Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av JonathanRL »

Det är kanske inte en nyhet att vi fotograferar och filmar allt mer av det vi gör. Förutom att den mobila marknaden gjort att nästan varje person över femton har en kamera i fickan och kapacitet att omedelbart dela med sig av materialet så har även kamerorna blivit bättre. Den självklara evolutionen av detta har kommit i form av Actionkameror som för just airsoftare kan anses extra intressanta eftersom materialet dels efterliknar datorspel och dels har en viss coolhetsfaktor - framför allt när man får med något riktigt roligt på film.

Artikeln kommer inte bli en jämförelse mellan olika märken eller ett test som försöker utröna vilken actionkamera som är bäst. Det här artikeln är avsedd främst för att upplysa om vad för kvalitéer man kanske borde titta extra noga på när man inköper en actionkamera som främst skall användas inom airsoft.

Ditt första beslut är som vid alla andra inköp. Du ska bestämma vilken budget du har för inköpet. Såvida du inte har en hel pengabinge att dyka i för nöjes skull så behöver du fundera vad du tycker kan tänkas vara prisvärt. En Actionkamera kan gå på mer pengar än de flesta bössor och ger inte nödvändigtvis lika mycket tillbaka som en trevlig ny H&K Bössa. Därför bör du ställa följande frågor till dig själv

- Vad vill jag ha Actionkameran till? Har den användningsområden utanför Airsoft?
- I vilka miljöer kommer jag använda den?
- Vad kommer jag göra med materialet?


Bild
[Ur Video filmad med GoPro Hero 4 Black]

Anledningen till att det är viktigt att besvara de här frågorna till sin egen belåtenhet är dels för att undvika att bli besviken eller sitta med dyr elektronik som inte används men också för att kunna bestämma vilken nivå man vill lägga sig på. Det är mycket få som kommer köpa en GoPro Hero 4 Black det första de gör såvida man inte har fler användningsområden för kameran eller mycket specifika krav och det är inte alla som behöver den nivån på sina kameror. Faktum är att de allra flesta kan komma undan med något betydligt billigare men om du har andra hobbies eller vill använda den som en lätt och bärbar semesterkamera så kanske du är villig att lägga en extra slant.

Hur du ska fästa kameran kanske inte låter så viktigt innan köpet är gjort men det är något du bör tänka på. Vill du ha kameran på huvudet (vilket är vanligast) och i sådana fall vid pannan eller på sidan av huvudet. Kanske du vill fästa det på vapnets rail? Hur kommer du fästa det hela och i vad? Allt sådant är bra att veta för att veta om man behöver köpa fler tillbehör. Till GoPro och Contour finns det utan tvekan flest tillbehör - finns det i världen så kan en kamera av de modellerna monteras på ett eller annat sätt monteras på det.

Hur kameran sitter fast ändrar två saker - dels hur stabilt den sitter (te x skakar en kamera monterad i pannan eller övre delen av huvudet mindre än en på sidan av huvudet) - samt vilken vinkel du filmar i. Allt detta kräver lite test för att hitta det du trivs bäst med oavsett vinkel. Till saken hör också att Contours nästan alltid sitter på sidan av huvudet där deras avlånga profil gör sig bäst. Att slå på en Contour och bekräfta att den är på är en enklare sak att göra än med med de kvadratiska kamerorna vilket kompenserar något för de mindre alternativen.

Jag kan säga det med en gång. Ska du använda din kamera utomhus i dagsljus så spelar det inte sådär jättemycket roll vilken du väljer. Det finns en anledning att de reklamfilmer du tittar på alla är filmade i bra ljus och antagligen inte ens med kameran du tänker köpa.

Att filma med gott resultat i de omständigheterna klarar så gott som alla kameror och det enda problemet som kan uppstå är skarpt solljus med starka kontraster mellan sol och skugga vilket inte är alltför vanligt. Det är här som den andra frågan blir extra viktig. Kommer du använda den i skogen eller kommer du plocka med den på ett CQB Spel i en mörk fabrik vid något tillfälle? I sådana fall kommer en äldre eller lite billigare modell resultera i besvikelse och det är även här somliga mindre kända tillverkare tenderar att göra en besviken. Mitt största problem med de jämförelser som ofta postas på youtube mellan olika modeller är att de inte tar detta i beaktande utan ofta filmar utomhus på kvällen och låter det vara en måttstock för hur kameran fungerar i dåligt ljus.

Bild
[Ur Video filmad med Contour Roam I]

Oavsett kamera borde den klara av att filma i åtminstone 1080p/30 FPS - allt över det är att anse som ren och skär lyx - men det kommer vara skillnad mellan modellerna oavsett. Bara för att den spelar in i en viss storlek så reflekterar det inte nödvändigtvis den kvalité som kameran producerar. Om kvalitén på materialet är viktigt för dig rekommenderar jag att du tittar på jämförelser som lagts upp av olika personer på Youtube och bestämmer sig efter det.

En dags (eller en helgs) airsoftande kan ta tid och de flesta föredrar att ha kameran rullandes i spel istället för att stänga av och sätta på när det börjar bli action så att de inte riskerar att missa någonting coolt, intressant eller roligt. Detta ställer givetvis krav på kamerans förmåga att vara igång under längre perioder samt ha utrymme för all video vilket om du använder 1080p kommer ta en hel del utrymme.

Det kan låta vettigt att ta en kamera med externt batteri som går att byta ut men dessa kostar ofta mer och ibland kan det vara vettigare att helt enkelt investera i en portabel USB laddare eftersom den absoluta majoriteten av kameror med inbyggt batteri laddas med en USB-kompatibel kabel.

Minneskort är en lite enklare fråga. Actionkameror brukar använda sig av MicroSDHC kort som är mindre än de flesta inbyggda minnen och ändå har större kapacitet och följer en mycket enkel princip. Mer är bättre. Gråt en gång och köp ett 64 GB kort med en gång, oavsett om du känner att du behöver det eller ej. De kostar obetydligt mer än varianterna som har mindre minne på disken och med dem behöver du inte oroa dig för att få slut på minne i första taget. Tro mig när jag säger att inget är mer frustrerande än att göra något coolt på airsoftplanen, bära en kamera och inte ha något minne kvar att spela in det med.

Bild
[Ur Video filmad med GoPro Hero 4 Session]

Så har vi till slut kommit till den tredje frågan. Vad tänker du göra med materialet? Jag kan säga rakt av att antalet personer som vill titta på en två timmar lång film där du springer i skogen i hopp om att du gör någonting värt att titta på under tiden är rätt få. Att klippa ner materialet och visa enbart visa höjdpunkterna är en mycket klokare åtgärd. Med rätt program behöver detta inte vara så svårt som det kanske ser ut till en början och är det något du redan kan - desto bättre. Även här spelar dock budgeten in. Om du vet med säkerhet att du kommer producera en video varje spel så är det kanske bättre att investera i en lite bättre kamera. Något annat som är att betrakta som en säkerhet är att oavsett eventuellt musikval i din video så kommer det alltid kritiseras av någon.

Slutligen finns det två andra saker som är värda att fundera lite på. Det första är att somliga kameror kan styras med din smartphone. Detta är något som främst används för inställningar men kommer drastiskt minska den tid du spenderar med att provbära din kamera för att se vilka fästen och vinklar som fungerar bäst. Det är faktiskt en riktigt användbar funktion som ibland kan vara värd någon extra hundralapp eller två - framför allt om alternativet är att du behöver koppla kameran till en dator för att kunna ställa in upplösning och ljudnivåer.

Den andra saken är att den här hobbyn är baserad på ett gäng flygande plastbollar som skjuts ut av maskiner i hög hastighet och som gör lite ont att få på sig. Du vill inte att en sådan ska träffa din kameralins. Somliga märken har en tendens att överleva sådant bättre än andra men såvida inte kamerans glas helt kan bytas ut föreslår jag något slags skydd för den. Det finns en lång rad hemmalösningar och det skadar inte att kolla upp några av dem. För de dyrare modellerna brukar det dock finnas skyddshus som kan användas men dessa kan ibland vara vattentätade och försämra ljudkvalitén.

Avslutningsvis så finns det egentligen inte så mycket rätt och fel när det kommer till actionkameror utan enbart preferenser. Somliga vill ha det bästa och det dyraste - antingen för att de ser behovet eller för att glänsa - och andra nöjer sig med en billig Denver från Kjell och Company fasttejpad med silvertejp på kepsen. Personligen har jag använt båda de stora märkena - Contour Roam och Go Pro Hero 4 - och tycker att båda har för och nackdelar. Så länge du kan besvara de tre frågorna som ställdes i början av inlägget så borde det inte vara svårt att hitta något som passar dig och om du vill dela med dig av det som spelats in - glöm då inte bort att det här forumet har en del för sådant material!

Om du vill titta närmare på olika modeller av Actionkameror och deras prisnivå så rekommenderar jag ett besök hos Cyberphoto.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av Down_BSC »

Tack Jonathan för en trevlig liten guide! Jag gillar såna här guider där man samlar mycket nyttig information på ett och samma ställe.

Jag skulle även vilja tipsa om att Sony gör ganska trevliga action kameror. De ligger nånstans i samma prisklass som GoPro, har lite färre tillbehör men kan styras via wifi. Just wifi styrningen uppskattar jag enormt mycket, speciellt eftersom att man kan använda telefonen för att se vad man filmar. För det är just nackdelen med actionkameror, man får rikta dem och hoppas på det bästa. I vissa fall tror man att man fick med det man ville, sen när man kommer hem ser man att man filmat allt utom det man tänkt sig. Därav är det trevlig att kunna kolla då och då så att man är på banan. =)

Ett till plus med action kameror är att dem är skitskoj att ha med sig på semestern. Man kan filma när man snorklar, åker gocart, skidor eller vad man nu gör. Generellt sätt är dem ganska oömtåliga med ett vattentätt skal på. Ljudet blir OK med skal på, dock inte lika bra som utan förstås.

Ett tips om man inte har ett hjälm eller vapenfäste är att fästa kameran med ranger bands direkt på västen. Man får inte med huvudrörelser, men den generella riktningen syns så länge man står eller sitter upp. En lite poor mans solution. :)

Denna har jag:
http://www.sony.se/electronics/actioncam/hdr-as30v
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av pompe88 »

Att tänka på: filma är kul, redigera o klippa är lika tråkigt o frustrerande som att deklarera stående i en kanot
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av JonathanRL »

Nja, redigera kan faktiskt vara rätt så skoj det med - framför allt om man har roligt material att arbeta med. Men det beror också på om man är intresserad av sådana saker eller ej.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Blåbär
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:35 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av Blåbär »

en sak jag lärt mig är att Gopro 4 Hero BE älskar batterier i 4k upplösning med WiFi igång :)
Som någon skrev är det 1000ggr lättare att ställa in den via mobil/surfplatta via WiFi funktionen

Jag kör med ett hus med öppen sida och en extra power bank kopplad via USB sladd.
( valde ett svart så man inte tar fel om man skulle vilja filma under vatten. )
Lärde mig den hårda vägen att batteriet alltid tar slut när man inte vill att det skall göra det :/

Extra hus finns för en billig peng på Ebay om man orkar vänta.
har även hittat några olika picatinny rails för GoPro, underlättar om man vill fästa den på vapen.


/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av livewire »

Isnt it so that a lot of action cams don't support cards over 32gb due to filing system type FAT32 v exFAT
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av JonathanRL »

I use 64gb cards for most things that takes SDHC and so far had no issues with Contour Roam or Gro Pro Hero 4 Session. It may be a problem with older models but if so I have never encountered it.

However, it appears it may differ depending on card...
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av livewire »

If you format the card in the roam though does it show 64gb or 32gb?, I read someplace that the card will work but will only show 32 gb, there was no answer as to if it will record on the "missing" 32gb or not as well or if it would stop at 32gb due it being full
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av JonathanRL »

Sadly I do no longer have my Roam and cannot test this. However, it seems that you are correct that Contour Cameras only accept up to 32 gb - at least according to Contour themselves.

That said, SD cards are never a sure thing. It all comes down to class and brands and whatnot.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Airsoft och Actionkameror: Några saker att tänka på.

Inlägg av Thinker »

Always test new memory cars with h2testw or similar programs, not uncommon if you buy memorycards online that they can be faked, and have a real capacity of less. 2GB memory cards remarked as 32GB, in original packaging and will show as 32GB and files, but will trash file content over the limit.
This space intentionally left blank

Skriv svar