Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Bay Cat »

WE Co2 Magasin guide

Bild

Börja med att ta av bottenplattan på magasinen, kan sitta rätt hårt ibland så ta en plattmejsel och tryck till lite så kommer den av enkelt, för att motverka detta i framtiden så ta en plattmejsel och bänd upp läpparna som håller fast plattan lite i taget och prova dig fram tills du blir nöjd, gör du för mycket är det bara att trycka ner dem igen.

Skruva sen ur bulten som håller Co2 patronen och lossa sen på skruven jämte. Denna skruv är av rätt dålig kvalité som allt annat som skall skruvas av/på på dessa magasin så se till att välja rätt mejsel och va försiktig så håller de länge.

Bild

När du har lossat på skruven så trycker du bara till underifrån och kan hjälpa till lite i ovankant på magasinen så drar du det uppåt ut från höljet.

Du ser nu allting på magasinet och kan börja med att skruva av de två nedersta skruvarna och ta och smörja packningen som sitter på insidan med silikon och sen montera tillbaka dessa. Vill man så kan man även använda ytterst lite Loctite på gängorna om du har problem med läckage. Dessa skruvar kan man dra åt rätt hårt då packningen innanför inte verkar bry sig om detta är min erfarenhet.

Bild

Skruva sedan av slagventilen och till detta vill du använda dig av en ventilmejsel (eller vad de nu heter) finns att köpa billigt på tex Ebairsoft och är ett ok verktyg för pengarna. När du har gängat av så kommer ventilen och fjädern att lätt trilla ut ur magasinet och här efter kommer enligt mig den klurigaste delen och det är att få ur den inre packningen, magazine part 2.
Jag brukar använda mig av en stjärnmejsel som är av en bra dimension för jobbet och sen hjälpa till ytterst lite med en liten mejsel för att få ut packningen längst in som tenderar till att sitta fast.
Om nu "gallret" skulle trilla av den här delen så är det inte hela världen, endel väljer tom att ta bort dem helt och hållet, har gjort lite olika på mina magasin och jag har inte märkt någon skillnad.

BildBildBildBild

Om du har problem med läckage och det inte räcker med att bara silikona denna så brukar jag lägga till två stycken små o-ringar innan den gröna packningen då i mitt fall så har skallen på ventilen suttit för långt fram så gas har sipprat emellan den gröna packningen och skallen varav det fina pyset uppe på magasinet. Vet inte dimensionen i detta nu på de små packningarna men de är ifrån Biltemas "mellansats" med packningar, de näst minsta.

Bild

Var även försiktig med att varken skruva för hårt eller för löst fast denna ventil för då kan det läcka ettdera "där uppe" eller bak vid ventilen, lite försiktighet och fingertoppskänsla så brukar det gå bra :)


Jag rekommenderar alla som har Co2 magasin som läcker (det gör alla förr eller senare) att köpa in en Co2 Magazine Test Adapter, värt varenda krona för att slippa bränna iväg otaliga Co2 patroner som blir rätt dyrt i längden.

Bild

Skulle delen som initerar sista skott spärren lossna under ditt vridande och vändande på magasinet så ska de sitta såhär.

Bild





Ett tips är även att ha en stor tillgänglighet av kaffe.... då man kan bli heltokig på läckande magasin innan man är klar :)

Bild

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Acepalm »

Grym guide!

Hur är det med t.ex. WE's m14 magasin, samma uppbyggnad?
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Bay Cat »

Vet ej... Har inte sett något sådant eller skruvat.
Men är det samma design bör ju även detta vara applicerbart där.

SF 22
Inlägg: 4
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:38 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av SF 22 »

Bra info , tackar!

Dansken610
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:55 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Dansken610 »

Hur är det meningen att man ska få ut magazine part 2? Har hållit på och "gröpat" ut den med skruvmejsel men den är typ deformerad nu. Känns omöjligt att få ut den.

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Bay Cat »

Ibland sitter det bara fast och då är det bara att ta sönder och ersätta med en ny.

Dansken610
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:55 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Dansken610 »

Tack för det supersnabba svaret :D Ja, den här verkar vara en dödfödd en...

Schh
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:58 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Schh »

Passar på å fråga här, är det någon som vet vart man kan få tag på magazine part 2.
Sökt till förbannelse över hela HK men hittar bara dom nya ventilerna..

-Santa-
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 17, 2012 7:04 am

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av -Santa- »

Bra guide, men om det är den "ventilpackningssaksgrejjen" som punkterar co2 patronen som läcker. hur tätar man den eller är de bara o byta hela alltet?
75th Ranger Regiment - RAWHIDE 3-2, Följ oss på vårat äventyr på http://www.facebook.com/Rawhide32
"Rangers saved God" - HaM2

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Guide - Laga ditt WE Co2 magasin

Inlägg av Bay Cat »

Köp pelgun olja och sätt på toppen på Co2 patronerna när du laddar så smörjer du denna.
Läcker den helt och hållet så har jag inget svar på det. Har aldrig behövt byta.

Skulle säga att smörja den packningen borde lösa problemet.

Skriv svar