A&K M249 Guide/Tips & Trix

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

Jag startar denna tråd för att underlätta för alla som precis har köpt eller tänker köpa en A&K M249, detta ger tillgång till bla. länk med information om hur man monterar ner och underhåller denna typ av bössa, samt tips och trix och tune-guide som jag läst, hört eller själv pillat med.
Detta är en samling av egna erfarenheter och tips ute på ASS-forumet, men även tips/råd från mer pålästa personer.
Saknas det något ni tycker borde vara med skriv ett svar i denna post :)
De interna delar jag räknar upp är sån jag själv behövt byta i min under resans gång, ni tar vilket märke på internals ni är bekanta med.
Är du helt ny inom airsoft och detta är din första bössa, rekomenderar jag dig bara smörja upp GB då det oftas är obefintligt med fett i gearboxen, alternativt en blobba på ett av kuggen.



KOMPABILITET
A&Ks M249 serie är kompatibla med CA M249 serie då man klonat CA moddellen. Således kan du köpa en Gearbox från CA och ett Hophus från CA ifall du skulle behöva. Även delar från G&P fungerar att använda. Vissa delar kräver dock modifikation för bättre passform. I gearboxen används V.2 Delar!


LÄNKAR:
NERMONTERING AV M249 & GEARBOX
GUIDE MED BILDER (Eng)
ARNIES AIRSOFT REVIEW

UPPGRADES/TIPS & TRIX
A&K Orginal Vad behöver jag byta?


HOPHUSET/INNERPIPAN:
Första du ska byta är innerpipan mot en 6,02 Guarder/Deepfire/eller annat märke efter egen erfarenhet.
Hopup gummit bör bytas till Guarders Vita/Svarta eller Madbulls Blå/Röda.
Skaffa en kullagerkula i lämplig storlek att lägga in mellan spacerna och hopjusteringshjulet, kapa spacern en tredjedel ca.

Bild
Här har jag tagit en av kulorna från den trasiga pistonghuvudets kullager.

Bild
Jag har sedan placerat kullagret ovanpå Spacern så när man vrider Hophjulet så justeras hoppen korrekt. (det är så här denna konstruktion är tänkt från början, varför A&K inte gjort det vid montering är oklart).
Som ni ser på bilden har jag även karvat in ett noll-läges streck med en pil åt vilket håll man ställer hoppen, har en likadan pil på andra sidan så man lätt ser åt vilket håll man ska vrida för att få mer hop.

Många upplever problem med hophuset på A&K att det är problem med matningen eller med tätning.
Bild
Det jag gjorde för att det skulle bli bättre var att smärjla ur hophuset med sandpappersmandrell så det blev lent och jämt inuti. sen slipade jag med hård filttrissa, sist polerade jag upp invändigt så gott det går som ni ser på bilden.

Bild
Det jag började med var att fräsa (dremel liknande metallfräs) ur så hålet var i den rätta storleken, sen slipade och polerade även upp matningshålet. För min del har det inneburit att den matar kulorna bra utan att de kan fastna i ojämnheter!

GEARBOXEN:
Springguide: om den inte är kullagrad bytt till en kullagrad springguide tex Guarder.
Fjädern: bör bytas till en SP120 Fjäder, en del föredrar en SP 130 beroende på övriga internals.
Pistongen: bör bytas till en Dream Army "Lila" Reinforced Polycarbonate Piston med Ståltänder, eller vilket märke du nu föredrar.
Pistonghuvud: Dreamarmy Aluminium piston head med kullager, eller annat kullagrat huvud.
Cylinder Head: bör bytas Guarders V2 Steel cylinder head. Jag tycker denna tätar bra med två st oringar, annat märke fungerar med.
Cylinder: Behöver sällan/aldrig bytas såvida den inte är defekt och läcker vid komptest.
Tappetplate: orginal fungerar bra byt efter behov
Nozzle: Guarders M4 Nozzle med oring för tätare resultat. eller annat märke om du vill med oring.
Delayer: bör inhandlas om du har matningsproblem för att fördröja nozzlen så nästa kula hinner fram.
Motor: Guarders Infinity High Torque motor. Eller annan high torque motor från kina om du inte vill ha guarders.
Kugg: Byt efter Behov ej nödvändingt.


MICRO-SWITCH:
Micro-Switch: Köp 0,6A. 125VAC. på Claes Ohlson för 29kr om du bränner orginalswitchen.
Mosfet+Switch: Då det är en micro-switch vi talar om fungerar det inte med mosfet.

Bild
Så här ser micro-switchen ut från Claes Olhsson.


UTVÄNDIGT:
När man trycker fast ytterpipan och den sitter ända in så kommer de två hålet som finns på ytterpipan ligga paralellt med varandra. Ersätt de två orginalskruven på vardera sida till längre. Ta med till järnhandeln eller dylikt så du får rätt skruv. Anledningen är att när du skjuter så kommer troligen ytterpipan av vibrera ut!

Bild
Här ser ni skruven som ska ersättas (redan ersatt som är på bild samt skruven på andra sidan).

Orginal magasinet bör bytas ut till ett MAG-M249 magasin. Dels är de mindre och de matar så mycket bättre.

ATT TÄNKA PÅ:
Om du ska köra med 120m/s eller 130m/s fjäder så har jag följande råd.
Pistong med plasttänder: Fungerar med 7,4v LiPo. med 120m/s utan större risk för pistångras. Ej testat detta med 130m/s fjäder! Håller inte länge om man kör med 11,1v LiPo.
Pistång med ståltänder: Klarar 7,4v & 11,1v LiPo utan problem, både med 120 & 130m/s fjäder. Märket jag testat är Dream Army Reinforced Polymer full Steel Teeth Piston och Reinforced Polymer Pistonhead.
Jag har låtit ca 5-10k kulor gå igenom och då servat GB under tiden för att se ifall pistong eller andra delar fått slitageskador. Måste säga att jag inte sett ett märke till slitage vilket är en bra nyhet!

EDIT: 2012-10-05:
LiPo jag använt i testerna:
RFI 7,4v 1500mha, 25C
RFI 11,1v 1500mha, 25C
G&P 11,1v 1200mha, 20C
Gravity 11,1v 2200mha, 30C
Chargery 11,1v 4200mha, 50C

EDIT: 2013-05-07
Lagt till en länk från Arnies Airsoft som gjort en full Review på M249an. Tack Darksin för denna länk :)

Skriver om detta då det varit en del diskutioner på gamla ASS forumet om Pistongras i dessa bössor. Tänkte både ni äldre och yngre rävar kanske har glädje av denna infon.
Har jag missat något ni tycker är viktigt så fyll på med information :)

Håll till godo så länge :)
Senast redigerad av 4 fester, redigerad totalt 0 gång.
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

larseriklindstrom
Inlägg: 48
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:52 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av larseriklindstrom »

Yepp den finns en hel del på gamla forumet, men det är bra att du samlar ihop mer info på ett såhär lätt och överskådligt sätt. bra guide!

Jag hade problem på min med pistongras hela tiden och det orsakades troligen av att kugg-glappet blev för stort när lagren/bussningarna blev nötta. Lagren som sitter i orginal gillade jag inte, svarvade stålbussningar själv och det fungerade mycket bättre men stål mot stål är inte bra i längden så jag började jaga oljebrons att sätta i istället. Finns i nästan rätt mått, 3x8x4mm. Man får ta ner bredden 1mm så fungerar de nog fint.

När du skriver 7,4 och 11,1 volt så ta gärna med Cvärdet och kapaciteten också, det gör en väsentlig skillnad att ha 15c mot 30c och 1100mAh mot 3500mAh.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

Tackar, tackar!
Ja tänkte det kunde hjälpa iom det var så utspritt förut och jag fick leta som en galning efter info på förra forumet, så nu ville jag bidra med detta till alla nya och gamla som använder sig av denna typ av vapen som guiden omnämner.
Jag har lagt till batteri, voltal, och C-värde.

Jag hade A&Ks orginalbushings kulagrade, dom fungerade bra och glappade inte.så i alla fall till att de altid var oljade och testade så de inte kärvade varje gång jag servade GB.
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Cleaner
Inlägg: 159
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:36 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Cleaner »

Sjukt bra initiativ!

Har planer i vinter på att pimpa upp min A&K M249:a..internt..

Har lite frågor, som jag hoppas att nån kan besvara innan kag inhandlar lite stuff :)


Nozzle
- Alu noozle, är den bättre än den i plast? fördel /nackdel..om det finns

Pistong
- std pistong till V2 box? hur många tänder" bör den minst ha, och vad är max antal tänder?

Tappet plate

- samma fråga där, funkar V2s?


Någon som vet hur man "fixar" så att boxmagget från MAG som drivs med det lilla 9v batteriet, seriekopplas med så att den matar samtidigt som man trycker av bössan ;)

Letat efter en "skiss" på ASS, men inte hittat..

Stort tack, hoppas på bli lite vettigare :)

Mvh
Pf
Prickskytt

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

Uppdaterat LÄNKAR (Tack Kocken149 för länken)

@Pf:
Hej jag hade en Guarder M4 Nozzle i plast som rullade ett år ca och klarade trycket. Det är mycket sällan att en nozzle går sönder (dock kan ju allt gå sönder) men jag har aldrig provat alu/mässings nozzlarna.
Angående pistong så har jag kört med 15tandan pistong (tror det är standarn, men rätta mig om jag har fel).
Tappetplaten som följer med orginal är reltivt bra och är en V2 tappetplate. Hittade sådana som var specfikt till A&K M249 på ehobbyasia.

Vet att det går att seriekoppla orginalmaggen efter en guide från gamla forumet, tror Apslapp hade länkat den där. Vore kul om den kunde länkas här med!

//F
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Cpt
Inlägg: 125
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Cpt »

Varför går det inte att använda mosfet med microswitch?

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Lazt »

Korta versionen, den glappar i slutet läge när bössan vibrerar. (och mosfeten får jobba skitmycket och brinner upp)
http://extreme-fire.com/Micro-Switch-Bounce.pdf

finns några "bufferlösningar" man kan sätta mellan så man får en fin signal till mosfeten dock.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Cpt
Inlägg: 125
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Cpt »

Länken nämner dock enbart mosfetar med aktiv broms, något som känns föga nödvändigt i en 249:a.

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Lazt »

Det märks nog extremt tydligt om man har aktiv broms, men sliter nog på en utan också då den får öppna och stänga väldigt mycket inom kort tid och borde bli varm av det också, men det får nån som är haj på transistorer svara på.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Kocken149 »

Om någon har en bra lösning på man löser microswitch med mosfet så skulle det vara guld värt . Håller på att meka ihop en grym a&k m249 och skulle vilja ha mosfet i den.

Skriv svar