DIY förvaring för extra LiPo i spel

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

DIY förvaring för extra LiPo i spel

Inlägg av Glader »

Jag har funderat på- och letat efter- någon minimal förpackning för att säkert ta med mig ett extra LiPo i spel,
helst utan att behöva lägga en halv förmögenhet på ett peli case eller dyl. och nu när jag hittade en lösning ville jag dela med mig.
Lösningen är... drumroll... röret för vätskeersättning!

Materialkostnad: 0~30kr
Tid: 10 minuter
Vikt på resultatet: 15 gram!


Material:
Ett "vanligt" rör för vätskeersättning/vitaminbrus etc (145x30mm)

Verktyg:
Sax
Bågfil
Bladkniv/Mattkniv

Instruktioner:
Klipp bort spiralen från locket, punktera botten på den stora knölen i mitten (ovanför en soppåse!)
för att tömma den på dess vätskesugarkulor, kapa av knölen så långt det går, skär av allt skägg med en bladkniv. Bonuspoäng om du har en extra liten bladkniv som jag använder i bilden, då kan man kapa ner knölen ända ner till botten av locket (som i bilden)


Det går ner ett 110~115mm långt (svårt att mäta med krympslangen) 11.1V 1100mAh nunchuck ganska precis
när kablarna är klippta till 6cm och det sitter en Deans-kontakt på.
Tripple-chuck batterier borde också få plats utan problem.
135mm långa 1300mAh batterier är dock på tok för långa så det är no-go med dom.

Jag har vattentestat förpackningen genom att trycka ner lite hushållspapper och hålla röret under
rinnande vatten medans jag klämmer och petar på locket/röret och inte en droppe kom in.
Något seriöst stick/kross-test har jag inte utfört men den verkar ungefär lika seg som mitt peli case för SD-kort.
Jag lyckas inte poppa loss locket genom att klämma röret.

Jag har alltså inte testat det här i spel än men jag är ganska säker på att jag kommer köpa lite kortare batterier hädanefter.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: DIY förvaring för extra LiPo i spel

Inlägg av Oerlikon »

Smart lösning, jag har ett multivitaminrör med kulor när jag spelar med highcap och behöver fylla på under spel, jag får i ca 350 kulor men jag låter behållaren för fuktupptagarkristallerna vara kvar eftersom jag inbillar mig att det är bra för biokulorna. Locket hålls på plats med ett gummiband som pressar ihop kulorna lite så att det inte rasslar när man rör sig. Det skulle kunna gå att förlänga röret genom att skarva på en lagom lång bit från ett annat rör om man har längre batterier.

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: DIY förvaring för extra LiPo i spel

Inlägg av Glader »

Ja det har du rätt i, förlänga kanske skulle kunna vara något om man drar många varv med kvalitets-gaffa över skarven. Då blir det vattentätt men frågan är om det blir stabilt nog för att bitarna inte ska vicka fram och tillbaka och bilda glipor.
Dessutom introducerar man en ny kant som kan haka fast sig i bungee-remmar etc som finns i fickorna.
Tål att tänka på.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: DIY förvaring för extra LiPo i spel

Inlägg av Twist »

Jag hade undvikit gaffa. Det blir kladdigt och släpper i kanterna. Krympslang kan vara ett alternativ. Annars finns det plaströr i alla möjliga dimensioner på närmaste gubbdagis, men då blir det inte återbruk och sannolikt dyrare.

Lite skumgummi botten på röret ger det där lilla flexet som behövs för att det inte ska skramla runt.

EDIT: Vanliga PET-flaskor krymper av värme så man kan skära toppen av en sån, stoppa ner sitt förlängda rör och gå på med varmluft eller doppa i hett vatten så har man en helt tät behållare.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Sport
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 22, 2012 3:59 pm

Re: DIY förvaring för extra LiPo i spel

Inlägg av Sport »

Jag har kört med både glasögon och bilsteriofodral till batterier. De har dock endast löst problemet med stötskydd och kan knappast anses vara särskilt vattentåliga.

Oerlikon skrev:
lör maj 19, 2018 9:51 pm
Smart lösning, jag har ett multivitaminrör med kulor när jag spelar med highcap och behöver fylla på under spel, jag får i ca 350 kulor men jag låter behållaren för fuktupptagarkristallerna vara kvar eftersom jag inbillar mig att det är bra för biokulorna.

Intressant lösning. Jag har försökt lösa samma problem med allt från zippopåsar till pillerburkar, problemet blir alltid att så fort man börjar nala från dom så börjar de skramla igen. Små zippopåsar har nog varit min favorit hittills. Har dock börjat rita på en "modulär snabbladdare" med små hylsor till som man kan fylla med boll och ha i fickan. Får se hur det projektet går :D

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: DIY förvaring för extra LiPo i spel

Inlägg av Metalman_666i »

Intressanta idéer folk har. Jag funderar på Gladers första lösning med röret för vätskeersättning. Borde det inte gå att köpa typ mindre bitar av typ PVC-rör och kapa till och modda botten på litegranna? Med just batterier i åtanke.

Gällande extra kulor att bära med sig...gör som jag. Skit i det helt enkelt och fyll västen med fler magasin :D
Jag har typ 20 magasin på mig ute på spel. Problemet blir att maggen skramlar i dumpfickorna istället :oops: hehe. Något med någon form av skumgummi eller liknande som fyllning borde dämpa skramlet tänker jag.
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Skriv svar