Hjälp med ciras-väst

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
SaimoN_

Hjälp med ciras-väst

Inlägg av SaimoN_ »

Har nyligen införskaffat mig en Ciras-väst av Flyye Industries. Det är Maritime-versionen.

Nu har jag bara hunnit testat den under ett enda spel, men redan då tyckte jag den satt "löst" med väldigt mycket rum för att glida omkring? Alla ni som är bekanta med västmodellen vet att det på insidan finns velcro-band som kan dras runt magen. Detta gjorde jag, men tyckte ändå västen var klumpig. Jag är ingen jätte, bara drygt 180 cm, 88 kg, så jag har storlek Large i västen. Kan det vara den direkta orsaken? Skulle jag egentligen valt Medium? Jag valde medvetet Large eftersom jag inte visste huruvida Medium skulle sitta på mig, och dessutom tänkte jag att jag ibland kanske klä mig extra varmt eller tjockt (vid vintertid eller bara kallt väder?). Under spelen använde jag dock en s.k combat shirt (luftig tröjmodell) och västen krängde och hade sig.

Jag är inte bekant med Ciras-västsystemet sedan tidigare så jag är väldigt ny på detta. Men är inte dessa västar justerbara, annat än velcron i midjan? Eller är det fel?

Dessa västar ska kunna stå på golvet också rätt stadigt har jag sett enligt andras bilder och videos, men min vill liksom "fallera". Väldigt slapp känsla överlag med västen (den är ju dock jäkligt tung!).

Jag känner även till att quick-release systemet fram på västen med dragsnöret är till för att man snabbt ska kunna komma ur västen vid behov, och då ramlar allting isär men jag har inte alls rört dragsnöret. Allt sitter ju ihop baktill, under en velcro-ficka, på västen men kan det faktiskt vara så att någonting hänt och att västen är på väg att ramla isär?

All hjälp uppskattas, är en riktig noob på dessa västar.

Hälge
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: Hjälp med ciras-väst

Inlägg av Hälge »

Har du plattor i?

kreator

Inlägg av kreator »

Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

SaimoN_

Inlägg av SaimoN_ »

Hälge, yes jag har plattor i, det medföljde :)

Kreator, bra länk hur man tar isär/sätter ihop västen :)

Men som sagt, jag är nybörjare på dessa västar och ser helst inte gärna att den ramlar ihop eller ramlar isär. Blir jobbigt att försöka sätta ihop allt igen. Men är dessa västar justerbara på fler sätt än bara just i midjan/magen?

Kan inflika att velcron runt midjan/magen satt perfekt och smidigt under spelets gång, men själva västen verkar gunga och kränga rätt mycket? Kanske ska det vara så, jag vet inte... Rätt otympligt isådanafall, i mina ögon. Man känner sig även ganska "tjock" i västen, förmodligen för att den "hänger löst" så att säga...

Något jag även märkte på var att om jag till exempel valde att ducka, huka, eller böja mig ner så for hela västen uppåt, alltså axelpartiet på västen åkte uppåt, iväg från axlarna. Som att jag nästan kunde krypa eller ramla ur västen. Det kanske är en fråga om storleken (Large) men jag kunde ju ha gått med en Medium med risken för att den inte alls hade passat. Jag visste helt enkelt inte, men inte trodde jag att storleksskillnaden var så betydlig?

Hälge
Lag / förening: Task Force Rednecks

Inlägg av Hälge »

Jag tror att du nog skulle ha en Stl M istället.
Alt pröva tex en paca under för att fylla ut?

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Jag tror nog tyvärr Hälge är rätt ute. Den är helt enkelt för stor.

Tänk på att den också skall sitta rätt högt upp. Sett allt för många som nästan har den nere vid byxlinningen.

MikeKilo

Inlägg av MikeKilo »

BLUF: Sälj västen och köp en CIRAS i M eller allra helst S, det kommer passa bra.

Av egen högst egen erfarenhet kan jag hålla med Hälge också, din väst är helt enkelt för stor. Du kan förvisso justera in den ännu mer men jag tvivlar på att du kommer att bli helt nöjd med slutresultatet.

Storleken på västen, både för CIRAS och även alla andra Plate-Carriers, avgörs av storleken på plattorna (i detta fall SAPI-plattor) som man tänker ha i. Så vill man ha plattor i strl M väljer man en väst i M etc. Plattans storlek avgörs av kroppsbyggnad, då kan man antingen mäta sin överkropp och jmf med strl eller lyssna på forumets församlade kunskap. På siffrorna låter det som att vi har jämförbar kroppsbyggnad och då funkar en M utmärkt och en S är ännu smidigare, jag hade valt en S.

Alternativet att bära en PACA under västen tror jag dock du inte ska ge dig på, såvida du inte tycker om att utbrista i svett & tårar efter att ha sprungit 50m.

För vidare förkovran kan jag rekomendera denna tråd innan du ger dig in på jakten av en ny väst: http://www.lightfighter.net/topic/prope ... th-diagram
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

Skriv svar