A&K M249 Guide/Tips & Trix

Jakobsson
Inlägg: 56
Blev medlem: mån maj 21, 2012 5:17 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Jakobsson »

Ser schysst ut, ska själv köpa en och prova!
Återförsäljare för HPA system, Wolverine SMG.
Lasse Kongo Airsoft

FonziE
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 01, 2013 11:31 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av FonziE »

Kocken149 skrev:Den har nog inte "fastnat" det är vanligt att armen hakar i kuggen, lätt fixat genom att kapa ca 3mm av armen och böja ut den lite. Men switcharna från classe är av bättre kvalité och kostar inte så mycket så du kan gott byta.
Blev 2st i reserv och en som skall direkt in i bössan :)

21 maj 2014, 20:00:
Majoren skrev:Tjena, har precis fått hem en MK46a men jag undrar vart jag kan hitta ett patronbälte som passar till den, så jag kan dölja slangarna :) Har för mig att jag hittade en på röda stjärnan men kan inte hitta det igen...

Jag testa den med några hundra kulor men sen så tog jag ut pipan och bytte orginalgummit och pipan mot en madbull black Python och madbulls blåa gummi. Då blev det helt stopp. Är det någon som har koll på vad som kan har hänt? Satte i orginalpipan sen igen bara för att testa (tyckte orginalgummit såg väldigt konstigt ut så tänkte att det omöjligt kan vara bra) men det var fortfarande stopp, jag ska sätta i originalet igen imorgon men har som sagt någon koll på varför jag inte kan använda vanliga aeg grejer? Kunde trycka in gummit lite längre så det problemet löste sig! tack för svar! men letar fortfarande efter dummykulor! någon som har tips? :)

//Majoren
Kolla så att gummit inte täcker för så att kulorna inte kommer igen in till hophuset.
Någon som kör patronbälte + mag boxmag? Var ska man fästa änden i magget?

marand72
Inlägg: 3
Blev medlem: tis okt 01, 2013 11:13 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av marand72 »

Lite tips när ni köpt en A&K M249

Efter att ha spelat 4 spel med min m249 har jag stött på säker 10 pers som har haft fel på sin ksp.
Alla har gjort alla möjliga moddar och stoppat i det ena och andra, oftast är det första spelet dom ska köra med sin 249.
Nu undrar jag bara - VARFÖR? Så här är några tips.

1. Testa den 1 spel
2. Testa den 1 spel
3. Testa den 1 spel
4. Löda om till deans.
5. Köp 11.1 lipo.
6. Köp 130 fjäder av dyrare kvalitet, (min chronar 124)
7. Köp det lilla mag magasinet.
8. Kör 0.28 kulor
9. Byta pistong och pistonghuvud OBS - NÄR ORGINAL RASAR.
10. I samband med nr:9 fetta i gearboxen med med riktigt fett.
____________________________________________________________________________________

Presspipa - Ingen skillnad
Snabbare motor - Dålig matning pga boxen inte hänger med.
120 fjäder är samma som original.

A&K har en större cylinder än andra vilket kan göra att ex hophus och gummi tar emot på nozzlen.
Ska ni byta nozzle så följ sida ett i denna guide, men ni bör då byta cylinder+ huvud, pistong + huvud. (pistong med ståltänder)

Min chronar som sagt 124 och går lika långt som många värsting m4or och med liknande precision.

Men kör nån spel med den INNAN ni skruvar, det är mitt viktigaste tips.

BigPete
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 06, 2013 10:21 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av BigPete »

Efter att ha haft planer på att modda hit och dit så fastnade jag för ditt inlägg (Kanske var lite trött för att hinna fixa allt innan).
Jag gjorde inget med min spruta utan har kört 4 dar nu utan några större problem.
Det nya boxmagasinet var det enda som inte vill funka, skruvade isär det och det matade fint, men med boxmagasinet i vapnet ville det inte. (Tur jag har ett gammalt).
Så jag ville bara säga tack för ett vettigt inlägg :-)
Har nya 7,4V Lipo så det blir till att vänta med 11.1V.
Min chronar 119 ur kartong så jag vet ej hur 130 fjäder få den att bete sig.
Deans har jag men tar det då jag får tid.
Tänker inte fixa med stora saker innan jag måste, så länge det funkar så rör jag det inte.
Än en gång tack.
marand72 skrev:Lite tips när ni köpt en A&K M249

Efter att ha spelat 4 spel med min m249 har jag stött på säker 10 pers som har haft fel på sin ksp.
Alla har gjort alla möjliga moddar och stoppat i det ena och andra, oftast är det första spelet dom ska köra med sin 249.
Nu undrar jag bara - VARFÖR? Så här är några tips.

1. Testa den 1 spel
2. Testa den 1 spel
3. Testa den 1 spel
4. Löda om till deans.
5. Köp 11.1 lipo.
6. Köp 130 fjäder av dyrare kvalitet, (min chronar 124)
7. Köp det lilla mag magasinet.
8. Kör 0.28 kulor
9. Byta pistong och pistonghuvud OBS - NÄR ORGINAL RASAR.
10. I samband med nr:9 fetta i gearboxen med med riktigt fett.
____________________________________________________________________________________

precpipa - Ingen skillnad
Snabbare motor - Dålig matning pga boxen inte hänger med.
120 fjäder är samma som original.

A&K har en större cylinder än andra vilket kan göra att ex hophus och gummi tar emot på nozzlen.
Ska ni byta nozzle så följ sida ett i denna guide, men ni bör då byta cylinder+ huvud, pistong + huvud. (pistong med ståltänder)

Min chronar som sagt 124 och går lika långt som många värsting m4or och med liknande precision.

Men kör nån spel med den INNAN ni skruvar, det är mitt viktigaste tips.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Kocken149 »

Kvalitén.
Edit: pucktvåa.

Lantz326
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 29, 2012 8:43 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Lantz326 »

kungaron skrev:Hmm men testa att blås i pipan genom att hålla för mynningen på innerpipan och håll för ingångshålet för kulorna. Blås sedan i hålet där nozzeln går in.

Andra möjliga orsaken är att luften läcker ner i ingångshålet för kulorna..
Bytte nozzel från guarder nozzlen till http://www.rodastjarnan.com/okategorise ... ring-20213. Exakt samma längd.

*Gjorde komptest igen och den är snortät fortfarande.

Testade att blåsa i pipan och hålla iför hålen på hop up huset, märkte att det sipprade ut lite luft. Åtgärdade detta med att göra om gängtejpandet runt hop up gummit. Gjorde blåstestet igen och nu läcker det inte längre.

Chronade igen och fick en ökning till 90-94ms med 0,25, innan chronade den 86 ms med 0,25. Sitter fortfarande en 120 fjäder i. Så den borde ju göra över 100ms med 0,25...



***Vet någon om A&K orginal nozzle är längre en vad "normala" m4 nozzlar är?*** :D



Känns som det enda som är källan till läckaget, att inte nozzlen inte "når" till gummit.
Andra teorin är gummit. Kör med http://www.frysen.nu/produkt.php?viewCa ... item=16637 , hade soft versionen innan dess.



***Vilket hop up gummi kör ni med?*** :D



Sista alternativet är väl att byta hela huset till CA.
Senast redigerad av 1 Lantz326, redigerad totalt 0 gånger.

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Majoren »

Många tack!
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Hosiden
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 17, 2014 1:01 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Hosiden »

Jag köpte mig en A&K M249 i början av sommaren och har inte haft annat än problem med den.

Rasade drev pga dåliga bussningar/lager, utskjutna pistonger, spräckta nozzlar osv.
Nu har jag stött på följande problem som jag skulle behöva lite assistans för att kunna reda ut.


Jag har ett 4000mah 3S 30C/40C (Constant/Burst)
Den fungerar bra om jag håller in avtryckaren konstant, men om jag håller in avtryckaren i 1-3sek per gång så tar det inte många tryck innan microbrytaren går sönder.
Jag har gått i tankarna om det helt enkelt är så att batteriet levererar för mycket kräm för microswitchen eller om det är kablarna som är dåliga och det blir en kortis och brytaren går sönder.
Jag börjar bli lite trött på att bara kunna skjuta 1k bul och sedan behöva skruva ut boxen och ersätta brytaren, clasohlsson börjar få slut på sina lager :)

Jag har testat med ett 2300mah 35C batteri med samma resultat.
De brytare jag använder är denna: http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000 och motorn som sitter i är http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... ong-1.html

Resterande internals:
Pipa: MAD bull prec-pipa 6.03
Pistong: Dream army steel teeth pistong.
Pistonhuvud: Dream army aluminium.
Cylinder: Original
Cylinderhuvud: Dream army Double O
Nozzle: Dream army M4 double O Long
Tappetplate: Dream army polycarbon V2

larseriklindstrom
Inlägg: 48
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:52 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av larseriklindstrom »

FonziE skrev:Fonzie: Om jag minns rätt så är det M3x6 skurvar som håller boxen mot kroppen, om man vill svänga sig med beteckningar ordentligt kan man kalla den för MC6S3x6. Om valet finns så ta en skruv i hårdhet 10.9 så blir inte insexan rund så fort.
Finns på välsorterade byggvaruhus som Bauhaus, K-rauta osv, annars så söker du rätt på en mekanisk verkstad i stan och snackar med dem. Men för att vara clear: Det är alltså insexfattningen i huvudet som är dåligt, inte gängorna?


Helt korrekt, det är insexfattningen som vart dålig
Taget!
För övrigas info skriver jag ut det andra problemet, nämligen då gängorna tar slut i boxen. Då kan ni köpa en gängreparationssats med insatsgängor och gängtapp. (Specifik special gängtapp enbart för dessa insatser!) i dimension M3x0,5 1,5D (här avser x0,5 stigning och längd avgörs av talet D gånger gängans tjocklek. Iaf enligt Völkers beteckningar.)
Denna repsats bör kosta runt 300kr men går sedan att laga alla m3gängor med på alla airsoftbössor. Locktite-a gärna gängan också så den inte gängar sig ur boxen.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Kocken149 »

Men då får du väl inte i en repsats heller? Om det är tight. Jag brukar göra en grövre gänga vid gängpaj iaf så håller det bättre också.

Skriv svar