Laga kulfösare på 1911magasin.

Nissebus
Inlägg: 26
Blev medlem: lör maj 19, 2012 2:10 pm

Laga kulfösare på 1911magasin.

Inlägg av Nissebus »

Kulfösaren till 1911-magasinen har en tendens att gå sönder ifall att man tappar den då man skall ladda på nya kulor. För att behålla sista-skottet-spärren gjorde jag såhär när jag lagade dem:

Det som behövs:
*Trasigt 1911mag
*Attacklim (Loctite)
*1 st dyckert (smal träspik)
*1mm borr
*Skruvdragare/borrmaskin
*Avbitare
*Fil(bryne)
*Skjutmått
*Kniv/skalpell/nagelfil
*En hjälpande hand

Jag antar att du redan vet hur man plockar isär ett magasin och hur du får ur kulfösaren. Annars finns det en uppsjö av beskrivngar om man googlar.

Bild
Sett detta förut?

När du plockat fram de trasiga delarna så skall du borra ett hål rakt igenom fösaren så att spiken får plats. Jag valde en ganska smal spik så att så mycket av godset i fösaren skulle vara kvar som möjligt. Annars var jag rädd att den skulle bli försvagad.

Bild
Denna typ av spik använde jag.

Under borrningen så är det bra att vara två. En som håller i fösaren och kollar så att den andre borrar lodrätt och stadigt. Jag fann det enklare att be någon hålla fösaren än att skruva fast den i t.ex. ett skruvstäd eller en limknekt för stabilitet. Du gör såklart som du vill.
Det är viktigt att du borrar på rätt plats så att spiken kan få sista-skottet-spärren att fungera ordentligt. Jag måttade efter platsen där plastklacken satt. Det är ju klackens jobbs som spiken skall göra. Jag vred dock på fösaren så att spiken inte skulle sticka ut från samma sida som klacken gjort. Detta var gjort med godsets tjocklek i åtanke, så att det finns gods runt spiken hela vägen genom fösaren.

Bild
Här ser man att jag borrat hålet 90 grader från platsen där klacken ursprungligen satt.

När hålet är borrat så klippte jag till spiken med avbitaren så att den skulle få rätt mått. Ett skjutmått användes för att få fram spikbitens längd.

Bild
1cm skulle den visst vara. Jag tog 1,1cm, så att man lättare får tag på den när den sitter i magasinet.

Spikbitens avklippta kanter rundades av med filen och sen applicerade jag lite lim på den innan jag tryckte in den i fösaren. Tanken var att spiken skulle löpa hela vägen genom fösaren.
Nu är det mycket troligt att även du har en rest kvar på fösarens ena sida efter klacken som satt där förut. Den skrapade/skar jag bort med en skalpell. En nagelfil eller liknande fungerar säkert lika bra.

Bild
Jag ringade in bulan efter klacken som jag var tvungen att skrapa bort. Annars finns risken att fösaren inte kan löpa fritt i sin ränna och fastnar.

Sen förde jag in den lagade fösaren i magasinet igen. Pinnen som stack ner i fjädern från fösaren slängde jag faktiskt. Jag ansåg att den inte var absolut nödvändig och att den var svårlimmad med det lim jag hade. Man kan såklart borra i botten på fösaren och stoppa i en bit spik där med, men jag ville som sagt spara på godset i fösaren.

Bild
Här kan man se hur det blev med en spik istället för en klack.

Bild
Här är spiken i spärren som håller tillbaka fjädern när man laddar på med nya kulor. Glöm inte bort att hålla ett finger över hålet när du för tillbaka fösaren!

Detta har fungerat för mig hittils. Jag lagade mina två magasin på detta sättet och laddat dem fulla och skjutit slut varje mag en gång var. Att fästa fösaren i spårets botten gick lättare nu med spikbitar istället för platsklackar, men fjädern har en tendens att ”korva sig” om man inte håller för laddningshålet i nedre ändan av magasinets framkant. Detta löser man enkelt genom att sätta ett finger över hålet. Spikbiten på ett av mina två magasin blev lite lång så att det tar i litegrann när man stycker in det i pistolen. Bortsett från dessa småsaker så tycker jag att mina magasin har blivit mer användarvänliga och jag tror att de har blivit mer hållbara också.
Hoppas ni får hjälp av denna artikel och fråga på om något inte är klart!

/Tim.