"Ful-MOE" eller AR15-AEG-grepp för små händer

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

"Ful-MOE" eller AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av Twist »

Jag har små händer och har många gånger övervägt att skaffa GBBR/*TW bara för att de inte känns så klumpiga just i pistolhandtaget. Nu tillåter min budget inga sådana utsvävningar för tillfället så jag gjorde vad jag kunde med ett helt vanligt AEG-handtag.

Material:

1 st Multiverktyg, typ Dremel.
1 st sliptillsats till verktyget.
1 st standard-pistolgrepp till AR15 AEG med motorplatta.
1 st skruvstycke (inget måste men underlättar).
1 st v2 gearbox (heller inget måste men underlättar också).

Byggbeskrining:

1. Spänn fast gearboxen i skruvstycket och trä på pistolhandtaget med motorplatta monterad.
2. Slipa bort precis allt material som inte absolut behövs.
3. Snygga till kanter osv.
4. Profit!

Bilder:

https://goo.gl/photos/cZsmZ9oJSh3GiLJN9


Jag blev riktigt nöjd med resultatet. Som man kan se på vissa av bilderna så har handtaget blivit rejält mycket mera slimmat. Det är inte riktigt lika bekvämt som ett RS/GBBR/*TW-grepp men bra nära. Jag har inte gjort något åt ytan för jag tyckte att den blev bra som den blev men man kan givetvis använda fint sandpapper för att göra ytan jämnare, stippla med en lödkolv osv osv. Oändligheterna är möjliga. ;-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av Maercosh »

Smart! Det ska testas när jag får hem m4'an, alltid störande med för tjockt handtag.
Tror du det kvarstående materialet är tillräckligt tjockt för att stippla det? :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av Twist »

På mitt är det. Jag har tagit till i underkant faktiskt, utom där den främre skruven till motorplattan ska sitta (till vänster på bilderna) för där tog jag lite för mycket såg jag nu när jag skulle montera greppet. Det håller men jag vågar inte lita på det. Detta greppet hamnar således på min G&G GBB M4, som ju är en AEG med gasbox, och nästa jag gör blir till AEG. Då ska jag nog utgå ifrån ett grepp som har "muttrar" i metall inbäddade så att skruvarna inte sitter gängade direkt i plasten. Det bör både hålla bättre och göra det mer eller mindre omöjligt att ta bort för mycket material.


Jag har noterat att det är massor med utrymme inne i handtaget också men det kan tänkas behövas för att avleda värme från motorn. Annars kunde greppen varit nästan lika små som RS/GBBR/*TW. Får jag möjlighet kommer jag att 3D-printa ett grepp som är så nära RS det bara går och se om det funkar.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av Maercosh »

Har sett att det finns grepp med ventilation nedtill, borde inte det kunna kompensera för ett smalare grepp?
Isåfall skulle man ju kunna ha ett grepp som sitter relativt tight runt motorn men som ändå släpper ut värmen genom bottenplattan

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av Twist »

Jo, fast de är avsedda för grepp som har lite luftspalt som värmen kan vandra i. Det är ju inte undertill som motorn blir varmast utan på sidorna. Risken är att det blir för varmt att hålla i men jag tänker testa att göra ett grepp med mindre toleranser, kanske med små distanser som förhindrar motorn från att ligga an mot innerväggen på greppet.. Hade man haft motorvagga, som v3 och *TW har, så kunde man nog slimma till det ytterligare för då absorberar ju vaggan värmen och sprider den vidare uppåt och neråt. Det är för övrigt ännu ett projekt jag har på listan, att modda på en v3 motorvagga på en v2-box. Stay tuned. :)

EDIT: Jag ska även slipa ner ett AK-grepp enligt samma princip. Jag spelar ju huvudsakligen med AK och jag stör mig hela tiden på hur "fett" greppet är.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

kawa
Inlägg: 62
Blev medlem: tis mar 29, 2016 5:52 am

Re: AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av kawa »

Ja, greppet på min cyma ak är jävligt fett, posta gärna bilder på hela processen så kan jag göra likadant 8-)
bra memes

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: AR15-AEG-grepp för små händer

Inlägg av Twist »

Inte mycket att posta bilder om faktiskt, även om jag gärna gör det. Spänn fast greppet eller håll det i handen. Slipa bort allt som inte behövs. Profit. :)

Nu när jag kollar lite på nätet så inser jag varför mitt grepp inte blev lika bekvämt som motsvarande RS-grepp. Jag har tagit bort för mycket fram och bak så att greppet har blivit ovalt och nästan runt. Nästa gång ska jag koncentrera mig på sidorna och sikta på nåt åt det här hållet:

Bild

Projektet bytte precis namn till "ful-MOE". :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar