G&G AK5C / GK5C Vanliga fel och åtgärder

S_W_h_A_T
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 31, 2015 3:58 pm

G&G AK5C / GK5C Vanliga fel och åtgärder

Inlägg av S_W_h_A_T »

Följande text är skriven för att hjälpa andra som har problem med sina GK5 bössor.
Min var en av de tidigare modellerna och har dragits med de vanliga felen som matningsproblem och sprucken gearbox.
Texten bygger på min egen erfarenhet och lösningarna på problemen har jag hittat i andra trådar på forumet.
De flesta av dessa trådar börjar bli stora och OT så detta kan ses som en sammanfattning av dessa.

För er som inte orkar läsa hela texten finns en kort sammanfattning längst ner.

Min GK5 köptes hösten 2013 i en svensk nätbutik. Då användes den bara på en cqb inomhusbana.
Efter ca 5-6 spel började den krångla. Först blev den svagare och svagare för att sedan börja skjuta 2 kulor åt gången som gick max 5 meter.
Här gjorde jag ett stort misstag. Istället för att ta mig tid att skicka tillbaka den på garanti öppnade jag den själv. Sprucken gearbox! samt skadat hop-up hus.
Som nybörjare i hobbyn vågade jag inte köpa ett nytt hus och flytta över innehållet.
Efter mycket efterforskning hittade jag en komplett gearbox från en tysk webbutik, (jag frågade aldrig någon om de kunde ta hem, sökte enbart nätbutiker som sålde dem). Köpte även nytt hop-up hus (med uppgradering) därifrån. Allt G&G original.

Det har nu hunnit bli sommar 2014 och en massa skogsspel. Men jag blir aldrig riktigt nöjd. Den skjuter spikrakt men ingen vidare räckvidd på skotten. Den chronar vid tillfället ca 90m/s.
Här börjar nästa problem. Den börjar missa skott. Endast varannan eller var tredje kula går iväg. Med original hicap magasin måste man skruva upp till max för att den ska mata ordentligt. Testar även med ett billigt M4 plåtmagg. Detta matar inte alls.

Problemet är att gearboxen reser sig i framkant. Lösningen hittar jag på detta forum! Det blir att montera en bricka mellan gearbox och "distansröret" som kolvskruven går igenom, då denna är någon millimeter för kort. Som någon här på forumet skrev användes en bricka från en gipsexpander. Detta löste matningsproblemet med original hi-cap magasin. M4 magget matar fortfarande inte.

Ungefär här tröttnar jag och spelar med lite andra vapen. Funderar många gånger på att sälja AK5an.

Nu har det blivit 2015 och jag bestämmer mig för att en gång för alla få fason på f*nskapet.
Pistong, pistonghuvud, cylinder och cylinderhuvud från Dream Army köps in och bössan plockas ner i varje beståndsdel.
Upptäcker då att den runda mutter som sitter runt pipan är lite lös, wobblet som uppstår gör att hela hop-up huset rör sig.
Ovanstående delar monteras tillsammans med ett nytt hop-up gummi (madbull) och MERF 3.2 mos-fet och såklart deans.
M110 fjäder monteras.
Gearboxens läge kontrolleras och den verkar sitta "fast" utan tendens att resa sig i framkant. Muttern till pipan spänns så hårt det går.
Provar även att fila i maggbrunnen?!? om den nu heter så. Röret mellan magasinet och hop-up huset. Detta har löst mångas matningsproblem.
Sätter ihop den för att upptäcka att matningsproblemet kvarstår, om möjligt lite värre.
Delar den igen och borrar istället upp hålet till 6,5mm.

ÄNTLIGEN. Nu matar den som den ska, även med M4 magg.

Skillnaden?
Original = 90m/s 1080rpm ROF med 11,1LiPo
Enligt ovan = 100m/s 1200rpm ROF med 11,1LiPo

Sammanfattning:

Problem: Matar dåligt
Lösning: Fixera gearbox (läs ovan eller sök på forumet)

Problem: Matar dålig med originalmagg, eller inte alls med icke originalmagg
Lösning: Borra upp maggbrunnen till 6,5mm

Problem: Sprucken gearbox
Lösning: Byt ut såklart, men se till att få uppgraderingen till hop-upen för att minska risken att det händer igen.

Problem: Löst frontgrepp
Lösning: Jag löste det genom att svarva en ny sprint med lite större diameter än original.

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: G&G AK5C / GK5C Vanliga fel och åtgärder

Inlägg av HellfireATM »

Tack som f*n för detta, har själv suttit och mekat i 5000 år med min till och från, så fort man fixar ett fel dyker ett nytt upp så jag tröttnade till sist och stoppade helt sonika undan den i en låda i förrådet tills humör och lust återvänder.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Skriv svar