Projekt Ak4, DIY

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Projekt Ak4, DIY

Inlägg av Sir DDF »

Du vill köra som svensk, men inte i m/90, eller tycker kanske att Ak5:orna är för dyra? Du vill inte heller experimentera med att importera från USA, trots att det är enda alternativet om du vill ha en Ak4. Så, hur gör du? Du gör som Sir DDF, och gör en egen! En guide på hur jag gjorde det har efterfrågats ett tag, så här får ni den!

Forumet bråkar, så bilderna är förskjutna ett steg. Ska försöka fixa det! Edit: Tyvärr får jag inte rätt på det. Första bilden ligger som en bilaga längst ner, resten har flyttats upp en plats.

Tidsåtgång: 1-1,5 timmar
Ingredienser: 1 st JG G3 (förslagsvis RAS-versionen, eftersom elen är dragen bakåt i den)
1 st RS-handskydd (handguard)
1 st fräs
1 st slipmaskin
2 st M4 skruvar
Borr- och gängmaskin
Blod, svett, och tårar

Den största synliga skillnaden mellan G3, som Ak4 är baserad på, och Ak4:an är handskyddet, som inte stämde på någon av de Jing Gong jag hittade. Så jag tänkte: "Hmm... Men om jag köper ett riktigt handskydd... Och sätter på det i stället... Ja, vad smart!" Det jag inte tänkte på var det faktumet att JG inte har anpassat sina G3or för ett sådant byte, vilket tydligast syns på den här bilden:
Image00002.jpg
Förutom det var det en massa hyllor och annat onödigt skräp som stack ut och bara var i vägen, så det var vi tvungna att fräsa bort.
Image00003.jpg
Image00004.jpg
Ska se ut så här efteråt:
Image00005.jpg
Image00006.jpg
Nästa steg var att göra plats längre fram till handskyddets utstickande delar
Image00007.jpg
Eftersom det var lite för långt, var vi tvungna att korta ner det lite
Image00008.jpg
Breddning där skyddet möter kroppen var nödvändig, vilket tyvärr ledde till att det blev små hål, vilket i sammanhanget får ses som en bagatell
Image00009.jpg
Så som det är nu, sitter det på rätt hårt, men vi valde att ändå göra hål för stödskruvar, eller vad man nu ska kalla dem
Image00010.jpg
Image00011.jpg
Och så här blev det till slut:
Image00013.jpg
Riktigt nöjd om jag får säga det själv!

Om ni undrar någonting om den här, eller någon annan av JGs G3:or, kolla gärna in JonathanRLs recension.
Senast redigerad av 2 Sir DDF, redigerad totalt 0 gång.