S&T T21 Gearbox takedown.

Nemesis
Inlägg: 40
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:37 am

S&T T21 Gearbox takedown.

Inlägg av Nemesis »

Hej, nu har jag äntligen fått tummen ur och fixat min Tavor.
Problemet låg i att den original gjorde 90 med en 120 fjäder, det visade sig vara pistongen som var otät.
Jag bytte den mot en ny (vet en märke) som jag hade liggande och nu går den rakt igenom en colaburk med m100 fjäder.
Jag har tyvärr ingen chrono hemma så jag kan ej ge mer precist än så.
Jag har även bytt till ett nytt hop-gummi eftersom originalet inte gav någon effekt alls, även spacern är bytt mot en H-spacer och nu går bössan överraskande rakt :D

Nu över till "guiden". Bilderna på gearboxen är ibland upp och ner men det beror på att jag vill visa att jag vänt på den.
Att ta ut gearboxen är förvånansvärt lätt och att likna med en AUG.
Man börjar med att skruva loss den icke-fungerande QD slingfästet bak på bössan och trycka ut de två sprintarna som sitter vid bolt release knappen. Sedan kan man skippa att svära och rycka i onödan som jag gjorde och helt enkelt skruva ur de två skruvarna som håller fast gearboxen i magasinbrunnen. Samt så ska man lossa två insekts vid avtryckaren som håller stängerna som går till gearboxen.
Ta ut fjädern! det är lätt med snabbfjäderbytet bak på gearboxen.
Bild

Sedan kan man dra ut gearboxen, man behöver dock ta bort "uppern" dvs, där mantlingshandtaget sitter samt siktesdelen för att lossa sladden som kommer att åka ut med gearboxen, var inte orolig, den är lätt att få dit igen.
Boltreleasen kommer nu att lossna, men inga delar förutom den kommer att lossna så inga hjärtinfarkter är nödvändiga ;)
Bild

Den svarta delen sitter med två skruvar, när den tas loss ser bössan ut som följer.
De två stängerna går till avtryckarmekanismen, en till avtryckaren en till fireselektorn. Den på den här sidan går till Fireselectorn och den andra skumma böjda delen trycker på antireversallatchen så man kan släppa fjäderspänningen.
Den fjäder som inte sitter i en utanpåliggande metalldel utan i själva gearboxskalet kan man låta sitta kvar.
Bild

De två metall delarna på denna sida går till avtryckaren (den med stången) och till releasen av "den stora svarta delen". fjädern på bilden är den som fjädrar den svarta delen.
Stången på den här sidan lossnade inte för mig när jag tog bort dess metallbit, men den är inte i vägen eller håller inte fast i någonting när man öppnar.
Bild

Såhär ser det ut när allt är borta. glöm ej att ta bort motorkontakterna ;)
Oroa dig inte när du ska öppna den, det är inget som kommer säga "fjoink" och flyga iväg... så länge du har kommit ihåg att ta ut fjädern.
Bild

Och såhär ser det ut när man har öppnat den, Jag kom att tänka på M14 gearbox eftersom så mycket av mekaniken satt på utsidan av skalet.
Den är lagom smord och inga delar ser ut som om dom kommer att gå sönder snart, ja jag vet att cylindern är röd och ser ut som en leksak. (Rolig detalj, innerpipan har samma färg ;). ) men jag har faktiskt fått sämre cylindrar i bössor.
Kablarna har hack att ligga i och skaver inte i kuggen, men det skadar inte att dra/sträcka dom lite när man plockat ihop boxen igen ;)
Det enda jag bytte var som sagt pistonghuvudet, allt annat i kändes som om det kommer att palla mina CQB-trim och troligtvis kommer det att klara upp till M130 (men jag tar inget personligt ansvar för hur ni hanterar era bössor så skäll inte på mig om jag har fel ;). )
Bild

All and all så är jag väldigt nöjd med min T21/Tavor.
Den känns kanske lite plastig, men kommer man förbi den delen så är den väldigt bekväm att spela med (om man gillar bullpup).

Ett par andra fel jag har upptäckt är att siktesbas"delen" rör sig lite fram och tillbaks, en lösning på det är att när man har fixat klart bössan lägger ett par lim punkter så kommer den att sitta fast men går fortfarande att lossa om man behöver fixa mer. (I do this)
Och Safe på eldväljaren fungerade inte när jag fick den, men jag löste det med lite fix och trix, minns inte precis hur jag gjorde dock.

För vidare frågor är det bara att fråga på så ska jag svara efter bästa förmåga :D
Task force Aeigir