in och träffa ögat, har för mig att det står så i Oakley's manual också...

Ang. imma tror jag att ESS Ice kommer ge bäst resultat, mina crossbow immar då och då, tror det beror på dels att luftflödet förbi glaset är sämre, dels för att glaset hamnar närmare ansiktet med crossbow. Har dock bara provat Ice i butik och inte på spel, kolla om du har en lokal butik som har glasögonen, annars finns terräng i gtb och sthlm, men det kanske är lite långt att åka för dig? :P

Edit* förtydligande

Eadcruzher

Inlägg av Eadcruzher »

Jag har Crossbows med URX-insert och använt dom i 2½ år.
Inserts flyttar ut glasögonen en bit ifrån ansiktet så det ökar luftflödet och jag har aldrig haft problem med imma. Men det ökar även risken för att få in en kula bakom glasen. Jag har dock inte fått in en kula innanför ännu, men det har varit nära ett antal gånger.

Skulle ta x-Bows över x-Hair varje dag. Då glasögonen flyttas ut så minskar skyddet på kanterna och ifall man tar x-Hair så försvinner det skyddet helt.

En bild som visar hur det ser ut:
Bild

Kan däremot rekommendera Oakley Gascan. Där slipar dom glasen direkt från fabrik och ramen täcker faktiskt väldigt bra samt jag hade inga problem med imma. Fast å andra sidan kostade dom över 3500kr med slipade glas.
Bild
Senast redigerad av 2 Eadcruzher, redigerad totalt 0 gång.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

andersbe

Inlägg av andersbe »

jag köpte Bolle Tactical X1000 (http://www.tacticalstore.se/se/art/boll ... -x1000.php)
De immar inte... men om jag kör med mask för ansiktet så åker all varm utandningsluft upp emot glasögonen och då immar dom. Det har jag löst genom att modda masken (http://www.tacticalstore.se/se/art/half ... -svart.php).

Jag provade några andra version först, mer åt "snygga-brillor", men sen fick jag för mig att en kula kan komma in ifrån sidan och då blev det "skidglasögon modellen".
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Sane

Inlägg av Sane »

Nicolai skrev:Har dock bara provat Ice i butik och inte på spel, kolla om du har en lokal butik som har glasögonen, annars finns terräng i gtb och sthlm, men det kanske är lite långt att åka för dig? :P
Jag skulle jättegärna vilja prova brillorna först, men det är tyvärr lite för långt att åka.

Eadcruzher: tack för din input, speciellt det om att Crosshair inte skyddar bra nog med inserts. Hur bra är skyddet på Crossbow utan URX-inserts? Roligt med en bild också!
andersbe: jag är inte så taggad på goggles... En vän till mig köpte Bollé X800 för många år sen och dom immade väldigt mycket.

Jag antar att alla brillor immar lite då och då, så det är inget man kommer undan ifrån. Jag tror att det lutar mest åt Crossbow just nu, men jag är inte helt övertygad; man har ju bara två ögon :(
AUK

Nicolai

Inlägg av Nicolai »

Crossbow skyddar bra för mig, men det kan såklart vara olika beroende på skallform osv. Det sluter för mig iaf tätt mot pannan, runt glaset har jag 5-10 mm, men är inte så värst orolig att få in BB's i ögat, då glaset går tillräckligt långt åt sidan och neråt i mitt tycke. Är inte säker men terräng kanske har öppet köp på sin webshop? Annars finns brillorna säkert på fler ställen, alt. sälj vidare på börsen :)

Sane

Inlägg av Sane »

Ok. Jag skulle hemskt gärna vilja prova brillorna innan jag köper... Jag funderar lite på ESS ICE nu för att jag har i alla fall provat dom och skyddet var enligt mitt tycke fullt tillräckligt. Om någon känner till en butik här nere i Malmö som säljer ESS så hojta till! Som det ser ut just nu tänkte jag antingen beställa från Terräng eller direkt från tillverkaren.
AUK

appslapp

Inlägg av appslapp »

ESS ICE tycker jag är klart bättre, då värma kan komma ut lättare pga avsaknad av båge över glas. kör själv med dessa och är en riktigt immmästare...får imma av allt annat. kör även med hjälm utan problem med dessa...sommar som vinter.

Har revisons antiimm medlel till dessa även.
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Sane

Inlägg av Sane »

Ok, det blev ESS Crossbow Suppressor till slut. Jag får återkomma när jag har fått dom.
AUK

FonziE

Inlägg av FonziE »

vart beställde du ifrån?

Skriv svar