Budgetutrustning: Svenska Försvarsmakten

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Budgetutrustning: Svenska Försvarsmakten

Inlägg av JonathanRL »

Vänligen notera: Budgetutrustning är inte avsett att vara en impression. Avsikten är att se så korrekt ut man kan samtidigt som man håller kostnaderna nere.

Jag tänker börja den här artikeln med något av en varning. Beroende på din fokus så kan det här komma att bli dyrt. Det må vara en budgetguide men till skillnad från Bundeswehr som inte behöver kosta mer än 1600 kr så är svensk utrustning lite dyrare - framför allt om du köper nytt vilket den här guiden i de flesta fall kommer utgå ifrån att du gör. Du kommer ha tur om du kommer under 2500 kr om du börjar från grunden om du siktar på att spela modernt. Om inte så kommer du undan betydligt billigare och får dessutom en lite mer annorlunda outfit på köpet - precis som i lumpen kommer du till den utrustningen inte ha någon som helst valfrihet.

KLÄDER:

Bild

Det är nog inte att överdriva att säga att M90 är en av de lite mer populära camoflaugemönstren man kan se på en svensk airsoftbana. Fältuniform 90 som den heter rent formellt introducerades officiellt 1990 men hade då redan varit ute på förbanden i flera år för att ersätta den gamla uppsättningen Fältuniform M/59. Detta kommer vara grunden i en modern outfit och Jacka + Byxor kommer kosta dig lite drygt 700 kr från rätt återförsäljare.

Vill du däremot vara annorlunda och åka runt i en Valp som någon skrivit "HELIKOPTER" på så rekommenderar jag det aningen billigare M/59 som går på ungefär hälften om du köper begagnade plagg. I varukorgen bör du lägga skjorta, jacka och byxor - just skjortan kan vara värt det även om du kör M/90 då den är ett bra underplagg om du inte redan har lämpliga dito. Röda Stjärnan är ditt bästa hopp för dessa plagg.

Oavsett vilken uniform du väljer så ska du inte placera några som helst gradbeteckningar på den då detta är en olaglig handling (Föregivande av allmän ställning). Även om chansen att åka fast är liten så är det inte värt risken. Gällande märken vill jag å det bestämdaste rekommendera att du enbart bär lagpatchar eller märken du genom utbildning förtjänat. Om du via yrket har en fältuniform så föreslår jag att du inte använder den.

UTRUSTNING:

Bild

För den moderna uniformen så rekommenderas egentligen ALE Stridsväst 2000 men den kostar pengar - pengar som vi inte har för avsikt att spendera. Den har dock lett oss in på rätt väg vilket är färgen grön. Det bästa alternativet är en tvådelad molleväst i grön färg; CONDOR är ett bra val men kommer kosta extra för frakt. Annars har de polska affärerna helt acceptabla västar för ändamålet - huvudsaken är att den åtminstone påminner lite om Stridsvästarna från Försvarsmakten.

Gällande fickor så är det här ett område du inte bör spara på; kinafickor brukar vara Hit & Miss men välj fickor beroende på vilket vapen du hade tänkt dig att använda. De lite billigare dubbelfickorna är helt okey för magasin både till AK4 och AK5men glöm inte radioficka, vattenficka etc - allt enligt preferens. Glöm inte pistolbälte till västen!

Kontrollera dock totalsumman - om Stridsväst 2000 bara kommer kosta en eller två hundralappar mer än väst + fickor kan det vara värt att välja den i alla fall. Den är trots allt mycket snyggare. Om din plånbok sprungit och gömt sig under hela den här diskussionen eller om du redan bestämt dig för M/59 så är dock valet betydligt enklare. Kronans egna Stridssele 304 är det enda rätta om du ska bära den gamla stilen på ett korrekt sätt. De två stora fickorna är dessutom allt du behöver för att få plats med magasin även om de är lite knepiga att plocka upp ur i stridens hetta.

Vill du bära hjälm vilket brukar se lite extra bra ut så rekommenderar jag en plasthjälmdå dessa är lätta om än något varma. Dessutom låter de inte så hela spelplanen hör om du skulle råka bli träffad i den. Om du kör M/90 kan du hitta ett snyggt dok här; för M/59 finns det billigt på samma plats som selen.

VAPEN:

Bild

Vapnet kommer oavsett inriktning vara det dyraste i din outfit även om det på just den här punkten verkligen kommer löna sig att ta en titt på begagnatmarknaden. Just AK5C har länge varit föremål för spontanköp som folk vill sälja av och en hyfsat använd bössa med några magasin kommer gå på ungefär 2500-3000 kr beroende på skick och tillbehör. AK5D är betydligt ovanligare på den punkten då den inte riktigt föll offer för samma hype. Du kan läsa en recension på AK5C här; föredrar du AK5D kan du läsa den recensionen här. Vill du köpa en helt ny kan du söka på återförsäljare genom Airsoft.nu.

Det finns dock ett alternativ värdigt den här guiden och det är absolut värt att ta i beräkningen. Jing Gong gör mycket prisvärda G3:or som av en händelse recenserats här och som kostar dryga tusenlappen. Allt du behöver göra är att utsätta handskyddet, kolven och pistolgreppet för svart färg så har du en acceptabel AK4:a. Om du spelar med M90 kan du med fördel kapa det främre siktet och montera en Aimpointkopia men det är hugget som stucket - om du spelar med M/59 är det bara måla och sedan låta vapnet vara.

Vill du montera ett trovärdigt sikte på endera karbin så är de flesta Aimpoint kosher men det kan vara värt att leta efter en M4S replica med batterituben på nedre delen av siktet; nära railen vilket är det närmaste du kommer ett Aimpoint CS.

Om du vill spela prickskytt är det en grön L96A1 du är ute efter - dessa är också billiga men läs gärna på vad rollen innebär innan du tar det beslutet. Vill du istället ha mycket boll i luften så är det M249 (KSP 90) som gäller och då får du också betala därefter. Även här lönar det sig att kolla på begagnatmarknaden först. Dessvärre har jag inte recenserat någon av dem så jag har inte mycket att säga om dessa vapen förutom att inget av dem passar till M/59 - de är enbart snygga alternativ om du spelar med Fältuniform M/90.

Vill du till den moderna looken även ha en pistol så finns egentligen bara ett val - Pistol 88 dvs Glock 17. Dessa är lite mer ovanliga på svenska marknaden men kan fortfarande köpas för överkomligt pris. Till detta kan du välja vilket hölster du än anser passa - förutsatt att det är grönt. Liknar de Bianci hölstren som används till pistolen är det bara en bonus.

Bild

Som jag skrev i inledningen är det här inte en billig outfit - framför allt inte om du vill ha det moderna stuket. Går du den klassiska vägen med utrustning från Kalla Krigets mer intressanta år är den långt mer ekonomisk. Givetvis kan du blanda lite om du vill - det här är avsett för att inspirera och inte diktera men huvudsaken är att det finns något för alla smaker; oavsett om du vill spela understöd, prickskytt eller vanlig kanonmat på en gammal herrcykel från 1964. Jag hoppas därför att du haft nytta av en här guiden.

Slutligen; När det kommer till att hitta sakerna som nämns i guiden - allt fanns inte i lager - så vill jag bara säga att Airsoftdb.com är din vän.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Budgetutrustning: Svenska Försvarsmakten

Inlägg av Acepalm »

Hölster är primärt Safariland 6004 i OD numera men Biancihölstret förekommer än, men nyttjas oftast till Lyspistolen vad jag har sett.

Mycket välskrivet, enkelt och beskrivande med fokus på rätt saker iallafall, mycket bra! :)
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Simb4
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2016 2:29 pm

Re: Budgetutrustning: Svenska Försvarsmakten

Inlägg av Simb4 »

Om man istället skulle välja Pistol 88D (Glock 19) som används av JAS-piloter etc. Vilka hölster är att rekommendera då?

Adepteon
Inlägg: 33
Blev medlem: ons maj 30, 2012 5:05 pm

Re: Budgetutrustning: Svenska Försvarsmakten

Inlägg av Adepteon »

@Simb4 Samma hölster som i inlägget ovanför din fråga.

Robbizo
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 08, 2017 7:33 am

Re: Budgetutrustning: Svenska Försvarsmakten

Inlägg av Robbizo »

TRevlig läsning. Kör själv med hemvärns-kit och en AK5D. :)
Ha det som jag, ha det bra! :)

Skriv svar