Fixa P90 avtryckaren samt isärtagning(ej gearbox)

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Fixa P90 avtryckaren samt isärtagning(ej gearbox)

Inlägg av MiqaFox »

Fixade en polares P90 där triggern fastnade i sitt bakersta läge, passade på att ta lite foton och skriva ihop en lite guide. Delar allt i delar för att bli lite mer överskådligt. Denna är kinatillverkad av okänt fabrikat, men kan tänka mig att flera fabrikat ser likadana/liknande ut alternativt har samma problem. Skruvarna i skalet är rent kosmetiska och bör ej röras. Skalets två delar är ihoplimmade och kommer med all sannolikhet gå sönder om man försöker ta isär det.

Fixa avtryckaren

Hop-up

Det första man bör göra oavsätt vad man ska fixa med P90:n är att ta bort metaldelarna av vapnet, blir lättare att hantera och väger mindre. Detta görs genom att trycka ner knappen på ovansidan av vapnet och dra i mynningens riktning.
Bild1.png
Bild2.png
Fixa avtryckaren

Plocka bort batteriluckan och skruva loss skruvarna. Akta så att muttrarna inte försvinner.
Bild3.png
Dra ut gearboxen. Går tyvärr inte in på den då jag inte tänkte ta isär bara för att, någon annan får gärna fylla på om de vill. Om anledning ges så lägger jag upp mer ifall jag plockar ner allt.
Bild4.png
Tittar man i framkant på gearboxen, om man använt den ett tag, så har det upstått en förslitning.
Bild5.png
Detta är för att metallpinnarna som går mellan avtryckare och gearbox ligger och klämmer imot. Det är här avtryckaren fastnar.
Bild6.png
Lösning: Antingen slipa lite på gearboxen, den är ganska tjock så lite bör inte skada så länge man inte bygger en monsterbössa då, lämmnar inga garantier för hur du fuckar upp :P.
Slutresultat:
Bild9.png
Det man även/annars kan göra är att böja isär metallstängerna lite, de här var väldigt ihopklämda. Ta inte för mycket bara då de i så fall kommer att skramla runt inuti skalet. Att lossa dem är inte särskilt svårt.
Bild8.png
Bild7.png
Sätt ihop allt igen. Nu funkar triggern bra, hakar sig ej längre.

19 november 2012, 21:06:

Hopup

Dela vapnet enligt ovan. Tryck in hopup-huset och vrid medurs till hålet. Dra ut pipan och hopup-huset.
Bild10.png
Ta bort låsclipet.
Bild11.png
Trä av ställringen.
Bild12.png
Tryck ut sprinten till hopuparmen. Gjorde själv inte det då den verkade vara limmad. P90-huset är byggt med ganska goda dimensioner, inte särskilt tight. Så detta behövs egentligen inte. Håll koll på spacern bara.
Bild13.png
Dra ut pipan/gummit. Fixa vad som fixas skall, sätt tillbaka.
Hoppas att det hjälper någon.
Senast redigerad av 1 MiqaFox, redigerad totalt 0 gånger.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Fixa P90 avtryckaren samt isärtagning(ej gearbox)

Inlägg av Twist »

Bra guide men för mig hamnar bilderna i galen ordning.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Fixa P90 avtryckaren samt isärtagning(ej gearbox)

Inlägg av MiqaFox »

Skumt, såg inget direkt fel i texten. Åtgärdat nu i vilket fall.

EDIT: Tack förresten!
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Skriv svar