#2020tabellen

Airsoftspel, milsim, lajv, loppmarknader, konvent och andra spelaktiviteter för airsoft som rör hela landet.
Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

#2020tabellen

Inlägg av Swalas »

Här kan vi diskutera #2020tabellen.
Frågor, åsikter, förslag.

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: #2020tabellen

Inlägg av YogHippie »

Åsikt:
Det absolut bästa för hobbyn är, enligt min ödmjuka tankegång, att en nationell tabell för m/s och anslagskraft är den bästa vägen att gå.

Dels för att det utåt sett ger en bättre bild av en unison hobby där man visar på en gemensam sambild av hur säkerheten ska vara på alla spel,
men också dels för att undslippa de problem eller incidenter där individer har haft CQB på en plats med en viss m/s, och sedan åker på ett annat CQB-spel, där det är en helt annan m/s-gräns.

För arrangörer blir detta enklare att arbeta med och runt, men även för spelarna att känna en lite högre säkerhet i att inte behöva tänka på den aspekten. :)
Senast redigerad av 2 YogHippie, redigerad totalt 0 gång.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: #2020tabellen

Inlägg av Oerlikon »

Varför FPS? Vi bor väl i Sverige som använt metersystemet sedan länge, krångla inte till det i onödan, fötter och tummar kan britter och jänkare hålla på med, vi är svenskar. :)

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: #2020tabellen

Inlägg av YogHippie »

Säger FPS av ren vana, men mäter allting i m/s med chronon.
Editerar förra inlägget. :)

Jag bor i Skåne dock.. inte samma sak. ;)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: #2020tabellen

Inlägg av Twist »

Jag håller med Yog på samtliga punkter.

Viljan och suget efter en gemensam standard är tydlig i det mesta vi människor gör och svensk airsoft är inget undantag. I början av årtusendet, när airsoft fortfarande var en rätt obskyr hobby och spelen knappt kunde kallas för "arrangerade" enligt dagens optik (och "kronograf" fortfarande var synonymt med "colaburk" i de flestas ögon) så växte ett slags lös defacto-standard fram kring det som existerade då; TM-bössor, Systema-fjädrar och 0.20-0.25-kulor. På sätt och vis är vi fortfarande kvar på samma ställe, fast vi är fler och tillgången på billiga FPS större än någonsin. Defacto-standarden är mera sofistikerad men svensk airsoft är fortfarande inte organiserad och även om vi typ använder samma trimtabell nästan överallt så är det fortfarande inte en gemensam standard i verklig mening.

Det är problematiskt på ganska många sätt. För att bara nämna en sak används den där tabellen "alla" använder utanför sitt sammanhang. Där den kommer i från är den en del av en större helhet av säkerhetsregler som kompletterar den men överallt annars använder man en utskriven JPEG från en hemsida, ofta nog i en äldre version till och med, som om den vore ett trim-regelsystem helt i och för sig självt.

Det är bland annat därför det blöder lite väl ymnigt på spel ibland. :roll:

Så, frågan är som jag ser det egentligen inte vilken trimtabell som är den bästa i och för sig själv. Jag har "valt" att ställa mig bakom 2020-tabellen, dels eftersom den bygger på ett resonemang och en vision som jag i stort delar men också, vad viktigare är, att den inte är bunden till en enskild förening och dess verksamhet. 2020-tabellen är specifikt framtagen för att bli en nationell standard som har spelarfokus och prioriterar speldynamik men fortfarande är modulär och anpassningsbar nog för att enskilda arrangörer och föreningar med vitt skilda förutsättningar ska kunna använda den utan att behöva göra egna justeringar som bryter standarden och ställer till det för både spelare och andra arrangörer.

Med facit på hand är "2020" kanske inte det bästa varumärket i världen, i varje fall inte just nu, men tabellen och systemet som helhet är det verkligen inget fel på i dagens utgåva, och den blir hela tiden bättre. Jag är med i chattgruppen där arbetet med tabellen fortfarande pågår ibland önskar jag att den vore publik, för om alla kunde se hur mycket sunda tankar och funderingar som ligger bakom tabellen och vilken prestigelös ödmjukhet man har inför uppdraget man har tagit på sig, så skulle nog nästan ingen tvivla på att 2020 är vettigaste vägen fram, även 2021 och framöver.

Disclaimer: Min åsikt är inte 100% ofärgad. Jag är "vän till familjen" och har varit med i utvecklingen lite från sidolinjen rätt länge men, och det är en avgörande faktor, jag ser inte 2020-tabellen som "min" på något sätt. Jag håller mig så objektiv det bara är möjligt och jämför 2020 med andra alternativ utifrån det stora perspektivet, vad som är bäst för hobbyn. Det är vad jag ser som mitt primära (och självpåtagna) uppdrag. Men, som sagt, jag har en koppling till gruppen som utvecklar 2020-tabellen och det vore ohederligt att inte nämna det.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: #2020tabellen

Inlägg av Twist »

Oerlikon skrev:
tor feb 04, 2021 4:46 pm
...fötter och tummar kan britter och jänkare hålla på med, vi är svenskar. :)
Jag kunde nog inte vara mera enig, du har helt rätt i sak, men "FPS" används som Yog säger ofta i folkmun som term för utgångshastighet utan att egentligen syfta på imperialistiska enheter, lite som att man kallar alla cerat för "Lypsyl" trots att det är ett varumärke egentligen. Språk är kul på det viset. :)

För att återgå till ämnet så är #2020tabellen i m/s, som sig bör, men jag antar att en "översättning" till FPS kommer att bli nödvändig med tiden, för arrangörer med långväga gäster till exempel.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: #2020tabellen

Inlägg av Swalas »

Ang fps, så håller jag med om att det är "meningslöst" i Sverige.

Men under de senaste månaderna så har tabellen fått en del uppmärksamhet internationellt, då är det trevligt att FPS finns med och tillgängligt.

Men som Patrik (Twist) skriver vi är i fullt ös med diskussioner om hur tabellen ska se ut i framtiden, vi håller på att spika vissa saker just nu.

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: #2020tabellen

Inlägg av Swalas »

Tabellen
Efter ett och halvt år med tabellen hos olika arrangörer så ansåg vi att det var dags för den tabellens första uppdatering. Vi har fått in åsikter, förslag och tips från våra spelare och arrangörer sedan start. Under en tid tillbaka så har arbetet för en revidering pågått.
Framför allt har två stora förändringar har skett: Flera vapenklasser tillåts ha högre trim än tidigare samt har tabellen har gjorts enklare att använda.

Vapenklasser
Trimmen har justerats uppåt för flera vapenklasser. Detta för att förbättra balansen mellan klasserna samt möta feedback från spelare och arrangörer. Dessutom har den underliggande beräkningsmodellen granskats, vilket gjort att vi kunnat öka trimmen men vi ändå behålla samma höga säkerhetstänk som tidigare.

Enkelhet
Flera av specialvapenklasserna har tagits bort, klasserna användes helt enkelt inte av arrangörer. Tabellen består nu av de klasser som syns på huvudsidan. Dessutom ökar säkerhetsavstånden med 10 meter mellan varje klass. Den uppdaterade tabellen har 0-10-20-30-40 meter säkerhetsavstånd. Det gör det enklare för både arrangörer och spelare att hålla koll på och kontrollera sina säkerhetsavstånd.
Ambitionen med tabellen är samla hela communityn kring tabellen och använda vår gemensamma kunskap och erfarenhet för att utveckla hobbyn framåt. Vi vill skapa en transparent plattform där vi tar tillvara på alla arrangörers behov och som alla kan enas kring.
Vi vill tacka alla som engagerat sig med feedback och synpunkter!

www.2020tabellen.se

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: #2020tabellen

Inlägg av KronaN »

Intressant att tabellen fått sådant genomslag i airsoftens Sverige. Det var på tiden, skulle jag nog kunna säga. Är det något som behövs i det här landet så är det mer centralisering och samarbete. Tackar för engagemanget!

Har nog bara en synpunkt (och som jag är lite partisk kring): varför tillåta högre anslagsenergi för support-vapen? I mitt tycke så räcker det med att man får rätt att antingen skjuta full auto, eller i alla fall dra iväg auto-skurar med jämna mellanrum. Detta också kombinerat med långt högre magasinkapacitet.

I och med att jag numera spelar exklusivt med gasbössor (som ofta ligger i det högre spannet om man jämför med motsvarande AEG och kan vara svårjusterade) så får jag liksom dras med semiskott och magasin på 40-50 bulor, max. Ser ärligt talat ingen bra anledning till att Support skall ligga högre än Assault.

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: #2020tabellen

Inlägg av Swalas »

KronaN skrev:
mån mar 29, 2021 10:13 pm
Jag förstår dina synpunkter och om jag ska vara helt ärlig så var just support klassen galet svårjobbad denna revidering, den var svår att få in i formen för de nya 0-10-20-30-40 systemet. Det låter lite som du selar mest på "SEMI" only banor, och då kan jag verkligen förstå att pluset för dig är just auto, men med helt klara negativa delar (små mag) så på sådana banor så förstår jag dig verkligen.

Men om man ser det på en bana där alla kan skjuta auto, så får du bara nackdelar (tungt och otympligt vapen, små mag) om du hamnar i 10m klassen, som inte väger upp skälet kanske till att spela just support rollen.

Det man kan göra är ju självklart att ta upp frågan med arr, jag vet att tex WEC Action center har olika regler för just gas bössor, så inget är omöjligt.


rörig post, svårt att få ur det jag har i huvudet om tankarna kring denna klass..

Skriv svar