Grov missanvändning av airsoft vapen?

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Oj det var otrevligt!
Nej jag behöver inte gå på toaletten i skrivande stund (dock har jag en riktigt stor näsa...). Vad menar du? Vad är aviserat och vilken skillnad gör det?
Syftar du på att de skulle varnat samtliga grannar och förbipasserande?(vilket är väldigt osannolikt) vad är skillnaden när de själv uttrycker att de inte har en aning om något i videon? (vilket jag inte har några problem att tro på). Hade de "aviserat" borde de påpeka det som vuxna människor istället för motsatsen.

Det de gör är något som kan skada hobbyn kraftigt om fel folk ser det.

Tycker det mest att det är en grej att glömma och gå vidare. Men jag förstår att TS blir provocerad och det blir jag med när de har ett fönster i bakgrunden. Men jag kan inte förstå din defensiva otrevliga attityd. Håller du inte med svara för det på ett vuxet sätt utan förolämpningar..
Senast redigerad av 1 Gidappa, redigerad totalt 0 gånger.

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Zano »

JonathanRL skrev:
tor okt 19, 2017 3:19 pm
Det blir fan inte annat än att kontakta Hobbex och fråga hur de tänkte i den här frågan.

Vi prövar två anfallsvägar, dels den offentliga, dels via mail.
Processen har startats utav eldsjälen Jonathan <3. Har kommenterat på hans inlägg på facebook om ytterliggare tankar angående video skaparnas beteende. Gör som Jonathan och jag (Jens) och skriv också era tankar om hur Hobbex marknadsför våran hobby. Var dock noga med att vara sakliga och inte använda påhopp eller hot.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av JonathanRL »

Tanken har inte slagit er att dom kan ha aviserat innan?
Det är möjligt att de har det men eftersom den processen skulle innebära att antingen besöka varje brevlåda - eller åtminstone portuppgång - kring alla husen i området (vilket är några stycken) så finner jag det osannolikt; framför allt då detta fortfarande kan innebära att någon ringer polisen. De flesta rationella personer hade i sådana fall hellre valt att förlägga allt till en annan plats.

De får jättegärna visa upp ett polistillstånd. Jag vill ha fel gällande den saken. Dessvärre så tror jag inte att jag har det och oavsett tillstånd så är det inte bra reklam för vår hobby.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Användarvisningsbild
Borka
Inlägg: 53
Blev medlem: fre maj 25, 2012 2:34 pm
Aktiv sedan: 2010
Ort: Göteborg

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Borka »

Jag har också engagerat mig om än i rätt smal utsträckning som en reaktion på videon. Jag startade en liten tråd på VSAF forum även om jag inte förväntar mig någon större reaktion, men ändå: http://www.vsaf.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=8336

Såhär skrev jag per e-post samt på Hobbex Facebookvägg:
Jag blev idag informerad om att en Youtubekanal "RandomMakingMovies" givit sken av att i ett av sina videoklipp varit sponsrade av Hobbex i oklar utsträckning i samband med en uppvisning av radiostyrda bilar samt airsoft-vapen.

Om det funnits en sorts relation mellan kanalen och Hobbex så skulle jag kraftigt avråda från att denna relation kvarstår. Kanalen i fråga visar en total brist på förståelse om vad de håller på med eller hur man beter sig med de facto vapen. De uppvisar inget meningsfullt säkerhetstänkande, beter sig omdömeslöst med vapnen i högsta hugg på -offentlig plats-, skjuter varandra för att orsaka skada och tycks inte bemöda sig att i någon meningsfull utsträckning informera den stora skalan kraftigt minderåriga tittare vad som gäller kring vapnens användande.

Som jag förstår det har Hobbex, åtminstone här i Göteborg, redan tidigare haft problem med minderåriga som ständigt stampar i butikerna och försöker tjöta hål i skallen på den stackars butikspersonalen när de olagligt vill köpa airsoftvapen i butik. Att Hobbex nu, i den utsträckningen det stämmer, väljer att marknadsföra airsoftvapen genom en kanal där den gemene tittaren upplevs vara kraftigt minderårig känns som ett svek sin egen butikspersonal samt bjuder upp till att öka problemen som i slutändan riskerar att förinta en produktkategori från att få säljas i era butiker. Lagstiftningen vad gäller airsoftvapen har ju varit uppe på politikernas bord flera gånger och är en ständig hägring när lag och ordning blivit högaktuella politiska nyckelord.

Jag vädjar till Hobbex att avsäga sig sitt stöd, i den utsträckning sådant föreligger, till Youtubekanalen "RandomMakingMovies" och samtidigt passa på med att gå ut med ett förtydligande gällande lagar och etik kring ämnet airsoftvapen. Vill Hobbex marknadsföra sitt airsoft-sortiment så finns det stor kompetens ute bland svenska airsoftföreningar. Både vad gäller handhavande, lagar och etik men samtidigt ett helt annat öga för att få produkterna att verka attraktiva för de är i begrepp att faktiskt kunna köpa produkterna. Det har i landets airsofthistoria alltid funnits ett arbete att få hobbyn att upplevas som både attraktiv men också ansvarsfull och ordentlig. Ett arbete som Hobbex välkomnas att deltaga i.

Signerat,
Mikael Steisner - aktiv airsoftspelare i Göteborg sedan 2010
Jag fick ett ganska snabbt svar per Facebook som följer:
Hej,

Som återförsäljare av Airsoft och Luftvapen tar Hobbex sitt fulla ansvar gentemot våra kunder och följer alla lagar och bestämmelser gällande försäljning av effektbegränsade vapen.

Hobbex har ett samarbete med ett MCN-nätverk där ett antal av våra produkter används vid diverse inspelningar och produktioner. Hur dessa produkter används och innehållet i produktionen överlåter vi helt till var byrå, detta gäller även att de vidtar de åtgärder som krävs för att säkerställa att regler och lagar följs vid produktion av filmer.

Visar det sig att det finns oklarheter kring ovan, tar vi det direkt med produktionen och byrån vilket vi även har gjort i detta fall.

MVH/Hobbex

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Bra jobbat! Tror det var helt rätt väg att gå och förhoppningsvin slipper vi fler videos av den typen ialf från nämda nätverk.

Användarvisningsbild
Borka
Inlägg: 53
Blev medlem: fre maj 25, 2012 2:34 pm
Aktiv sedan: 2010
Ort: Göteborg

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Borka »

Fick nyligen ännu ett svar från Hobbex både genom mejl samt Facebook:
Efter en längre diskussion med vårt produktionsbolag och vår mediebyrå gällande det senaste RMM avsnittet med Hobbex som avsändare, anser vi att den del i avsnittet innehållandes vapen inte framställer vår syn på hantering av denna typ av produkt på ett rätt och regelmässigt sätt, samt att det kan uppfattas som att regler och allmänt vett i hantering av vapen inte efterföljs.

Vi har därför bett att denna produktion klipps om till ett format som Hobbex kan stå bakom, men eftersom inlägget ägs och publiceras av mediabyrån sa ligger det slutliga beslutet hos dem.

Tack till alla er som engagerar sig i vårt utbud och hur våra produkter framställs där ni möter dem och vi tar var och en av era synpunkter i beaktande.

Jag har även ställt en följdfråga angående om Hobbex har några fler verktyg de är redo att använda utifall kanalen eller affilierad byrå inte tänker möta Hobbex rekommendationer. Men det är ju något jag inte förväntar mig allt för tydliga svar kring - det är ju minerad mark, om inte annat. Annars tycker jag Hobbex skött kommunikationen kring ärendet bra.

Torak
Inlägg: 19
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:44 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Torak »

Det är definitivt lagbrott - de bär och använder effektbegränsade vapen på allmän plats. En person boende i den fastigheten nämnde också i tråden att de inte hade sökt tillstånd eller ens informerat de boende. Att de haft vett att informera polis eller söka tillstånd känns mindre troligt.

Så det låter som om de som minst kommer att få svara inför fastighetens styrelse, om ingen polisanmälan upprättas.

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Zano »

Hej!

Utvecklingen fortgår i den kommentarstråd som JonathanRL startade på facebook.

https://www.facebook.com/HobbexGlobal/p ... 0090500753

Hobbex verkar dock sakna intresse av att göra rätt för sig och diskussionen går vidare om polisen ska kopplas in.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av JonathanRL »

Jag är mest förvånad över att Hobbex valde att öht gå ut med att de inte skulle göra något. De lyckades rätt bra med att låtsas undersöka saken.
De ska tydligen posta mer utförligt svar till mig i morgon så vi får se det svaret blir.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Kan du posta svaret här så vi utan fb kan ta del av det? Ska bli intressant att höra hur de förhåller sig till det hela..

Skriv svar